Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
De där stollarna har ju ingen som helst koll - att man reser med två olika bolag spelar ingen som helst roll så länge det är en genomgående biljett.

Tyvärr verkar flera NEB vara totalt okunniga och chansa mer än de borde i sina utslag. Jag skulle nog skriva ett mycket väl underbyggt brev med alla referenser och förklaringar jag kan hitta för att få dem att förstå vad som gäller ifall jag skulle behöva ta ett ärende dit.

Sedan undrar jag om det verkligen är rätt att det var i Holland ärendet skulle behandlas - borde det inte vara i Sverige eftersom det var här förseningen skedde?
 

taxvalp

Medlem
De där stollarna har ju ingen som helst koll - att man reser med två olika bolag spelar ingen som helst roll så länge det är en genomgående biljett.

Tyvärr verkar flera NEB vara totalt okunniga och chansa mer än de borde i sina utslag. Jag skulle nog skriva ett mycket väl underbyggt brev med alla referenser och förklaringar jag kan hitta för att få dem att förstå vad som gäller ifall jag skulle behöva ta ett ärende dit.

Sedan undrar jag om det verkligen är rätt att det var i Holland ärendet skulle behandlas - borde det inte vara i Sverige eftersom det var här förseningen skedde?

Det är många underligheter i detta ärende, det är möjligt att nederländska NEB på något vis enbart prövat förseningen till AMS (som var en knapp timme) men att KLM friskriver sig från vidare ansvar eftersom det är Cityhopper som flyger vidare tycker jag är ganska pinsamt.

Det finns för övrigt färdiga webbformulär för att anmäla liknande case som småmål enligt en annan EU-förodning, se Europeiska kommissionen - Civilrättsatlas - Småmål - Information
Det lär bli ett sådant mål av detta och KLM har knappast sparat några pengar på att driva det hela vägen dit...
 

Thornado

Medlem
6-7 månader ska inte vara något som helst problem. Jag hade en "diskussion" med Delta i slutet av förra året där de hävdade att man måste skicka in inom 2 år. Såvitt jag kunde tolka lagtexterna så tyckte jag dock att det verkar som att 10 år borde vara det som gäller.

Att göra det relativt snabbt (och se till att man har kvar all relevant dokumentation) underlättar nog dock att få ersättning.
 

Markus787

Medlem
Åkte HEL-KIX med Finnair 17 februari 2012. Flighten försenades från 17.25 till strax efter 22.00. En i mitt resesällskap skrev till Finnair och fick detta som svar:


"Dear X,

Thank you for your feedback.

I truly regret to hear about the problems you encountered as a result of the flight delay of AY0077 on the 17th of February 2012 due to technical reasons. I am sorry for the lack of information about the flight delay. It was difficult to estimate how long it would take to get the problem solved and therefore not easy to keep the passengers updated.

Finnair offers care to its passengers in all exceptional situations, but compensations are not paid in cases caused by extraordinary circumstances. Such are for instance strikes, meteorological conditions, unexpected flight safety shortcomings and air traffic management decisions, as well as any consequences caused by these.

All reasonable costs which are directly related to the flight delay will be reimbursed by Finnair. Please send us your receipts in original together with your bank account information in international form with IBAN and BIC/SWIFT –codes to the address"

Borde inte EG 261/2004 gälla här??
 

NotRyan

Medlem
Technical reasons låter ju som att EG 261/2004 skall gälla, dock beror det ju på vad det var för något... Flygbolag försöker alltid slingra sig i det längsta om det inte är ett helt uppenbart fall, så samla fakta, bedöm dom och stå på dig.....
 

Markus787

Medlem
Technical reasons låter ju som att EG 261/2004 skall gälla, dock beror det ju på vad det var för något... Flygbolag försöker alltid slingra sig i det längsta om det inte är ett helt uppenbart fall, så samla fakta, bedöm dom och stå på dig.....

Om jag inte minns helt fel så hade någon nödsitationsindikator gått sönder, något i den stilen.
 
Toppen