Senaste nytt

Arlanda Express i topp bland Stockholmarnas favorittransportörer

Jacob

Medlem
Marknadsundersökningsföretaget ISI Wissing gör varje år en undersökning där Stockholmarna får ge betyg på 18 olika transportföretag. Allt från lokaltrafiken och tågföretag till flygbolag, taxiföretag, rederier och bussbolag. Betyg ges från skala 1 (mycket dåligt) till 5 (mycket bra).

Arlanda Express tog i 2011-års undersökning hem första platsen tätt följt av SAS. På 18 och sista plats kom SL.

Här är hela listan:
1. Arlanda Express
2. SAS
3. Taxi Stockholm
4. Flygbussarna
5. Norwegian
6. Malmö Aviation
7. Taxi 020
8. Taxi Kurir
9. Destination Gotland
10. Swebus
11. Skyways
12. Ybuss
13. GoByBus
14. Sverigeflyg
15. Tågkompaniet
16. SJ
17. Veolia Transport
18. SL

(Källa: Busstidningen)
 
ARN x-press är helt suveräna på att hålla tiden, och gör de inte det så har de en grym resetidsgaranti där man får tillbaka biljettpriset ( i form utav resebiljett) då man är försenad i mer än 3 minuter. Reste i sommras med expressen ut till ARN, vi blev 5 minuter sena, skickade in biljetten (som var 2 för 240:), tillbaka fick jag 2 ordinarie biljetter.

Dock vill jag även lyfta fram SL/Upptåget. Då allting fungerar är det oerhört smidigt att byta i väsby för vidare färd. Betydligt billigare också, 60 kronor om man har tilläggsbiljett. För mig sparar jag inte bara pengar genom att resa med pendeln och Upptåget utan även tid. Bor precis vid karberg och slipper därmed ta mig in till city för vidare färd med expressen.
 

Dr. Miles

Expert
Jag åker också ibland SL&Upptåget kombo.
Men när SL tåg är försenat(vilket händer tyvärr ganska ofta), täcker resegarantin inte Upptåget del.
 
Sen är det ju mycket lättare att köra en linje en än himla massa olika... :)

Lokaltrafikbolag är ju de man åker med varje dag och således blir det ju fel "mer ofta". En som flyger mycket kanske inte hade rankat SAS på plats nummer 2 osv.

Föga förvånande resultat. :)
 
Toppen