Senaste nytt

Vilken är den bästa pendlarlösningen mellan Köpenhamn och Amsterdam

barucchi

Ny medlem
Hej,

jag kommer att veckopendla mellan Köpenhamn och Amsterdam under närmsta 10 månader.
Vilken är den bästa pendlarlösningen?

MVH
 
D

Deleted member 4971

Guest
Vill du flyga direkt har du väl bland annat SAS och KLM att välja på.
 

Kricka

Medlem
Jag skulle personligen välja Lufthansa (med byte) eller SAS men det beror ju
vilka tider de flyger och hur dessa passar dig. Samlar du redan poäng/miles i
något flygbolags FFP (bonusprogram) så kan ju även det påverka ditt val.
Om KLM har bästa tiderna så kanske det kan vara ett alternativ men jag och
flera andra på detta forum tycker att deras Flying Blue är "snålt" vad gäller
intjäning och "dyrt" när poäng skall användas.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Ja det saknas lite information från dig @barucchi för att kunna ge ett bra svar.

Billigaste ekonomi? Direktflyg? Ute efter att tjäna poäng?
 

Agö

Medlem
Två vettiga val: SAS eller KLM. Därtill Norwegian om det nu kan vara av intresse. Det är med andra ord bra konkurrens på sträckan och om du planerar och är lite flexibel med avgångar bör du kunna finna bra priser (om nu inte din arbetsgivare pröjsar). Flexibla biljetter med SAS har en tendens att vara dyra på sträckan.

SAS har fem direktflyg per dag måndag-torsdag, fyra direktflyg per dag på fredagar med en extra sen avgång hem, tre direktflyg på lördagar och fyra direktflyg på söndagar.

KLM har sex-sju avgångar per dag.

Fördelen med SAS är att du kan köpa enkelbiljetter till vettigt pris, det kan du inte med KLM.

Produktmässigt är det likvärdigt. KLM ger dig också möjlighet att välja salt eller sött till kaffe eller dricka. I SAS eko får du kaffe eller te.

Bonusprogrammen så. Flying Blue är rätt värdelöst men det bör gå hyggligt fort för dig att nå guldstatus.(30 enkelresor, dvs. femton veckor). Då får du tillgång till lounge på Kastrup och Schiphol. Redan efter 15 enkelresor når du Silver och får SkyPriority vilket ger dig viss service på flygplatserna, t.ex. Fast Track och prioboarding.

Det tar längre tid att nå status med Eurobonus men i gengäld är programmet som sådant bättre och intjäningen väsentligt bättre. Det tar dig evigheter att få ihop till en vettig bonusresa på billiga ekonomibiljetter med KLM.
 

MarcusC

Medlem
Skulle nog ändå välja direktflyg. Om jag bortser från "medvetet resande" devisen här på BC så känns det rätt bökigt flyga via FRA/MUC när väl både SAS och KLM har frekventa flighter. I synnerhet under vinterhalvåret med förseningar etc. Troligen dock dyrare välja direktflyg i synnerhet KLM är ju oftast rätt dyra, SAS har väl något mer flexibel prissättning.
 

barucchi

Ny medlem
Ja det saknas lite information från dig @barucchi för att kunna ge ett bra svar.

Billigaste ekonomi? Direktflyg? Ute efter att tjäna poäng?

Ok ok.... :) lite mer info. Direktflyg, ekonomi och klassiker fredag runt 17 från Amsterdam (Eindhoven egentligen) och måndag morron från Köpenhamn. Jag har redan SAS EBG men det är inte prio
 
D

Deleted member 4971

Guest
SAS har Priser från 492 kr enkel väg om du bokar i god tid. KLM verkar vara något dyrare när jag kollade lite snabbt.
 
Det är ungefär lika långt till Dusseldorf och dit flyger Air Berlin och SAS direkt från Kastrup. Det brukar vara humana priser på sträckan, flög för 277 kr för ett år sedan med Air Berlin.
 
Toppen