Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

seat56f

Medlem
Rimligen har anmälan mot advokaten inte något direkt påverkan på befintliga mål mot Norwegian, men är väl avsett att dels göra livet surt för honom, dels förhindra honom från att i framtiden direkt ragga kunder bland försenade (och förargade) passagerare.
 

Senator

Moderator
Suck! Det är inte ofta jag försvarar advokater men denna gång hoppas jag Norwegian får ordentligt stryk inklusive deras försök att påverka advokatsamfundet.

Jag tycker fallet är av ytterst stort intresse för den medvetna (men också) den omedvetna resenären. Det är sällan vi ser denna typ av "Class Action" stämningar i Sverige.

Jag får dock lite känsla av Danny DeVito i Francis Ford Coppolas "The Rainmaker" där han spelar Deck Shifflet, som är en "Ambulance chasing lawyer" från Sydstaterna.
 

Johan_G

Medlem
Det känns som om Norwegian spelar ett allt högre spel. Man kan inte trappa upp detta hur länge som helst utan att det briserar en mediabomb utan dess like och då lär nog kön av medvetslösa resenärer ringla sig lång utanför @Flygadvokatens kontor.
 

AABack2ARN

Medlem
Tycker nog att det finns en skillnad i detta fall. Dessa "scum laywers" lever i väldigt stor grad på enstaka fall med hiskeliga summor som de tar x% av. I detta fall (så vitt jag kan förstå) bygger det på att få ut den enligt oss rättmätiga ersättningen. Hade vår flygadvokat stämt Norwegian på 100 miljoner kronor för att familjen hade missat 16 timmar i paradiset så hade jag nog inte riktigt stått på hans sida.

P.S. Jag har själv blivit stämd av en sådan "scum lawyer" men klarade mig undan tack vare ett bra försäkringsbolag.
 

Senator

Moderator
Absolut är det så att "tort law" inte är samma. Men två saker står fram här som lite annorlunda i mina ögon
1. Ett eget bolag har bildats för att hantera denna typ av fall (avskärma andra juridiska enheter från möjlig process kanske?)
2. Att man är ute efter ett fall som man sedan kan kamma hem 30% på varje transaktion om det blir en "class action".

Låt mig påpeka att jag tycker utfallet är intressant, och att jag anser Norwegian inte har sköt detta på bästa sätt. Men, ett ganska ovanlig framgångssätt med skandinaviska ögon.
 

miknil

Medlem
Dom mot Norwegian – passagerarna fick rtt | Allt om resor | Expressen

Dock verkar Norwegian ha undvikit att domen ska vara prejudicerande genom att betala i tid, var det dessa utbetalningar @Flygadvokaten nämnde för ett par veckor sen? (Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut | Sida 112 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Om domen inte blir prejudicerande lär dom väl få göra om hela proceduren med nya personer som blivit nekade betalning.
 
Toppen