Senaste nytt

Star Alliance Fast Track

mha321

Medlem
Tyvärr är Fast Track mycket av en soppa runt omkring i världen, och SAS kanske snålast på hemorter som Arlanda, Oslo och Köpenhamn.

På alla flygplaster jag har varit på i USA där United, US Airways och American har någon Fast Track funktion har jag som Star Gold eller One World Emerald alltid fått access.

Min gissning är att SAS enbart erbjuder detta till Star-bolag som a) väljer SAS Ground Service och b) är villiga att betala extra för detta. De bolag som inte använder a) men har Fast Track (som t.ex. på Arlanda där man måste läsa den lilla texten för att förstå vad som gäller) har b) med eget avtal med Swedavia. Swiss är ett sådant exempel. Min gissning är att för United i USA är den inkrementella kostnaden för Star Gold marginell, frågan är vad den skulle vara för SAS.. Men som alltid, det är en kostnadsfråga..

Det kan säkert finnas en koppling till hur det faktiskt tas betalt för det också.

På Arlanda skrivs det ju tex noggrant upp vem som passerar (eller räknas i datorn, men det framgår hur många det är och på vilket bolag), så jag misstänker att swedavia kanske tar betalt per person.

I USA brukar det bara vara en koll på boarding kort efter notis om premier access, ingen faktisk räkning. Där kanske de har mer "flat-rate" avtal.

Det är ren spekulation förstås, jag vet inte hur avtalen ser ut. Men det känns rimligt att det också kan spela in.
 

Agö

Medlem

dino_81

Medlem
Bryssel: tvärtemot vad som framgår på SAS:s hemsida räcker det med boarding card (inklusive mobilt sådant) för att komma in genom den automatiska spärren till Fast Track.

Man behöver således inte passera den manuella incheckningen.

Lissabon: Fast Track kallas Green Line och klisterlapp fås vid incheckning för business class. Mina erfarenheter är att det räcker med Star Alliance Gold.
 

Dr. Miles

Expert
Hamburg
När jag reser från Hamburg med SAS och reser i SAS Go, men som EBG får jag tillgång till Fast track.
Kruxet är dock man måste gå till SAS manuell check in disken och få boardingkort med Fast track klistermärke på. Hemskrivet boardinkort eller mobilt boardingkort räcker inte till för att få tillgång till Fast track där.
 

Nemo

Medlem
Hamburg
När jag reser från Hamburg med SAS och reser i SAS Go, men som EBG får jag tillgång till Fast track.
Kruxet är dock man måste gå till SAS manuell check in disken och få boardingkort med Fast track klistermärke på. Hemskrivet boardinkort eller mobilt boardingkort räcker inte till för att få tillgång till Fast track där.
Så du måste alltså köa (till manuell check-in) för att slippa köa (i fast-track)?
 

Dr. Miles

Expert
Så du måste alltså köa (till manuell check-in) för att slippa köa (i fast-track)?
På torsdagar, fredgar runt kl. 17-18 kan det bli rejält lång kö på säkerhetskontrollen i Hamburg så det lönar sig ändå att gå till manuell check in disken (i mitt fall går jag till SAS Business/SAS Plus check in) och hämta ett boardingkort med Fast track klistermärke på.
Det är sällan någon kö på SAS Business/SAS Plus check in på Hamburg flygplats de gångerna jag har varit där.
 
I Wroclaw räcker det med valfritt Star Alliance silverkort och boardingpass till ett Star Alliance-flyg för att få tillgång till fast track. De scannar boardingpasset så det handlar inte om godtycklighet.
 
Funkar på Arlanda med Thai OPG men inte på Suvarnabhumi I Bangkok.
Qatar erbjuder fast track på Suvarnabhumi även i economy class.
Säger en del om hur Thai Airways värnar om lojala kunder.
 
Toppen