Senaste nytt

Är en timme tillräckligt med byte i Frankfurt?

Impendill

Medlem
Hej!

Vill höra med er innan jag bokar denna biljett.
Tycker ni att 1 h är tillräckligt i Frankfurt?

Vill kunna åka United för 200 % till EB.

Funkar färdplanen? Om man missar anslutning i Frankfurt blir man då ombokad utan extra kostnad?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2014-09-20 kl. 12.18.43.png
    Skärmavbild 2014-09-20 kl. 12.18.43.png
    98,9 KB · Visningar: 442

dino_81

Medlem
Minsta tid mellan byten (MCT) i Frankfurt är 45 minuter. Frankfurt är dock en stor flygplats med relativt stora avstånd både för flygplanet att taxa och dig att gå. Har varit med att bli stående ganska länge på taxibanan pga "trafikstockning".

Genom att uppmärksamma personal på att du har en tajt connection kommer de säkert att hjälpa dig på bästa sätt.

Är det så att du har ett intresse av att besöka lounge i Frankfurt kan det vara bra att ta ett tidigare flyg, annars kommer du inte hinna detta.

Jag antar att det är en genomgående biljett i ditt exempel - då blir du ombokad till ett senare flyg om du missar anslutningen.

I sådant fall blir ombokad till annat flygbolag (med största sannolikhet inom Star Alliance) utan extra kostnad.

Detta kan dock krångla till det vad gäller intjäning EB-poängen men bör kunna lösas i efterhand.
 

Impendill

Medlem
Jag hittar ingen tidigare avgång från Göteborg. Loungen bryr jag mig inte om i det här fallet.
Det är en genomgångsbiljett.

Edit:
Jag har löst problemet, hittade visst en tidigare avgång med Lufthansa.
Min dator som inte laddade hela sidan vid första sökningen.
 

agehall

Medlem
En timme är gott om tid på Frankfurt. Så länge du har allt på en biljett är det inte heller några större problem.
 

Traveller

Medlem
I tid in till Frankfurt så kommer du ut i tid också.. Jag skulle dock rekommendera dig att redan innan du lämnar Sverige kolla vilken gate du skall till i Frankfurt så du kan spara tid om du blir sen. Det kan ibland vara en ordentlig kö vid passkontrollen i FRA, åker du business kan du dock ta genvägen förbi. Lycka till!
 

fcx

Medlem
Du borde hinna på den tiden, men en liten försening och du ligger illa till. Tipset när man har kort connection är dels att kolla när nästa avgång går om man missar den första (så att man kan avgöra om det är värt risken), dels att ha handbagage med kläder för de första dagarna.
 

Impendill

Medlem
Jag hittade avgång tidigare från Göteborg med bytestid på 3:45 h istället.

Nu har jag istället stött på ett annat problem:

Jag bokade två biljetter till mig och min sambo GOT-FRA-ORD-EWR.
Sedan hem EWR-ZRH-MUC-GOT.

Jag fick ett mail efter bokning om att Lufthansa cityline mellan ZRH-MUC inte kunde bekräftats och att det kan ta upp till 24 h att få bekräftelse.

Samtidigt har jag en kompis som bokat samma datum som oss, han åker med samma flighter på utresan men lite annorlunda hem. Han bokade samtidigt som oss och har fått sin e-biljett.

Ska jag avboka vår resa och försöka boka om den på samma som han åker?

Det stod i mailet att mitt kreditkort inte blir debiterar förrän alla biljetter blir confirmed.

Får jag betala någon avgift om jag avbokar nu?

Bokat via United som "business saver".
 

NotRyan

Medlem
Frankfurt klarar du fint om det inte är stora förseningar, du kommer ju från Schengen. Jag har gjort en connection från kabinen på ankommande Bangkok-flight till kabinen på avgående Stockholms-flight på 20 minuter i Frankfurt, men då hittar jag bra där också... :)

Som @011430121 sa, ORD kan bli svettigt däremot...
 
Toppen