Senaste nytt

The Svalbard Expedition

A

Aurora

Guest
I August 2011 deltok jeg på et kurs som heter SVALEX, det er en slags ekspedisjon til Svalbard som sponses i sin helhet av Statoil ASA. Første del av kurset foregår på land rundt Longyearbyen, og andre del foregår ombord M/S Exploration rundt omkring i fjordene på Spitsbergen.

Jeg var student innen petroleumsprosesser i 2011, så jeg sendte inn søknad til SVALEX og fikk bekreftet deltakelse etter en seleksjonsrunde! Det er kun et begrenset antall plasser; beregnet studenter fra Tromsø, Bergen, Trondheim, Oslo og Stavanger. Flybilletter, hotellovernattinger, mat og alt man trenger for å leve ble dekket av Statoil. Det var en opplevelse of a life-time, og tenkte jeg kunne dele en oppdatert versjon av dette reisebrevet. Jeg skrev reisebrevet omtrent samtidig som jeg var der, derfor er det skrevet i "nåtid" for 2011 :) Bear in mind!

Først dekkes flyturen opp til Svalbard:

SK4414 - Tromsø til Longyearbyen
LN-RRE (B738WL)
Sete 24F
Flytid: 1t 25 min
Full flight
Knallvær hele vegen


Nå har jeg reist så mange ganger til Longyearbyen i det siste, at jeg tenkte jeg kunne skrive litt om de praktiske aspektene ved reisen, i stedet for hvor kult jeg synes det er å reise dit.

Hvordan reise til Svalbard effektivt:
1) Reiser du fra Tromsø: kom tidlig til gate og ta deg med en gang gjennom passkontrollen. Når alle fra Oslo lander og samtidig skal gjennom passkontrollen blir det kø. Lang kø. Hvis du er en av de som kommer fra Oslo - gå så raskt du kan så du kommer først.

2) Det er ofte mye baggasje og mye folk som skal til Longyearbyen - så å boarde tidlig kan være en fordel. Ulempen er at folk ofte bruker lang tid på å komme seg gjennom passkontrollen, så det kan bli veldig langdrygt å sitte å vente på flyet. Min rekord er 30 minutters forsinkelse, kun fordi folk var seine å komme seg til gate.

3) Sitt ved vinduet, og sitt på høyre side av flyet (sete F). Du vil ikke gå glipp av alt det du kan se ut av vinduet. Rad A ser bare hav når man kommer innover, rad F ser fjellene, isbreene, dalene, deltaene, alt.... Med mindre du er kjip, uinteressert eller ikke bryr deg - da kan du jo alltids sette deg der det måtte passe deg... ;)

Det er ofte LN-RRE/RRF/RRG som flyr til Svalbard, men fortvil ikke. De er faktisk meget gode fly å fly med, i motsetning til sitt rykte. De har til og med helt kurant beinplass! Se illustrasjon på bildet under, fra sete 24F.

6056872950_49f39047c7_b.jpg

Husk at imsdalflaska mi utvider setet foran litt også ;) Lider ingen nød!

Brede og gode seter er det også, men 24F knirket for dagen ganske mye. Også kan skinnsetene bli litt klamme. Vi tok av fra Tromsø Lufthavn mot sør, og fikk en nydelig visuell klatreetappe over Kvaløya.

6056881270_e94a4b03cb_b.jpg

Visual climbout med 180graders sving fra rwy 19 mot heading 001 ;)

6056862808_c96cb3559d_b.jpg

Farvel for nå mitt kjære Tromsø!

Som sagt - jeg har reist en del til Svalbard i år og i fjor, og har nå blitt kjent med hvor det er lurt å sitte. Snakk om å få innertier på mitt setevalg - 24F - på denne turen. Vi fikk et uhyre sjeldent syn på tur opp, den sagnomsuste Bjørnøya var nesten helt skyfri! Det går en historie om en gruvearbeider som hadde flydd TOS-LYR-TOS gjennom 30 år og aldri så Bjørnøya én eneste gang. Men i dag, i dag i dag! Da var dagen, og Bjørnøya viste seg!! Fææææntastic! :)

6056863078_ded6564cd7_b.jpg

Bjørnøya popper fram under en nydelig SAS-vinge...

6056863342_09d16964cc_b.jpg

Merk de skarpe klippene til høyre :)

Videre oppover vestkysten var det utsikt til både Hornsund, Bellsund, Van Mijenfjorden (hvor SNSK's kullgruve Svea ligger), og Van Keulenfjorden (som vi skal til på Mandag), Akseløya (som vi skal til på Tirsdag) og Barentsburg vis a vis Festningen (som vi skal til på Onsdag-Torsdag). Ekstremt pluss i boka til styrmann som holdt oss oppdatert på hva vi så og når vi fikk se det. Høyde, hastighet, og severdigheter ble informert om på løpende bånd.

