Senaste nytt

Frågor om Miles&More Amex

KristoferS

Medlem
Hej hej, jag är ny här.

Jag har en fråga som har gnagt på mig ett tag. Jag har LH SEN och är trogen Star Alliance så gott det går, men mer poäng är bättre...

I Sverige verkar det omöjligt att få ett Amex (eller annat kort) kopplat till M&M.

Är det någon som vet om det finns konkreta planer på att M&M kommer till Sverige?

Är det någon som har erfarenhet att ha ett konto i t.ex en tysk bank? EU ska ju vara öppet så hur krångligt kan det vara?
 

agehall

Medlem
Nej, du kan nog glömma M&M kort i Sverige. Däremot går det utmärkt att skaffa ett om du öppnar ett konto i tex Tyskland. Det som dock kan vara lite komplicerat, är att få en bank där att lita på dig. Jag tror det finns folk här som har lite erfarenheter efter att ha bott utomlands och gått igenom detta, men räkna med en hel del mekk.

Just detta är en av de stora anledningarna till att jag brukar rekommendera EB istället för M&M för folk som bor i Sverige...
 

KristoferS

Medlem
Tack för svar agehall.

Jag hade EB i många år men gav upp då det vart tätt på omöjligt att använda EB-poängen till något annat än deras prylshop.

Dessutom upplever jag att jag får mycket mer för SEN statusen då jag reser med LH ofta. De har dessutom fler samarbetspartners runt om i världen. Lilla SAS har inte de möjligheterna.

Förresten, vet någon om den bästa vägen att göra Amex poäng till M&M fortfarande är via SPG?
 

agehall

Medlem
Tja, jag har aldrig använt M&M-poäng, men jag upplevde inte att jag fick mer när jag reste som SEN än som EBG. Det var ungefär samma lika.

Vad gäller uttag av awards så låter det dock som att du bara tittat på SAS när du var med i EB. Det går ju utmärkt att använda EB-poäng på alla *A carriers. Tex åkte jag LH F till Buenos Aires förra året på EB-poäng...
 

KristoferS

Medlem
Jag försökte många gånger, inte bara på SAS, men om man inte kunde planera 6 månader i förväg så gick det bara inte. Det kanske har blivit bättre nu men men.
Jag upplevde det som att SAS avtal om poängutnyttjande var sämre än andra bolags.
På LH har jag dock aldrig blivit nekad en enda gång om de jag bett om.
Olika upplevelser.

Plus att på alla LH,LX etc hubbar så har man SEN loungerna. Vilket är trevligt.
 

agehall

Medlem
Det handlar nog mest om att du inte varit ordentligt förberedd. Jag tror inte LH har bättre tillgång på *A än vad EB har. På sina egna flighter har du dock mycket bättre tillgång. Ska man plocka ut awards, så gäller det att planera noga och vara förberedd.

SEN-loungerna har väl *G fortfarande tillgång till också, eller?
 

KristoferS

Medlem
Det har du faktiskt rätt i. Det måste varit Welcome Loungerna jag tänkte på.

Hur som helst...Jag åker mest med LH och det har gett mig två fria upgrades på mindre än ett år.
 

Senator

Moderator
Hej,

Skicka mig ett PM om kort. Jag har det här M&M AMEX Platinum:
SWISS Miles & More Platinum card duo

Utmaningen i Sverige är att det har så långt funnits för få medlemmar för att vara intressant för ett kortsamarbete samt en oskriven regel att M&M inte är för aggressiva i Skandinavien och SAS inte för aggressiva i Tyskland, Schweiz och Österrike. Nu som det inte längre finns en Lufthansa/SAS Joint Venture så ändras kanske detta över tid..
 
Toppen