Senaste nytt

Bör jag byta till BAEC?

Skulle behöva lite tips och råd gällande vilket FF-program jag borde satsa på.
Är idag AAdvantage Platinum med ca 100 000 miles på kontot och har ungefär 4-5 resor till USA per år samt 1-2 till Asien, de flesta i Y.

Nu när jag sitter och kollar lite på flyg till MCO som skall besöka om två veckor så ger ju ITA mest förslag på BA flyg över dammen både dit och hem.

Är det så att jag kanske borde börja använda mitt BAEC konto istället för AAdvantage och försöka nå Silver eller kanske i bästa fall Guld där?

Någon som har synpunkter?
 

Dr. Miles

Expert
Du skrev att 4-5 turer till Nordamerika samt 1-2 turer till Asien per år och de flesta är i ekonomiklass.

Brtish Airways Executive Club(BAEC) ger inte status efter flugna miles, utan efter Tier Point(TP).

Billiga ekonomiklass biljetter ger inte så många TP, medans de ger 100% avios om du flyger med British Airways(BA) eller American Airlines(AA).

Sedan det beror också på vad du är ute efter av statusen. Loungetillgång? Extra bagagevikt? Uppgradering?

Om jag kommer ihåg rätt AAdvantage status ger gratis uppgradering voucher som gäller på AA flyg och automatisk uppgradering på AA flyg inom USA (Det beror på platstillgångar, förstås.).

Hur din miles-användningsmönster ser ut? Bonusresa eller uppgradering?

Hos BAEC är det förmånligt att uppgradera World Traveler Plus(WT+) till Business class med avios, men inte från vanlig ekonomiklass.

Hos AAdvantage är det förmånligt att använda miles till olika bonusresor eftersom AA inte debiterar bränsletillägg på bonusresor förutom på BA flygningar.

Berätta gärna vilka flygbolag du flyger med idag så får vi mer överblick av ditt totala resmönstret.
 
Tack för era svar!

I dagsläget så har jag de senaste två åren bara flugit med AA då de oftast har haft bäst pris och tider till de platser jag åkt.
Vad jag är ute efter med statusen är väl lite av allt. Loungetillgång är väldigt bra, det har man ju dock inte inrikes i USA. Extra bagage passar mig också då jag oftast reser med en hel del material till USA. Upgradering har jag inte lyckats med än även om jag stod i kö för det på de senaste inrikes resorna. Dock betalade jag till mig en uppgradering på min senaste flygning mellan ORD-BRU, $500 som jag får säga var värt varenda cent...

När det gäller mina miles så jag jag inte använt några alls än men har som mål att börja förbruka några detta år, har 105 000 på kontot ungefär men vad jag har förstått så är uppgradering från Y till C lite som att kasta pengarna i sjön? Bättre att uppgradera C till F eller boka en hel bonusresa, right?

Om två veckor skall jag flyga GOT-MCO som sagt, och skall jag fortsätta med AAdvantage så vill jag ju flyga AA metall över dammen men väldigt många alternativ visa på BA både dit och hem.
 

henrik l

Medlem
Sitter med båda korten, men har bara flugit AA en gång och har BAEC som huvudkort. AHO listade de faktorer som du bör fundera på. När det gäller att ta ut resor så har ju AA en väldigt förmånligt tabell för resor med partners. För 105 000 miles kan du flyga med CX från Europa till Aisen i First en väg och Business andra vägen. Har själv plockat ut en sån resa i sommar. När det gäller BA så ser jag att främsta fördelen är att silver ger väldigt bra förmåner. Med lite framförhållning kan man få skapliga priser i WT+ och då räcker med 3 long haul resor för att bärga silver.
 
Tack för ditt svar Henrik!
Då det i 9 fall av 10 handlar om jobbresor så är framförhållningen inte jättegod, brukar handla om att boka biljetter 2-4 veckor innan resa.
Ger Silver några fler förmåner än Platinum för det är väl egentligen samma nivå?

Lite off-topic: Eftersom jag inte kan flyga direkt till MCO så kommer det ju vara en mellanlandning i USA. Vilken flygplats är då bäst och trevligast för transfer?
MIA, JFK, ORD, DFW eller BOS?
 

Concorde

Founding Member
BA flyger direkt till Orlando, visserligen från Gatwick, men du slipper immigration vilken ofta är hemsk på Amerikanska flygplatser.
Jag skulle välja Boston baserat på mina erfarenheter för byte i USA. Ska du flyga mycket BA är det bra om du satsar på Silver hos dom. Bättre chans för upgrades och 100% bonus poäng. Vilken kabin får du flyga i med jobbet? AA har coach, business och First medan BA även har WTP (World Traveller Plus/Prem Eco). BA business är en bra bit före AA Business. Från Heathrow har BA trevligare lounger. AA flyger från T3 vilket är en mindre kul terminal!
 
Ja, jag såg att BA hade en flight från Gatwick men hur är det att ta sig från Heathrow till Gatwick?

Jag väljer ju egentligen själv vilken klass jag vill flyga eftersom jag är delägare i företaget men jag har alltid försökt hålla mig till billigast möjligt då jag inte har några problem att flyga economy och sover ganska bra sittande efter många års träning i baksätet på bilen på familjens husvagnssemestrar runt om europa!

Är det inte så att jag kan använda BA's lounger på Terminal 5 innan jag beger mig till Terminal 3 och en AA flight?

Kom på en annan sak också: Sista när jag flög hem från USA ORD-BRU så fick jag erbjudande om att uppgradera till business i en automat när jag skulle skriva ut nya boardingkort. 500$ kostade kalaset och det tycker jag nog det var värt eftersom jag inte betalat så mycket för biljetten. Är detta något som ofta sker i mån om plats eller är det bara speciella tillfällen?
Vad gäller med poäng/miles när man uppgraderar så? Jag fick ju mina 100% bonusmiles som platinum men borde jag fått mer för att jag även flög business som jag betalade extra för?
 

henrik l

Medlem
Ja, jag såg att BA hade en flight från Gatwick men hur är det att ta sig från Heathrow till Gatwick?

Jag väljer ju egentligen själv vilken klass jag vill flyga eftersom jag är delägare i företaget men jag har alltid försökt hålla mig till billigast möjligt då jag inte har några problem att flyga economy och sover ganska bra sittande efter många års träning i baksätet på bilen på familjens husvagnssemestrar runt om europa!

Är det inte så att jag kan använda BA's lounger på Terminal 5 innan jag beger mig till Terminal 3 och en AA flight?

Mellan LGW och LHR finns det en busstransport som tar dryga timmen, tror jag.


Om du flyger flexibel WT bör du få mera tierpoints, jämf med de billigare biljetterna, men du bör definitivt kolla upp proser på WT+ när du bokar. Det där extra cm man får är guld värda.

Vid ett tillfälle för flera år sedan ville jag till en Dinerslounge i en annan terminal. Det gick inte att ta sig ut från T5, så jag fick efter en del dividerande bli utexkorterad av personalen.
 
Nu när jag sökt priser på AA's sida, BA's sida och ITA så är WT+ biljetterna dyra (7400:- per väg) och det kan man få business för om man bokar via AA's sida.

Jag tänkte mer att jag landar ju på terminal 5 från GOT, layover på LHR några timmar och då behöver jag ju inte åka bort till terminal 3 utan kan besöka någon lounge i terminal 5 först och sen åka bort till 3:an?
 
Toppen