Senaste nytt

Bra restauranger/hotell i Tokyo

jimmy_h

Medlem
Besöker Tokyo för andra gången i november (under smekmånad) och stannar (tyvärr bara) 2 nätter.
Har ni tips på bra restauranger för lunch och middag?
 

m10

Medlem
Vad är ni intresserade av för mat? Utbudet är oändligt, inom alla (well, de flesta) kategorier. Finns visserligen "bara" fyra svenska och – vad jag kunnat hitta – en enda ugurisk, men det är kanske något annat som lockar?
 

Dr. Miles

Expert
Som @m10 skriver, det beror på din budget och preferens.
Är du storätare eller finsmakare?

Ramen (nudelsoppa) är något jag rekommenderar för dem som inte har provat.
Det finns många variationer av Ramen men sällan kostar det över 1.000 JPY (ca 67 SEK) per skål.
 

m10

Medlem
Bra och lättillgänglig (läs: meny på engelska) ramen är Ichiran som finns lite här och var. Se site för adresser osv. Brukar vara kö under lunch men går rätt snabbt framåt.
 

Dr. Miles

Expert
Har inte besökt stället själv, men har läst att det är svårt för utlänningar att få reservation hos Jiro i Ginza. I Roppongi ska det vara lättare.

Det finns bara 10 stolar på すきやばし次郎 (Sukiyabashi Jiro) så det är svårt att få reservation oavsett japaner elller utlänningar.

Det var en grupp kineser gick dit och bad kocken att grilla sushi :eek: när några av dem inte ville äta rå fisk. Kocken var inte glad för denna önskemål.

World-Famous Chef Forgives Chinese Diners Who Wanted Him to Cook Their Sushi - Japan Real Time - WSJ
 
Last edited:

m10

Medlem
Tillåter de utlänningar?

Be conciergen på ditt hotell boka. Dom skickar säkert med någon liten instruktion/parlör.

Skulle iofs starkt rekommendera Kyubey i Ginza. Hands down bästa sushin jag tryckt i mig. Inte billigt (~2k SEK för omakase exkl dryck) men väl värt om man har intresset. Inte knepigt utan japanska (språket – inte tjejen), men som alltid med sushi så gör det upplevelsen större om man har koll på lite grundläggande relaterade ord och kan utbyta sådana med itamae. F.ö. Toyota-chefens stamställe.
 
Toppen