Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Perra

Medlem
FAQ: (text av AHO)

Förkunskap om hur biljetten fungerar:

Om flygbolaget A har sålt biljett/bokat bonusresabiljett till dig på flygbolaget B:s flygning och flygbolaget A går i konkurs, kan du inte räkna med att flygbolaget B transporterar dig.

Det är därför att flygbolaget B får pengarna från flygbolaget A EFTER de har transporterat passageraren. Om flygbolaget A har gått i konkurs, kommer flygbolaget B inte få några pengar.

Transportavtal(flygbiljett) är mellan dig och flygbolaget som har utfärdat biljetten. Därför när flygbolaget som har utfärdat din biljett har gått i konkurs, avtalet försvinner.

Pengaflöde
Du -> Flygbolag A(utfärdar biljett) -> Du flyger med Flygbolag B -> Flygbolag B får pengar från Flygbolag A


Jag har bokat SAS flygning. Vad händer om SAS har gått i konkurs?
Din biljett gäller inte längre.

Jag har bokat Stockholm-(SAS)-Frankfurt-(Lufthansa)-Buenos Aires via SAS. Vad händer on SAS har gått i konkurs? Kan Lufthansa ta hand om mig?
Om ditt e-ticketnummer börjar med 117-xxx, din biljett gäller inte längre. Lufthansa har ingen skyldighet att transportera dig. Däremot det kan hända att de transportera dig av goodwill, men räkna inte med det från början.

Vad händer med min bonusresabokning med SAS EuroBonus poäng?
Om du använder dina SAS EuroBonus poäng är det garanterat att SAS som utfärdar biljetten med 117-xxx som biljettnummer. Då hjälper det inte att du flyger t ex THAI eller Lufthansa. Så länge de inte visar någon slags goodwill, kommer din biljett att bli värdelös ifall SAS konkar.

Vad händer med min bokning som är bokad via andra flygbolag som Lufthansa/United?
Vänligen kolla ditt e-ticketnummer. Om e-ticketnummer börjar med 117-xxx, är SAS som har utfärdat biljetten och biljetten ryker om/när SAS har gått i konkurs.
Men om ditt e-ticketnummer börjar med annat än 117-xxx, kan du vända dig till flygbolaget eller resebyrå som du har bokat.
Din bokning gäller så länge det inte innehåller SAS opererade flygningar.

Kan jag få mina pengar tillbaka om/när SAS har gått i konkurs?
Betalat med kreditkort:
Innan avresa:
Du kan vända dig till din kreditkortsutgivare. Du kan begära återbetalning av tjänster som du inte har fått(pga konkurs).

Efter avresa:
Om din biljett består av två enkelbiljetter, kan du vända dig till din kreditkortsutgivare. Du kan begära återbetalning av tjänster som du inte har fått(pga konkurs).
Om det är en tur och rerur biljett kommer du sannolikt inte att få pengarna tillbaka.​

Betalat med kontokort eller via bankgiro/banköverföring:
Du får inte pengarna tillbaka. Däremot statens garanti gäller om du har bokat en paketresa där SAS flygning ingår.​

Vad ska jag göra när jag redan har påbörjat resan och SAS har gått i konkurs före min hemresa?
Du kan vända dig till din hemförsäkring, kreditkort/kontkortsförsäkring. Om du har tur kanske de täcker hemtransport.

Det finns också en tråd om försäkring som täcker även så kallad Force Majeure händelse inkl. konkurs och strejk.
Du kan läsa mer info här: Finns det försäkring mot "Force majeure" och konkurs?


---originaltext av Perra---
SAS konkursrisk: 78 procent - DiSe

Ändrad av AHO
 
Last edited by a moderator:

fredd

Medlem
Då "risken att SAS inte betalar sina skulder/skyldigheter" de anvisar är den som används för att beräkna premier vid försäkring av skuld-värdepapper, bedömd av marknaden, från SAS så kan man inte riktigt säga att den nödväntigtvis är helt korrekt. Bakom denna står troligtvis främst allmänna spekulationer och överdriven rädsla, som så lätt uppkommer.
 

fredd

Medlem
Det är dock inte att säga att risken att SAS går i konkurs inte finns eller är liten, möjligen bara överdriven! :)
 

Traveller

Medlem
SAS och konkurs är knappast troligt och man skall veta att den riskbedömning som nämns i den här tråden/Di är under förutsättning att vissa saker händer samtidigt eller in följd vilket skapar förutsättningar som bolaget inte klarar. Det är alltså inte så att det föreligger en risk för konkurs i dag.
 

NyfikenGrau

Medlem
De senaste dagarna i samband med Skyways konkurs har jag läst fler negativa, och värre, rubriker om SAS än någonsin tidigare, läget verkar ha förvärrats med tanke på jätteförlusten första kvartalet detta år. Tänkte fråga om någon kan gissa om det är mediahysteri eller allvarligt försämrat läge sedan tråden var aktuell i januari? För nu låter det ju i flera tidningar som "de kommer inte att fixa detta".Alltså, någon som vet något?
..om inte, någon som tror något då? ;-)
 

jurgenb

Medlem
Den ena mer expert än den andre får ju komma till tals i pressen/blaskorna också vilket såklart gör det hela än värre..
Ingen direkt fakta bakom uttalandena som sprids utan mer var och ens personliga uppfattningar eller värre bakomliggande intressen i att göra uttalanden i vissa riktningar...
 

Alx

Medlem
Att SAS har mycket allvarliga ekonomiska problem är ju vare sig något nytt för i år eller ens om man tittar flera år bakåt i tiden. Media måste ju få en twist på en icke-nyhet.

Företag som gör jätteförluster år efter år (t.ex. SAS) kommer förr eller senare att gå under så länge ägarna inte sticker till mer kapital. Än så länge är ju det just vad SAS ägare har gjort de senaste åren och på så sätt har förlustaffären kunnat fortsätta.

Det är ju egentligen två saker som avgör SAS framtida överlevnad: 1. Kan bolaget vända och börja generera vinster och stå på egna ben? 2. Kommer ägarna ännu en gång sticka till kapital om jätteförlusterna fortsätter?

På den första frågan ser ju svaret inte särskilt ljust ut i närtid. Dels pga krisen inom flygindustrin och dels pga att man fortfarande inte har lyckats få sina otaliga åtgärdspaket att generera utlovat resultat. På den andra frågan kan bara politikerna svara på. De "lovade" att både förr förra och förra gången var sista gången. Vi får väl se hur uthålliga ägarna är och om politikerna står fast vid sina ord nästa gång.
 
Toppen