Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Nemo

Medlem
http://www.businessclass.se/forum/s...eurobonus-coop-medmera-sant-3.html#post249502
https://www.coop.se/PageFiles/422655/MedMera Mer - If Villkor reseförsäkring - feb 2014.pdf
Coop MedMera svart har självriskskydd för utländsk hyrbil. Jag vet dock inte hur man ska tolka ersättningen om skadan inte är så hög som hela självrisken.

Exempel1: självrisk på €1.000 skadan kostar €900 att reparera. Ersättning på €900 eller på €0?
Exempel2: självrisk på €1.000 skadan kostar €1.200 att reparera. Ersättning på hela självrisken €1.000
Exempel3: självrisk på €1.500 skadan kostar € 1.200 (SEK11.000) att reparera. Ersättning på SEK10.000 (=maxbelopp) eller noll kronor?
Exempel4: självrisk på €1.500 skadan kostar €1.700. Ersättning på SEK10.000.

4.7.3. Utländsk hyrbilsförsäkring
Ersättning lämnas för självrisken vid ersättningsbar försäkringsskada som inträffar på hyrbil eller moped/vespa (högst 100 cc) om kortet använts som betalning/säkerhet vid hyra hos en auktoriserad uthyrare på resmål i utlandet.
Ersättning lämnas endast om den försäkrade betalat en självrisk till hyrbilsföretaget för en ersättningsbar försäkringsskada.
Om skadekostnaden understiger självrisken för hyrbilens försäkring lämnas ingen ersättning.
Högsta ersättningsbelopp framgår av tabellen.

image.jpg
image.jpg
 

Nemo

Medlem
http://www.businessclass.se/forum/h...riskeliminering-foer-hyrbil-4.html#post143691
http://www.gemoneybank.se/Documents/villkor/SJÄLVRISKELIMINERINGSFÖRSÄKRING.pdf

Jämför med GE Money Bank "Mitt kort+" vars försäkringsvillkor för enbart självrisken täcker fem finstilta sidor (Coop har fyra meningar totalt för självrisken). GE Money Bank skriver tydligt att belopp upp till max självrisk täcks, väsentlig skillnad mot Coop, och dessutom nästan dubbla ersättningen mot Coop (€2.000=SEK18.400 mot SEK10.000).
Punkt 5. (...) Försäkringsbelopp - maximal ersättning
Vi kommer att ersätta dig för självrisken eller reparationskostnader upp till högst EUR 2 000 (eller motsvarande i lokal valuta) för en enstaka incident. (...)
Med en hel del undantag dock. Hyr inte Prestige collection eller RentAWreck. Hyr lagom-bilar. Hyr inte heller en lagom-bil och kör på en väg som inte är en bilväg (dvs traktorstig eller rätt ut i terrängen; alla bilvägar har i princip en beläggning såsom makadam, betong, asfalt).
6. Vad omfattas inte (UNDANTAG)
Vi kommer inte att ersätta din självrisk eller någon ekonomisk förlust eller utgift under följande omständigheter:
(...) 6.11 Då hyrbilens värde överskrider 50 000 euro eller är mer än 10 år gammal.
(...) 6.14 Om skadan är en följd av att man kört på en väg utan beläggning.(...)

image.jpg
 
Last edited:

Homer

Medlem
Ni som använder Avis Preferred och något VISA eller Mastercard se till att rutan nedan är avmarkerad!
Det är bara VISA och Mastercard de kan göra på det här sättet med.


Visa bifogad bild 19759

Nu har det tydligen skett en enhancement, för de har plockat bort den där texten och valmöjligheten
och det tas för givet att man vill betala i SEK till dålig kurs :mad:

(loggar jag in på Avis.com finns den dock kvar på engelska)
 

Bryant

Medlem
Om man vill använda Amex försäkring på hemmaplan, dvs i Sverige. Så måste det vara flyg alt. minst en hotellnatt bokad för att den ska gälla, är det korrekt?

Låt säga, jag hyr en bil i Stockholm och ska till Malmö, då måste jag alltså kunna uppvisa att det funnits en bokad hotellnatt för mig i Malmö under den period jag har bilen? Räcker det med bara en natt, ifall man har bilen i en månad och kankse övernattar hos t.ex kompisar eller familj, så täcker alltså Platinum försäkringen hela perioden? även om jag bara bott på hotell i en natt?


