Senaste nytt

Vart skall vi åka?

Webguide

Medlem
Jag planerar att bjuda min fru på en födelsedagspresentresa i mars nästa år. Men jag är lite osäker på vart och med vilket bolag samt på vilket hotell vi skall bo.

Budget: ca 100k
Reslängd: weekend tror jag
Flygbolag: Ingen aning men first class och lyxigt är ett krav
Hotell: Jag gillar Four seasons
Resmål: Funderar på Hongkong men vet som sagt inte
Avreseort: London tänkte jag

Nån som har några trevliga tips/förslag?
 
Lufthansa kör Frankfurt direkt till Zanzibar, Torsdagar ner och Onsdagar hem. ca 11KSEK per pers i Restricted First 13-18 Mars. Lite lång helg kanske, men tidzonen är ju rätt bra.

Eller kanske Cape Town eller Rio med BA, First direkt från Heathrow, men då drar det iväg till ca 40-45KSEK per pers. Avgångar varje dag.

Själv skulle jag nog gått för Milano, Four Seasons och lite over-the-top shopping om det var min fru, men hon är inte så road av att flyga, speciellt inte om det tar en stor del av tiden.
 

Palazzi

Medlem
Jag tycker inte ni ska "slösa" tid på lång flygresa när det handlar om en weekend.

Är Stockholm eran egentliga boplats? Isf tycker jag ni ska flyga Arlanda-Belgrad-Rom med Air Serbia. Med utresa torsdagar, och hemresa tisdagar, är restiderna iaf acceptabla.

Ni kommer inte närmre lyxresa inom Europa än med Air Serbia - jag har själv testat. Trerätters middag x2, bubbel, egen kaffekanna (eller té), riktigt porslin, säten i paritet med första klass inom USA, mm....
Nu är ju priset ointressant i detta fall, men man får en T/R för 4.000SEK.

Rom är bra tempererat i Mars, och turisthoparna har inte börjat invadera (allt är iofs relativt).

Finns Sofitel i Rom, men jag tycker att Palazzo Manfredi o St. Regis är bättre. Här får man ändå räkna med 2.500-4.000kr/natt.

Rom är inte min favoritstad i Italien, men den känns helt klart som rätt plats för att fira respektives födelsedag. Shopping o god mat finns det iaf gott om. En kort avstickare ner till Amalfi är ju inte heller fel.
 

Webguide

Medlem
MMm, men det är First class som gäller ochhelst utanför Europa så att man får uppleva det ordentligt :)
Air Serbia skall jag nog testa ändå! :)
 

Palazzi

Medlem
Då rekommenderar jag Garuda Indonesia från Gatwick till Jakarta, via Amsterdam.
Vad jag sett o hört är det en upplevelse i yttersta toppklass, och kan ju vara roligt att testa ett mer ovanligt bolag. Kanonbra hårdvara i nya 777-300, men verkar vara servicen som lämnar mest intryck.

Skönt med byten är det ju också, även om ni gör ett kort stopp i Amsterdam.

Recension: The First Class Experience With Garuda Indonesia — Trip Reports Forum | Airliners.net
Produktbeskrivning: Garuda: Jakarta-Amsterdam-London Boeing 777 flights from September - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller

Strax under 50k/resenär, så inom budget.

Rekommenderar Shangri La på hotellsidan, men det finns nog resenärer på denna sida som har bättre koll än mig på Indonesien (och Jakarta i synnerhet).
 

NotRyan

Medlem
Rekommenderar Shangri La på hotellsidan, men det finns nog resenärer på denna sida som har bättre koll än mig på Indonesien (och Jakarta i synnerhet).

Shang i Jakarta är bra (bor man där så vill man inte ha sovrumsfönstret mot minareten utan helst åt andra sidan :) ), men Ritz-Carlton Mega Kuningan är bättre (Det andra RC är säkert också bra) :)

Mvh
/NotRyan
 

Kricka

Medlem
Lufthansa kör Frankfurt direkt till Zanzibar, Torsdagar ner och Onsdagar hem. ca 11KSEK per pers i Restricted First 13-18 Mars. Lite lång helg kanske, men tidzonen är ju rätt bra.

Låter intressant men kan inte hitta denna flygning. Allt jag får upp är Ethiopian via Addis. Har jag
missat något eller körs den av Condor/Thomas Cook ?
 
Toppen