Senaste nytt

Vad gäller om man missar flyg pga check-in, och security proceduren?

M

Monkey_Class

Guest
Tjejjen är orolig inför en USA resa vi skall ta snart.
Hon har en kollega som missade sitt flyg pga att security tog över 2 timmar. Kollegan fick kalla handen av flygbolagen, flygplatsen och Homeland Security så han fick betala hemresan själv.

Vi skall ha transfer på IAD och vi kommer att ha 4:15 ,om inbound är i tid, innan vi bordar SAS mot CPH. Vad händer om hela den proceduren med att komma "in" (med att ta ut sina väskor på IAD, checka in och clearea security) om vi missar flyget pga av det?
Har sökt på Da internetet men inte hitta ngt riktigt svar.

Någon här som kan upplysa?

Nu är iofs inte jag orolig men jag behöver argument för att lugna ned flickvännen för annars kommer hon att oroa sig hela resan.
 

agehall

Medlem
Är allt bokat på en biljett och du uppfyller minimum connection time så bör flygbolagen ta hand om dig. Annars är det ditt ansvar att vara vid gate i tid.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan någon annan intyga att security någonstans kan ta över 2 timmar, det låter fullständigt absurt för mig!? I synnerhet med tanke på att det ofta är begränsningar på att checka in bagage tidigare än 2-3 timmar före avgång. Hur går den ekvationen ihop?

Jag har varit nära att missa ett flyg en gång när security (inkl kön naturligtvis) tog uppåt 40 minuter totalt, hela avgångshallen var fullproppad med folk, men det var länge sen nu, på den tiden jag flög budgetflyg.
 
M

Monkey_Class

Guest
Svar till Agehall.

Nope. AA till IAD och SAS från. Om vi nu har 4:15 så är ju åtminstone MTC uppfyllt.
 

Senator

Moderator
Jag har faktisk aldrig hört att någon har själva stå för kostnaden om man inte tar sig genom säkerheten som visar sig vara väldigt lång... Jag har missat ett antal flyg i mitt liv (anknytningar).

Om jag läser detta rätt @Monkey_Class så kommer ni till Washington-Dulles med American Airlines och skall vidare med SAS. Du har inte besvarat kärnfrågan som är: har ni detta på samma bokning eller biljett?
 

agehall

Medlem
Svar till Agehall.

Nope. AA till IAD och SAS från. Om vi nu har 4:15 så är ju åtminstone MTC uppfyllt.

Fast om det är två olika biljetter så finns inte begreppet MCT, så då är risken stor att du är rökt oavsett. Om det är så att inkommande flyg är sent så kan det finnas en öppning för att AA tar på sig att få hem dig, men räkna inte med detta.

Nu är ju 4h rätt okej med tid, men med två olika biljetter är det fortfarande i kortaste laget imho.
 

kristerj

Medlem
Eftersom det inte är på samma biljett kan ni få problem om erat AA flyg blir försenat till Washington. 4 timmar är ju dock rätt gott tid. Är ni sent ute kan man alltid fråga vänligt vid Fast track om ni kan få gå där, så går security på mindre än 10 minuter. Är du *A Guld, kan ni alltid använda Fast track.
 

agehall

Medlem
Eftersom det inte är på samma biljett kan ni få problem om erat AA flyg blir försenat till Washington.

Nja, just detta lämnar en liten öppning pga AA's policy om vem som ska ersätta vid förseningar. Blir man så pass försenad att man missar sin anslutning så står AA för kalaset, även vid separata biljetter.

4 timmar är ju dock rätt gott tid. Är ni sent ute kan man alltid fråga vänligt vid Fast track om ni kan få gå där, så går security på mindre än 10 minuter. Är du *A Guld, kan ni alltid använda Fast track.

Det är ingen *A förmån att använda fasttrack, så "alltid" är inte sant. På IAD bör det dock inte vara några problem.
 
Toppen