Har precis blivit godkänd för Amex platinum, men inte betalat avgiften än. En stor anledning till varför jag var intresserad av detta kort var just hyrbilsförsäkringen då jag hyr bil ofta.

Men! Jag vaknade tidigt idag och läste försäkringsreglerna ytterligare en gång och insåg att man behöver en övernattning alt flygresa för att försäkringen ska gälla i Sverige.

Började söka info på BC (vart annars?) och mina farhågor besannades.. Eftersom jag hyr bil 9 av 10 ggr i Stockholm där jag bor så "tjänar" jag nada på Amex platinum. Eller?
 

Stefan62

Medlem
Detta har diskuterats i någon tråd tidigare - hittar den inte just nu...

Dock är det till stor del som Du skriver då försäkringen är kopplad till Amex reseförsäkring - det betyder att Du kan inte hyra en sommarbil en månad för att ha på "hemmaplan" och hävda försäkringsvillkorens giltighet - men vid direkt fråga till Amex så svarar man att det "ska ingå övernattning eller flyg i samband med bilhyran" - dvs gör en bilresa med familjen och hälsa på någon eller ta hyrbilen till Arlanda och parkera där.
 

Bryant

Medlem
Detta har diskuterats i någon tråd tidigare - hittar den inte just nu...

Dock är det till stor del som Du skriver då försäkringen är kopplad till Amex reseförsäkring - det betyder att Du kan inte hyra en sommarbil en månad för att ha på "hemmaplan" och hävda försäkringsvillkorens giltighet - men vid direkt fråga till Amex så svarar man att det "ska ingå övernattning eller flyg i samband med bilhyran" - dvs gör en bilresa med familjen och hälsa på någon eller ta hyrbilen till Arlanda och parkera där.


Ok. Jag hyr oftast på kontoret på samma gata som jag bor och kör runt i Sthlm. Trist :(
 

Stefan62

Medlem
Ok. Jag hyr oftast på kontoret på samma gata som jag bor och kör runt i Sthlm. Trist :(

Ok, då uppfylls troligen inte villkoren för just de bilhyrorna - men för alla andra... Du kan ju alltid ta en telefon-diskussion med Amex och sedan bekräfta per mail.

Om Du väljer att säga upp kortet - var tydlig med skälet så kanske det kan leda till förändring.
 

FrontX

Medlem
Ok. Jag hyr oftast på kontoret på samma gata som jag bor och kör runt i Sthlm. Trist :(

Fast det där är olika har jag märkt.
Jag råkade ut för en skada på hyrbil jag hyrt i Stockholm och bilade ner till Helsingborg...och då jag bara vart över till Danmark utan hyrbilen så trodde jag inte att Amex skulle godkänna ersättning. Men bara genom att uppvisa kvitto eller debiteringsunderlag (skärmdump av konto) på att jag befunnit mig i DK så fick jag tillslut ersättning för skadan. Trots att det inte fanns något flyg bokat, inget hotellrum etc. Fast jag gjorde ju resan över till DK med båt..så kanske var därför o_O. Men hade vart enklare om AMEX bara kunde ändra reglerna så hyrbilsförsäkringen även gäller på hemmaplan utan att behöva ha en resa eller övernattning inbokad också.
 

Stefan62

Medlem
Fast det där är olika har jag märkt.
Jag råkade ut för en skada på hyrbil jag hyrt i Stockholm och bilade ner till Helsingborg...och då jag bara vart över till Danmark utan hyrbilen så trodde jag inte att Amex skulle godkänna ersättning. Men bara genom att uppvisa kvitto eller debiteringsunderlag (skärmdump av konto) på att jag befunnit mig i DK så fick jag tillslut ersättning för skadan. Trots att det inte fanns något flyg bokat, inget hotellrum etc. Fast jag gjorde ju resan över till DK med båt..så kanske var därför o_O. Men hade vart enklare om AMEX bara kunde ändra reglerna så hyrbilsförsäkringen även gäller på hemmaplan utan att behöva ha en resa eller övernattning inbokad också.

Amex och dess försäkringsbolag är ofta flexibla i bedömningen.
 
Toppen