Senaste nytt

SAS plus (200%) eller Swiss Business (100%) miles? Vad hade ni gjort?

Dr.D

Medlem
Hej,

Sitter med ett delikat problem/fundering som jag skulle vilja ha lite input på. Jag kommer att flyga till Chicago i vår och tänkte välja mellan att flyga direkt (CPH – ORD) med SAS i plus eller med Swiss via ZRH i Business.
Eftersom jag inte har så bråttom kan valet tyckas enkelt eftersom biljettkostnaden är samma.

Problemet är dock följande, Swissbiljetten är bokningsklass P och ger därför endast 100% miles medans SAS plus ger 200% + EBG bonus. Vidare skulle resan med SAS göra att jag säkrar upp EBG även för nästa år, vilket jag riskerar att missa om jag flyger Swiss.

Dessutom kommer jag betala resen för 2 personer, vilket ytterligare komplicerar det hela. Upplevelsen på i SAS + kan ju beskrivas som ytterst medioker medans C på LX är grymt bra..

Vad gör man?
 

EBGGOT

Medlem
Har haft samma problem många gånger detta året och det har faktiskt stört intjäningen ganska rejält men samtidigt måste man ju väga in produkten. Swiss i biz går alltid före SAS i Plus ...

Swiss it is ....
 

fcx

Medlem
Swiss är Swiss...

Du missar visserligen 21 500 poäng om du väljer Swiss, men du får en extremt mycket bättre resa.

Står valet däremot mellan en resa med Swiss, eller EBG under ett år skulle jag prioritera EBG högre. Men gör som Agehall skriver och gör två resor till Grekland eller Spanien i stället så får du in poängen ändå!
 

Dr.D

Medlem
Nja, jag missar inte 21.500 poäng om jag inte helt missbedömer situationen eftersom jag får 100% miles på LX c. 10.000. Däremot känner jag mig inte så sugen på MR, definitivt inte två resor till Grekland..,.
 
Nu har jeg ikke prøvet Swiss business på long haul, men servicen på deres short haul business er ganske imponerende! Jeg havde valgt Swiss hvis det på nogen måde gav mening at gøre det.
 

Dr. Miles

Expert

Senator

Moderator
Eftersom du får en prissättning som är ungefär likadan om du flyger United eller Swiss på grund av Joint Venture skulle jag överväga United. Nu ser jag att du har CPH som bas, så det krånglar till det lite.. Men en maximerat resa skulle vara SAS Plus till LHR eller FRA och LHR/FRA-ORD med United. Det ger bra utdelning till SAS EuroBonus för samma pris som Swiss Business.

Kan man få detta på pre-merger Continental B777-200, B767-400ER eller B757-200ER tycker även den lojala Swissanhängaren som jag är att hårdvaran är bättre.

United P-class ger 200% till EuroBonus
 
Toppen