Senaste nytt

Fråga ang bokning SAS - inställd eller full flight?

MajaKlara

Medlem
Bokade en resa ARN - Palma de Mallorca 30/4, flight SK1805, till familjen i somar, med planeringen att jag skulle resa några dagar i förväg. Har nu ändrat mig och vill flyga med familjen 30/4. Men när jag försöker boka står "inga avgångar eller platser är tillgängliga på utresedatum". Jag tänkte först att flighten kanske är inställd, men vi har inte fått någon information om det. Enligt Experflyer ser det ut som om det bara är några platser sålda. Ringde SAS som säger att flighten är slutsåld. Hur troligt är det att flighten redan är slut, informationen stämmer ju inte med Expertflyer? Jag vill ju gärna åka med familjen 30/4, så jag kommer finnas biljetter. Men någon av er som har några idéer om vad det kan bero på?
 

andyp

Medlem
Forstår ikke hva du mener. Ifølge Expertflyer er alle klasser 0 som betyr sluttsolgt:

C0 D0 Z0 R0 J0 Y0 S0 B0 P0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0
 
Hvis du checker Expertflyer nu, vil du formentlig se at den er "nullet" i alle klasser. Hvad jeg ved så opdateres Expertflyer ikke kontinuert, men en eller flere gange i døgnet - der kan altså gå et stykke tid fra at et sæde bliver solgt til at det ses i eksempel Expertflyer.

Når jeg kigger på afgangen tænker jeg med det samme charter - jeg tror det er et rejseselskab der har booket det meste af flyet. Jeg ville høre SAS om muligheden for at komme på venteliste - det kan jo være at man vælger at skifte fra 737-700 til en A320, B737-800 eller måske endda en A321 og så kan du formentlig blive bekræftet.
 

Agö

Medlem
Tja, Valborg 2015 ligger ju på en långhelg (torsdag) med 1 maj på fredagen så kanske inte så konstigt om det kommit in en större gruppbokning.
 

MajaKlara

Medlem
Det blir olika info från Expertflyer beroende var man tittar. Om man ser på Seatmap så är bara ca 4 platser bokade, men tittar man på Flightavailability så står det 0 på alla klasser. När jag kollade häromdagen på SAS fanns det biljetter i både Go och Plus, så jag blev så förvånad när det helt plötsligt inte fanns några platser kvar alls. Men kanske är det som ni säger, att allt är bokat av ett resesällskap/charter...
 

agehall

Medlem
Exakt - seatmap har INGET med availability att göra och availability har inget med faktiskt antal stolar ombord att göra, utan är vad flygbolaget är villiga att sälja.
 
Jag vet en grupp på 120 personer som ska till Palma De Mallorca till en konferens och de ska hem just samma avång som du, den 30 april. Det är en group bokning utan några seat reservation så du ser inte det om du kollar seat map. ;)
 
Är ni EBG/D/P har ni ju garanterad plats om ni bokar minst 48h innan avgång (dock är det C-klass som gäller). Har tvingat på en EBG på det fullbokat flyg på det sättet och det var inget snack där. "Klart han skall få åka."
 
Toppen