6056864268_ccb3f05080_b.jpg

Mellom Bellsund og Van Keulen - sjekk hvor langt isbreen har trukket seg tilbake fra endemorenen!

6056867200_039ae801cd_b.jpg

Til høyre ser du Van Keulenfjorden vi skal inn i på Mandag, til venstre har du ei lang smal øy som heter Akseløya hvor vi skal i midten av neste uke, videre innover bak Akseløya har du Van Mijenfjorden med Svea helt innerst i fjorden (skjult av SAS-vingen).

6056867528_5cbf925bdc_b.jpg

SAS flyr over skarpe tinder, det er jo nydelig :)

Av andre begivenhetsrike hendelser brukte jeg toalettet i bakre del av kabinen og pratet litt med Indoneserene som satt ved siden av meg. De kom fra Stavanger og gledet seg stort til å være lengre nord enn de noen sinne hadde vært! Vi landet pent og trygt til 16 grader (!) og sol fra blå himmel i Longyearbyen.

6056868712_faa52e6d13_b.jpg

Barentsburg med helilandingsplassen til venstre.

6056321461_19749df809_b.jpg

Hva gjør SE-IUV (eller hva nå reg'en er igjen) i Longyearbyen? Har sett den på OSL før...

Ble hentet av busser satt opp for ekspidisjonen, og mens vi kjørte opp Longyeardalen kjente jeg en overveldende følelse av "HJEMME!!" :) Etter å ha sjekket inn på hotellet (først i køa av 86 studenter, det føltes GODT å gå forbi den lange køa som hadde dannet seg mens jeg sjekket inn...) kastet jeg baggasjen fra meg og beina opp til Brakke 3 med en følelse av glede og frihet det er leeenge siden jeg har kjent. Og hvem ligger vel ikke og soler seg på taket enn alle mine gamle studiekompiser? Nuff said om hvor vi brukte resten av dagen ;) Måtte minst være 20-25 grader i solsteiken! Stay tuned for fortsettelsen!
 
A

Aurora

Guest
21-29 August
Ombord M/S Expedition
76-79 grader nord


De første 2 dagene dro vi på varierende geologiske ekskursjoner rundt om i Longyearbyen/Adventdalen. Vi fikk demonstrasjon av dronehelikoptre som brukes til å overvåke ras og isbre-bevegelser, og så på fine tverrsnitt langs vegen mot flyplassen. Dessverre begynte jeg å kjenne feberen ta meg etter turen i Adventdalen, og kvelden før vi skulle ombord på båten ble jeg skikkelig forkjølet. Nedtur....

6097665524_1dc4b2008d_b.jpg

Framvisning av dronehelikopter, i versjon stor og liten. Disse bruker bl.a. til å overvåke miljøforandringer (skred, erosjon etc).

Til båten måtte vi gå, men heldigvis var baggasjen sendt i forveien. Etter 15 minutters gange fra UNIS til havnen stod nydelige M/S Expedition i rødt, hvitt og blått foran oss. Båten har tidligere operert som Ålandsfergen med plass til både bil og menneske i flere titalls, men ble ombygget i 2007-2008. Nå har den plass til drøyt 130 stk, fordelt på 6 dekk. Mer om båten lengre ut i reisebrevet.

6097055561_5bd3be23e5_b.jpg

M/S Expedition, bilde tatt ved en senere anledning i ekspedisjonen. (Ankret opp utenfor Pyramiden)

Jeg og ei klassevenninne ble plassert på lugar 304 (dekk 3), den nest beste lugarklassen (lærerene fikk selvsagt de beste, på dekk 4). Som nummeret tilsier var vi også plassert ganske langt fram i båten, hurra! :) Lugarene var skikkelig flotte, og bar ikke preg av mye slitasje. De var større enn en del av studenthyblene jeg har kommet over i mitt liv. Og badet, herregud, toalettet hadde tilogmed soft-close toalettsete! For en luksus. Dusjen var også stor nok til å snu seg i uten å kline deg oppetter veggen.

6097089205_1e11ea3544_b.jpg

Lugar 304. Ja, det er min seng til venstre i bildet.... Jeg krasjet rett i seng med snørr og feber så fort vi var signert inn.

