Senaste nytt

Har ni varit på Oktoberfest i München?

Hej!

Nästa helg bär det av till München för att för första gången uppleva Oktoberfest.

Har några av det andra forummedlemmarna varit på där tidigare?
Hur bör man klä sig för att smälta in lagom (antar att kostym är för stelt, men läderhosen känns som ett steg för långt)

Några andra tips för en newbie?

PROST!
 

Palazzi

Medlem
Jag har varit där under nämnd period. Om vi säger så här.....fler lederhosen än kostymer på plats.

Jag hade jeans och tröja, och då var det nog ingen som reflekterade över mitt klädval.

Tips: Drick öl, ät schweinshaxe och njut. Följ strömmen helt enkelt :)

Trevlig resa!

PS. Såhär i efterhand kommer jag mest ihåg hotellpriserna. Lika delar beronde på att jag betalade 2.500kr/natt (för ett mediokert hotell), och att alkoholkonsumtionen brukar hållas nära hälsovådande :p
 

Andreas Q

Medlem
Jag skulle säga att oktoberfest är enda tillställningen när tyskar ur alla samhällsklasser klär ner sig. Kom i jeans och tröja. Ett tips är att ha flexibilitet i klädseln avseende temperatur. Hamnar man i en ölkällare blir det snabbt svettigt medan öltälten kan vara småkyliga.
 

CharlieK

Medlem
Skulle tipsa som ovanstående, kör jeans med t-shirt ell skjorta om du vill vara lite mer uppklädd. Har bara vart på plats under oktoberfest en gång i mitt liv men hoppas det blir fler, är du i rätt sällskap kommer du få riktigt kul!
 

HON-II

Medlem
Kommer ihåg en oktoberfest för några år sedan, då några (dussintalet, 50:50 män, kvinnor) gäster "streakade", d.v.s. tog av sig alla kläder och sprang runt i tältet. De blev så småningom utslängda (och fick inte komma tillbaka in i tältet för att hämta sina kläder - man kan undra hur de tog sig hem?). Samtidigt var det ett gäng tjejer som gjorde "wet T-shirt contest" och hällde ölsejdelns innehåll över sin byst. Så småningom tog de av sig sina våta T-shirts. De blev inte utslängda. Jag antar att detta säger något om "dress code" vid oktoberfesten.
 
Jag tror jag har varit där årligen sedan 2003 och det blir första gången i lederhausen. Skjorta/tröja och jeans är vanlig klädsel, kavaj sticker ut. Slips klipper de av....

Schweinshaxe rekommenderas och är grillad fläsklägg.
 

Homer

Medlem
Lederhosen är ett uruselt plagg för den som tänker dricka mycket öl,
bättre då att klä sig som som en skotte, dvs. i kilt :p
 

Traveller

Medlem
Varje år blir det Wiesn (Octoberfest) för min del. Den här gången blir det nedresa med SK via CPH kl 11.30 på söndag 21 september med festande på kvällen. Vidare mot Singapore den 23.
 
Toppen