Senaste nytt

Nu möjligt att välja sittplats i SAS GO vid bokning för 99-300kr

Roger J

Medlem
Jag har inte hängt med i alla "enhancements" senaste tiden, men när tog SAS bort att man fick välja säte i Economy på long haul? Det ingick väl tidigare i alla biljetter?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte hängt med i alla "enhancements" senaste tiden, men när tog SAS bort att man fick välja säte i Economy på long haul? Det ingick väl tidigare i alla biljetter?
Fr o m december 2013 har SAS börjat debitera avgift för förbokning av säte i SAS Go för dem som inte har status.

Regler vid om-/avbokning samt namnändring:

Vid ombokning
    • Vid ombokning av flighten pga du ville boka om
      Du måste betala för att förboka säte på nya flighten.
    • Vid ombokning av flighten pga ej ditt ansvar (t ex SAS bokade om dig pga schedule change)
      Förbokning av säte på ny flight är gratis.

Vid avbokning
    • Vid avbokning av biljetten pga du ville avboka.
      Du får inte pengarna tillbaka för betalda avgiften för förbokning av säte.
    • Vid avbokning av biljetten pga ej ditt ansvar (t ex SAS bokade om dig pga schedule change)
      Du får pengarna tillbaka.

Vid namnändring
    • Nya passagerare måste betala för förbokning av säte.
 

FlyingFire

Medlem
Fr o m december 2013 har SAS börjat debitera avgift för förbokning av säte i SAS Go för dem som inte har status.

Klurigt, jag bokade min USA-resa i mars i år, och jag betalade inget extra för att vid bokningstillfället välja sittplats i SAS Go. Bokningen skedde över telefon och med vouchers.
 

Dr. Miles

Expert
Klurigt, jag bokade min USA-resa i mars i år, och jag betalade inget extra för att vid bokningstillfället välja sittplats i SAS Go. Bokningen skedde över telefon och med vouchers.

Beroende på vilket bokningssystem du var bokad i, kunde du slippa att betala avgift för förbokning av säte i mars 2014.

SAS skrev:
Reservations of seat in the "preferred area" made before 09DEC13 - no charge for seat applicable. (Amadeus users)
Reservations of seat made before 07APR14 - no charge for seat applicable. (Galileo and Worldspan users).
Reservations of seat made before 29APR14 - no charge for seat applicable. (Apollo users).
Reservations of seat made before 12JUN14 - no charge for seat applicable. (Sabre users).
 

Trumis

Medlem
Bokade en resa till New York under en poäng-kampanj i våras och då kampanjen var för ekonomi blev det så. Jag fick erbjudande att välja säte och betala för det och det blev 300 kr/resa men då fick jag säte på rad 20 med bra benutrymme. Har dock inte kunnat bestämma mig om jag tycker 300 kr/resa är rätt pris....
 

NotRyan

Medlem
Beroende på vilket bokningssystem du var bokad i, kunde du slippa att betala avgift för förbokning av säte i mars 2014.
Det kostar bara om man vill boka vissa preferred seats (förutom på SK925/926, där kostar alla Go-platser att boka före check-in, med vissa undantag:
  • EuroBonus members: EBP, EBD and EBG
  • Gold card member, partner airlines
  • Groups
  • BLND, DEAF, DPNA, MEDA
  • WCHR/S/C and WCBW, WCBD, WCLB, WCMP
  • DEPA, DEPU, INAD
  • CBBG, EXST
  • UMNR
):

Chargeable seats A330 version 33S / A340 version 34K
20A - H
21 - 27 A, B, C, F, G, H
31A, B, G, H
32A, B, G, H

Chargeable seats A340 version 34S
23A - H
24-27 A, B, C, F, G, H
31A, B, G, H
32A, B, G, H
 
Toppen