Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Skrev själv till Advokatsamfundet så här igår:

Jag tackar för kopian av anmälan.

Jag noterar att jag först nu, över ett dygn efter det att advokaterna Stefan Wendén och Ebba Walberg Snygg och deras klient Norwegian har spritt dessa handlingar till media i såväl Norge och Sverige, får del av handlingarna.

Stefan Wendén och Ebba Walberg Snygg har innan anmälan som skedde i fredags inte tillskrivit mig som brukligt där jag hade fått kunna förklara mig utan de har utan min vetskap skickat in denna anmälan till Advokatsamfundet och sedan antingen själva eller via sin klient Norwegian spritt handlingarna till i stort sett alla nyhetsredaktioner i Norge och Danmark. Samtidigt har Norwegians presschefer i Norge och Sverige under gårdagen gjort nedsättande uttalanden om mig och denna anmälan.

Undertecknad fick i går eftermiddag en mängd samtal från ett stort antal journalister i både Norge och Sverige ang denna anmälan, utan att kunna veta vad saken handlade om.

Stefan Wendén och Ebba Walbergs ageranden har uppenbarligen skett i syfte att försöka skandalisera undertecknad och min klient TRS Travelright AB samt för att förmå mig att avträda som ombud i i vart fall det mål som igår avhandlades på Attunda TR.

Detta utgör brott mod god advokatsed.

Jag kommer närmare att utveckla detta i mitt genmäle till advokatsamfundet.
 

Nystrom

Medlem
Framgång föder framgång...
Jag gratulerar till att få bolaget att följa EU normer då man åberopar EU överenskommelser för att flyga longhaul med irländskt registrerade flygplan för ett bolag stationerat i Norge, låglönepersonal från diverse länder osv. Skulle vara intressant uppslag för uppdrag granskning men då blir det väl slut på lågprisflygandet och de vill väl inte de fattiga journalisterna riskera.....
 

AABack2ARN

Medlem
Enligt henne har flera av de drygt 120 passagerarna i Florida blivit ombokade via Oslo och London, och de som är kvar har fått hotell och mat.

Känns inte som beläggningen är på topp (om siffran stämmer). Antar att det mest har att göra med att lågsäsongen är på intågande, men man skulle ju kunna hoppas att passagerarantalet fått sig en liten knäck efter allt elände...

Det andra som är noterbart är att DY nu börjar få kapacitet på vissa av desitnationern att faktiskt rerouta passagerarna (till sina egna flyg)
 

lamio

Ny medlem
Hej ny här, men har följt tråden ett tag och tycker ni gör ett fantastiskt jobb med att få Norwegian att betala ut de ersättningar de har skyldiga.

Jag är involverad i ett ärende med dem där de nekar ersättning enligt EU regler men vill ändå ge kompensation som goodwill, givetvis för att man inte skall fortsätta ansöka om EU ersättning. Min fråga är dock eftersom de uttryckligen nekar ersättning enlig EU paragraf men vill ge kompensation som goodwill, om man då tar denna borde man inte ha rätt att ändå driva ersättning enligt EU regler då de nekar detta men ger goodwills ersättning? Någon som vet?
 

Nemo

Medlem
Hej ny här, men har följt tråden ett tag och tycker ni gör ett fantastiskt jobb med att få Norwegian att betala ut de ersättningar de har skyldiga.
Jag är involverad i ett ärende med dem där de nekar ersättning enligt EU regler men vill ändå ge kompensation som goodwill, givetvis för att man inte skall fortsätta ansöka om EU ersättning. Min fråga är dock eftersom de uttryckligen nekar ersättning enlig EU paragraf men vill ge kompensation som goodwill, om man då tar denna borde man inte ha rätt att ändå driva ersättning enligt EU regler då de nekar detta men ger goodwills ersättning? Någon som vet?
Välkommen till bc.se, @lamio !
Både ja och nej. Beror på hur man tolkar EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Artikel 15
Ansvarsbegränsning
1. Förpliktelserna gentemot passagerarna enligt denna förordning får inte begränsas eller åsidosättas, exempelvis genom undantag eller en begränsande klausul i transportavtalet.
2. Om ett sådant undantag eller en begränsande klausul trots det tillämpas på en passagerare, eller om passageraren inte informeras på ett korrekt sätt om sina rättigheter och därför har godtagit en lägre kompensation än vad som föreskrivs i denna förordning, skall passageraren fortfarande ha rätt att vidta nödvändiga rättsliga åtgärder i behörig domstol eller behörigt organ för att få ytterligare kompensation
 

JLE

Medlem
Jag är involverad i ett ärende med dem där de nekar ersättning enligt EU regler men vill ändå ge kompensation som goodwill, givetvis för att man inte skall fortsätta ansöka om EU ersättning. Min fråga är dock eftersom de uttryckligen nekar ersättning enlig EU paragraf men vill ge kompensation som goodwill, om man då tar denna borde man inte ha rätt att ändå driva ersättning enligt EU regler då de nekar detta men ger goodwills ersättning? Någon som vet?

Du kommer antagligen att få skriva under att du godtar goodwill-ersättningen och att du inte kommer driva någon annan process avseende samma ärende...
 
Toppen