Senaste nytt

Boeing 787 Hiroshima - Tokyo Haneda

Bringman

Medlem
NH 686 HIJ-HND 1920-2040 6 Nov
Boeing 787-800
Economy, 7F


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Den 5 november vaknade vi tidigt för att ta Shinkansen Nozomi mot ett regnigt Kyoto.

_IGP1125.jpg

Tågresan gick mycket smidigt och vi var framme i den gamla huvudstaden efter bara 2 timmar och 20 minuter. Väl framme gick vi till turistbyrån och bad dem om en rutt runt staden så gjorde det möjligt att få se så mycket som möjligt under vårt korta besök. De rekommenderade att vi skulle ta stadsbussen från station till det gyllene templet för att sedan fortsätta därifrån till Kiyomizu templet.

_IGP1128.jpg

Skillnaden mellan Kyoto och Tokyo var mycket stor både i hur gamla städerna uppfattades och hur effektiv lokaltrafiken var. I Kyoto var den väldigt ineffektiv och det tog väldigt lång tid att ta sig runt staden som var full av lördagstrafik. Efter en lång dag med tempelsightseeing tog vi ett sent tåg vidare mot Hiroshima. Även denna tågresa var mycket smidigt och tog cirka 1.5 timma. Väl framme i Hiroshima tog vi en taxi till Oriental Hotel, vi checkade in och fick ett litet rum på 20 våningen. Tyvärr fick jag och min vän en dubbelsäng och eftersom hotellet var fullt gick det inte att byta till ett rum med två enkelsängar.

Morgonen efter sov vi ut ordentligt och lämnade rummet precis vid utcheckningstiden 1200. Vi lämnade vårt handbagage på hotellet och tog en kort promenad bort till Hiroshima Peace Memorial Museum som jag verkligen kan rekommendera. Modellerna som de hade byggt upp gav en bra känsla om den extrema förödelsekraften hos atombomben.

_IGP1165.jpg

_IGP1164.jpg

Efter museibesöket gick vi genom parken bort mot den närmsta byggnad till ground zero, A-bomb dome.

_IGP1174.jpg

_IGP1188.jpg

Resten av dagen spenderade vi med lite shopping i några av Hiroshimas många varuhus.

Jag hade kollat lite för snabbt på våra biljetter tillbaka till Tokyo och trodde att vår 787 som skulle ta oss tillbaka skulle avgå samma tid som det skulle landa det vill säga 20:40, den verkliga avgångstiden var 19:20. Efter att ha dubbelkollat våra biljetter på hotellet fick vi slänga oss i en taxi bort till tågstationen för att ta flygbussen ut till Hiroshima Airport. Bussresan skulle ta 48 minuter ut till flygplatsen och om den var framme i tid skulle vi vara framme 30 minuter innan flygets avgång. Som tur var gick resan utan problem och vi kunde checka in innan deadline. Incheckningen gick smidigt men eftersom vi kom fram så sent fick vi endast mittplatser i mittenraden och inte heller tillsammans. Min vän fick 4E och jag fick 7F, en av de bästa ombord enligt seatguru. Efter en smidig säkerhetskontroll kom vi ut i avgångshallen där vår dreamliner redan stod och väntade på oss.

_IGP1198.jpg

Boardingen gick mycket smidigt och de började med passagerare med status eller i behov av assistans.

_IGP1200.jpg

Väl ombord så märktes det tydligt att det var fler än oss som var nyfikna på den nya 787an och ANA hade laddat upp med 787 vykort och godis vid bardisken där vi kom ombord. Jag har läst mycket bra om bagagehyllorna ombord men jag tycker att det kändes som om väskan skulle ramla ur. Passagerarna tog sina platser snabbt och det tog inte lång tid innan vi var uppe i luften, jag tyckte att planet var väldigt tyst och det var mycket lätt att se ut ur de stora fönsterna även från min mittenplats.

_IGP1203.jpg

Så fort kapten släckt bältesskylten började en stor del av passagerna att utforska planet, speciellt toaletterna var populära. Själv höll jag mig stilla på min plats och passade på att beställa in en liten flaska champagnen samtidigt som jag kollade på dokumentären Making of ANA’s new 787. Stolen var bekväm och är av skaltyp och den lutades bakåt genom att sitsen fördes framåt.

_IGP1206.jpg

_IGP1207.jpg

Min vän kunde jag hålla kontakten med i den inbyggda chatfunktionen hos AVODen. Cirka 25 minuter innan vi skulle landa på Tokyo Haneda började det bli lite turbulens och kapten tände bältesskylten, detta tyckte jag var tråkigt då det inte gav mig några möjligheter att utforska planet. Resten av flygningen var lite småturbulent men trots detta landade vi på utsatt tid. På väg mot gaten körde kabinpersonalen en liten demonstration av belysningsfunktionen i kabinen och tackade oss för att vi valt att flyga med ANA samt star alliance.

_IGP1201.jpg

När vi var parkerat vid gaten och redo och gå av så låg det diplom från kaptenen vid baren som sa att vi hade flugit med 787 under premiärveckan.
 
Last edited:

bL0m

Medlem
Hej, riktigt intressant inlägg! Kommer du flyga 787 igen, så du hinner utforska planet?

Jag längtar tills jag får sätta mig i en 787 :)
 
Toppen