Og for en service ombord. Når vi sjekket inn var "storbaggasjen" (kofferter og tursekker) allerede plassert utenfor lugaren vår, og vi fikk med oss en "butler" som bar håndbaggasjen vi evt hadde med oss bort til lugaren, åpnet døren og ville bare hjelpe. Generelt sett (for å hoppe litt fram i tid) er servicen på M/S Expedition helt utrolig. Det filippinske crewet har enten en eksepsjonell medfødt evne til å yte det ypperste av service, eller en sinnsyk opplæring. Og vi snakker ikke bare om generelle ting som å være smilende, si hei hver gang de møter deg i gangen, alltid finne fram mat, vann, ting du trenger eller liknende. Nei, vi snakker om ting som at man finner BH'en sin sirlig pent brettet på nattbordet. That one goes into the history-books, neppe at jeg får oppleve det igjen. Hvem bretter BH'ene sine til vanlig? Ikke jeg! :D

6097593840_83dc9a970b_b.jpg

Leaving Longyearbyen harbour

Uansett hvor bombet vi forlot lugaren, kom vi bestandig tilbake til en lugar hvor toalettpapiret var brettet i en fold, det var ikke en flekk på badet, ikke et klesplagg (skittent eller rent) som lå slengt - det lå brettet enten i koffert eller på senga. Og denne lukusen fikk vi ikke bare én gang i døgnet - men to! Og har jeg engang begynt å nevne maten på båten? Nei. Vi snakker 10 stk som passet på oss til en hver tid, holdt ut stolen for jentene, fylte opp vann kontinuerlig, varm mat som ble stekt / tilberedet på oppfordring fra oss, spesialtilpasninger for alle kulturer..... Virkelig top notch!

6097061213_36b48988c5_b.jpg

Resepsjonsområdet på M/S Expedition

6097072711_5eaca7d952_b.jpg

"Polar Bear Bar" - med 180 graders utsikt gjennom glassvinduer ut akterdel av båten

Crewet på båten var forøvrig fordelt på: øst-europeiske skipsførere (kaptein og styrmann var begge fra Ukraina), Latin-Amerikanske hotellansvarlige/resepsjonsansvarlige (4 damer alle fra Brasil, med korte skjørt og høye hæler ;) ) og resten av service, renhold, mat, bar og det som måtte være - Filipinen.

6093009040_b816b3d7d3_b.jpg

Hun er jo nydelig denne båten, da!!

Turen startet altså i Longyearbyen, vi la fra kai i fint vær og skulle ned til Van Keulenfjorden i første omgang. Målet var Storvola, et fjell som er tilsvarende de reservoarene vi finner dypt nede i Barentshavet i dag. Fint å kunne bli kjent med disse reservoarene "på land", noe som er unikt for Svalbard. I løpet av kvelden kjørte vi inn i tykk tåke, så det føltes ikke så vondt å legge seg. Sett bort fra for meg da, for jeg var tett i bihuler, hodet hadde feber og kroppen føltes ganske i ulage.

6097081035_717ff5e8a3_b.jpg

"The Discovery Lounge" - god plass til over 100 stk med forelesning og gruppearbeid

Neste dag våkner jeg opp med samme elendigheta. Karrer meg allikevel opp til en nydelig frokost, noe vi fikk servert 07:30 hver morgen. Lunch 12:30 (ofte på land) og middag 19:00. Van Keulenfjorden var noe grå og trist i morgentimene, men det mest prominente var det faktum at isbreen som ligger innerst hadde trukket så langt fram at vi ikke kom oss inn til Storvola! Det var snakk om 12 km framrykk. Det er ganske mye…. Så det ble ingen ilandstigning på dag 2, fint for meg som sengeliggende ikke gikk glipp av noe på land, kjedelig for resten av gjengen. Resten av dagen gikk til noen forelesninger og teoretisk lesning, mens båten gikk opp fra Van Keulenfjorden opp til Bellsundet og Akseløya.

6097638274_46d2b890a0_b.jpg

Surging glacier ved Storvola

6097080421_274a3b24aa_b.jpg

Bare å gjøre vendereis når isbreen blokkerer fjorden...

6097080435_6fea34f55a_b.jpg

Glacier-country

I det vi nærmer oss Akseløya rundt 20:00 skjer det noe spennende! Jeg har spist middag, og er på vei inn i dusjen i et forsøk på å føle meg litt mer levende. Dusjen er på, jeg har kledd av meg og jeg har på en liten reiseradio som jeg synger med til når jeg hører "PLING PLING PLONG" og noen som snakker i bakgrunnen. Det er en announcement på PA-systemet som er koblet til alle lugarene. "Mas, mas og mas" tenker jeg. Stikker foten inn og kjenner på temperaturen i dusjen. Nei, ikke helt fornøyd enda. Skrur ned på varmen. PLING PLING PLONG - mer snakking igjen! Hmm, det var nå merkelig. Er det noe viktig tro? Kanskje båten har grunnstøtt? Jeg tenker litt på det. Shit, okeida. Skrur av dusjen, hiver på meg noen kleslørver. Føler meg slapp og vondt i hodet. Har ikke sko på en gang. Tasler opp trappa, og møter noen i resepsjonen. "Hva er greia?" - "ISBJØRN!"…….

