Senaste nytt

Eurobonus på nätet

Skippa Flash, kanske HTML5?

En del av saker nämnda här verkar redan finnas, jag ser saldot direkt efter login:
ebinl.jpg
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tycker Charles beskriver mitt största problem med sidorna rätt bra. SAS IT borde titta på hur KLM och AF har löst det på sina sidor. Man ser visserligen saldot om man går till den del av siten som stewigriffin visar, men jag vill alltid ha en ruta som visar viktig info uppe i högerhörnet.
 

Cornelius

Medlem
Ja, jag håller verkligen med alla som säger att innovativ navigation verkligen saknas på Eurobonus-sidorna. Det verkar som sidorna är ett resultat av en gradvis process där nya användningsområden och ny information har lagts till, utan för mycket reform, och nu är det bara kaos. De får helt enkelt börja om.

OK, men övrig info då? Typ intjäningstabellerna med olika flygbolag, hotellintjäning etc?

Nej, hur i alla ska man tolka de intjäningstabellerna, om man överhuvudtaget hittar de...? Vi ser ofta frågor här från folk som redan har mycket erfarenhet med att resa och boka, men som inte förstår hur man skall läsa dessa intjäningstabellerna. Och detta bör ju vara helt oesoterisk information, som även en nybörjare snabbt kan lära sig.

På den andra sidan, om allt hade varit perfekt, hade vi ju inte haft något att prata om på nätterna...
 

agehall

Medlem
OK, men övrig info då? Typ intjäningstabellerna med olika flygbolag, hotellintjäning etc?

Intjäningstabellerna och förmånerna hos olika partners tycker jag är relativt enkla att hitta. De kunde förtydliga intjäningen genom att faktiskt skriva hur många procent varje klass ger istället för den skrivning de har nu.

Värre är väl att tabellen som talar om vad awards kostar är en väl bevarad hemlighet. Jag har försökt hitta den på SAS hemsida, men faktum är att det är enklare att bara hämta den härifrån.
 

Homer

Medlem
Just det, direkt efter man loggat in vill man se saldot, det är ju därför man loggat in.

Dessutom, varför ska man behöva vänta 3 veckor innan man får efterregistrera poäng t.o.m med SAS egna flighter.
 

charlesswe

Medlem
Håller fullständigt med. Det är rörig och onödigt komplicerat. Du kan dock använda scrollfunktionen direkt vid Login "Välj tjänst" - "Mitt Eurobonus", då får du upp saldot direkt.

Vilken URL använder du?

Jag själv går till sas.se och använder rutan högst upp till höger.
 

Homer

Medlem
Sen har vi ju det här med att man inte kan boka AMEX 2-4-1 online utan måste ringa till Tallin, återigen något som
inte borde vara svårt att fixa.
Deras IT personal är tydligen lika gamla och trötta som kabinpersonalen,
SAS borde ta in några ex-jobbare som fixar en helt ny site.
 

Dr. Miles

Expert
agehall förklarade mig om hur SAS IT ungefär ser ut när vi träffades sist.

Om jag minns rätt, det var som en chimera som var patchad sedan datorns gryning.
Ibland undrar man att det vore enklare att skrota allt som finns och bygga nyttt. Gamla systemet fungerar ändå dåligt ju.

Skippa alla EuroBonus transaktioner och överför bara antalet av poäng, status. Ge ett statusår gratis för besväret och förlänga gilltighetstiden av all poäng till 5 år från det datumet.

Själva bokningssidan är väl redan outsourcad till Amadeus, så behöver man inte tänka på så mycket.

Problemet är hur de gör med bonusresabokning.
Det vore enklare och bra om SAS köper eller hyr systemet ifrån ANA, så slipper SAS att utveckla någonting.
 

Homer

Medlem
Det sitter säkerligen gamla stötar i chefspositioner på IT avdelningen, jmfr. SAS med Televerket och SJ osv., så det där med "ut med det gamla in med nytt" lär inte hända "vi måste följa våra rutiner" annat än om det blir konkurs och rekonstruktion.
 
Toppen