Senaste nytt

SAS reducerar med 300 heltidstjänster inom administration

Hej alla,
fick nedanstående e-post från SAS idag som aktieägare. Det var ju tråkigt att höra. :( Hoppas dessa åtgärder hjälper SAS att göra bolaget lönsam och ger bättre möjligheter att satsa på linjenet och EB program till exempel.

SAS reducerar med 300 heltidstjänster inom administration
Som en del av de redan planerade kostnadsreduktionerna i den nya strategiska plattformen 4Excellence, minskar SAS antalet heltidstjänster med 300 inom administrationen.

Ett av huvudmålen i 4Excellence är 3-5% sänkt enhetskostnad årligen, vilket för 2012 motsvarar cirka 2 miljarder SEK. SAS vidhåller sin prognos om ett marginellt positivt resultat för 2011, men som tidigare kommunicerats blir
implementeringen av initiativen i 4Excellence än mer avgörande på grund av en ökad osäkerhet under 2012, i form av konjunkturutveckling, ökad prispress och fortsatt mycket höga bränslepriser.


En konkret del av kostnadsreduktionerna är ett beslut om att minska antalet heltidstjänster med 300 inom administrationen.

"Det är avgörande att vi genomför en enhetskostnadssänkning om 3-5% årligen för att stärka vår konkurrenskraft. En del av detta är att minska antalet anställda i administrationen. Samtidigt som jag beklagar att det kommer att innebära att duktiga och lojala medarbetare kommer att lämna SAS är jag övertygad om att åtgärderna är nödvändiga. Med den lojalitet och det engagemang som finns i SAS kommer vi nu att kraftsamla för att säkra vår långsiktiga konkurrenskraft."
säger Rickard Gustafson vd och koncernchef SAS.

För ytterligare information kontakta
SAS pressjour
+46 8 797 2944
http://www.businessclass.se/

SAS Group Investor Relations
SAS offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 januari 2012 kl 12.30.
 

Fredrik

Medlem
Det är alltid tråkigt att se att människor förlorar jobbet men jag räknar faktiskt med att det var nödvändigt. Jag hoppas att det är "rätt" personer som förlorar jobben dock och det inte gjorts några politiska överväganden.
 
Ibland så går det ju faktiskt att banta administrativa tjänster och även jag hoppas att det är "rätt" personer. Innebär detta minskat dubbelarbete eller förbättrade arbetsflöden så är det ju också egentligen bra.
 

Dr. Miles

Expert
Vi kan ju hoppas på att det är retroregistreringen i Bangkok som får sparken...

Jag antar att chefen på retroregistrering i Babgkok är en skandinav med skandinavisk lön och förmåner.

Jag kan tänka mig att SAS kan anställa minst 5 thailändare för den personens lön och retroregistrering går lite fortare.
 

Homer

Medlem
Om den sen flyttade maintenance från Norge till Thailand skulle de spara ändå mer, eller varför inte Tallin
 

Ubbe

Medlem
outsourcing av IT kanske kan hämta hem en del av dessa tjänster... Är väl ofta så att egen IT stagnerar. En IT ingenjör som går ut idag har ju en utbildning som är till hälften passé redan vid examen. Utvecklingen går fort nu..
 
Toppen