Senaste nytt

SAS öppnar Fast Track i terminal 4 på Arlanda

Berrsus

Medlem
Men visst får personalen "gå före" i stora kontrollen?

Får och får. Det är tillåtet men agera med respekt för resenärerna, vid lång kö så javisst. Vid kort kö ställ dig i kön.

Dock är det inte tillåtet för personal att passera i Fast Track kön, som påtalats, det är en SAS produkt tillämpad för resenärer som SAS inte vill urvattna med att låta de anställda gå före. Detta ska gälla i samtliga Fast Track för SAS.
 

Dr. Miles

Expert
Får och får. Det är tillåtet men agera med respekt för resenärerna, vid lång kö så javisst. Vid kort kö ställ dig i kön.

Dock är det inte tillåtet för personal att passera i Fast Track kön, som påtalats, det är en SAS produkt tillämpad för resenärer som SAS inte vill urvattna med att låta de anställda gå före. Detta ska gälla i samtliga Fast Track för SAS.
Jag förstår inte det tankesättet. Om besättning inte kommer fram kan du inte heller flyga.
Så vitt jag vet, de flesta (eller alla?) flygplatser har separat kö för, alternativt släpper in flygbolags-/flygplatsanställda både vid säkerhetskontrollen och vid immigration.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Dock är det inte tillåtet för personal att passera i Fast Track kön, som påtalats, det är en SAS produkt tillämpad för resenärer som SAS inte vill urvattna med att låta de anställda gå före. Detta ska gälla i samtliga Fast Track för SAS.

Stämmer verkligen det där? Jag kan förstå att i det dagliga bruset så kan man använda vanliga. Men om man blir försenad in från T5 och ska vidare från T4, ska crew då vara tvunget att åka ner för trappan, gå bort till vanliga och in den vägen och förlora dyrbara minuter? :eek:
 
Om inte crew har företräde så borde de genast få det (som de flesta (alla?) flygplatser jag varit på utomlands). Jag släpper alltid fram crew först. Dåligt av SAS, och dåligt för passagerarna att crew inte har prio.
 

Jacob

Medlem
På exempelvis Arlanda terminal 5 finns en personalingång med säkerhetskontroll till transithallen, helt separat från de kontroller passagerarna använder. Jag har själv använt denna i samband med mediaevents. Alla som passerar är extremt vana vid att gå in och ut och har ofta inget bagage, så det går oftast ännu snabbare än vid fast track.

Tror dock inte det finns någon personalingång i terminal 4. Själv skulle jag i övrigt inte ha några som helst problem att släppa fram crew vid behov, men kan hålla med att det image-mässigt inte ser jättesnyggt ut med crew och personal som villa ha företräde i en kontroll som redan bygger på företräde. Det blir ju lite av fast track i fast tracken.
 

Joakim P N

Medlem
Testade igår, onsdag, vid fyrasnåret på eftermiddagen. Tre, fyra personer före mig i kön men uppenbarligen vana resenärer vilket gjorde att det ändå gick mycket snabbt. (Borta i trappan var det full kö som vanligt).

Fick också för mig att personalen i Fasttracken verkade ovanligt glada och trevliga. Kanske så här under premiärveckan? Eller så gillar de att jobba i den lite lugnare miljön.
 

agehall

Medlem
På exempelvis Arlanda terminal 5 finns en personalingång med säkerhetskontroll till transithallen, helt separat från de kontroller passagerarna använder. Jag har själv använt denna i samband med mediaevents. Alla som passerar är extremt vana vid att gå in och ut och har ofta inget bagage, så det går oftast ännu snabbare än vid fast track.

Det var den som låg mitt i T5 va? Den var en helt vanlig säkerhetskontroll häromveckan! Eftersom ingen fattade det var det otroligt smidigt att gå igenom där.
 
Toppen