FFFFFFFFFFUUUUUUUUU - her var det bare å hive seg ned trappa. Hva trenger jeg…. er sjuk - viktig med gode klær. Shit er SD-kortet i kameraet? Har jeg zoomlinsa? Zoomlinse på, SD-kort måtte være i. LUE - DUNJAKKE - SKO. Check. Drøyt 5 sekunder senere har jeg rakettfart opp trappa og ut på dekk. ISBJØRN! Endelig! Det er ei isbjørnmamma som ligger på en stein, 4 reinsdyr gresser rolig foran dem, og en ung isbjørnunge leker rundt sin mor. Fantastisk :) "Hvor var du a?" spør en av gutta. "I dusjen". "…i dusjen?!". "yes sir" sier jeg og knipser noen bilder. "Cred" får jeg som svar :p It's everything or nothing, ikke hver dag man får mulighet til å se isbjørn.

6097080461_cc47114949_b.jpg

Midterhuken, et resultat av ekstremt mye folding. En "decollement" fold på geologi-språk.

Vi ankrer opp bak Akseløya, som er mål for dag 3 på ekspedisjonen. Akseløya ligger i munningen av Van Mijenfjorden, og består av blottninger av stein som står nærmest vertikalt. Her kan man gå opp og ned i tid (gå opp og ned et borehull) ved å gå horisontalt, i stedet for vertikalt. Geologi-luksus! Men formen min var versjon ligge-i-senga-og-pimpe-repsils-mens-snørra-renner-og-hodet-verker. Så jeg ble "sjøkrabbe" også neste dag. Kort oppsummering av dagen: hosting, nysing, snørring, frysing, prosjekt-jobbing. Og så the grand finale, på kvelden når vi skulle gå ut fra Van Mijenfjorden og opp til Isfjorden igjen. Et nydelig vær ble disket opp til oss av vær-gudene, og mens midnatt nærmet seg drastisk ble vi servert en fantastisk kveldssol ved midnatt. Bak oss skinner en dobbel regnbue og skipets bane ser ut til å komme rett ut fra midten av regnbuen, mens vi i ekstremt lav fart drar oss sakte framover på yttersiden av Spitsbergen. Sola blinker som gull på et rolig hav og polarterna skaper stemning med sine lyder. Perfekt. Jeg brydde meg ikke om at jeg var sjuk. Vi var ute på øverste dekk ("dekk 7" / observasjonsdekket) i drøyt 2 timer. Fantastisk.

6097742984_e46ee1c6f9_b.jpg

Akseløya med sin vanvittige vertikale lagpakke.

6097743036_b3fd98262d_b.jpg

M/S expedition seiler inn i midnattsolen, på yttersiden av Spitsbergen. Foran oss har vi Forlandet og Spitsbergens vestside.

6097743016_e5b2a1c369_b.jpg

Ingen grunn til å lete etter enden av regnbuen, den er ganske tydelig her

6097743048_0c26c1274d_b.jpg


Fortsettelse følger....
 
A

Aurora

Guest
Men som alle "barn" angrer man til slutt. Våkner opp dagen etterpå til en rivende hodepine, feber, enda mer snørr og snørr. Sjøkrabbe igjen. Studentene som ikke var smittet av forkjølelsen min, fikk gleden av å gå i land ved Festningen geotop. En større utgave av Akseløya, som ligger rett på andre siden av Grønfjorden, vis-a-vis Barentsburg. Her er det vertikale sandsteiner så langt øyet kan se! Forøvrig var jeg likeglad for å slippe feltarbeid denne dagen, det var hustrig regn/sludd, vind og grå tåke ned på en 300fot. Man må alltid fokusere på det positive i en situasjon ;) Neste dag gikk akkurat likt: mer logging av stein på festningen for resten av gjengen, men endelig bedring i formen hos meg. Vi lå ankret opp innerst inne i Grønfjorden for begge nettene. Mens de andre er på land tenkte jeg å dele litt informasjon om denne flotte båten. Det er IKKE siste gang jeg er med på utflukter her, denne båten har turer og opplegg rundt Svalbard, Island, Grønland og Sydpolen som er mer enn verdt å betale drøyt 60,000 for.

6097319333_3456c715c1_b.jpg

Isfjord Radio

6097868004_463bc067e7_b.jpg

Festningen-sandsteinen, like vertikal som akseløya-lagene og strekker seg langt innover land.

Som tidligere nevnt er det 6 dekk ombord. På dekk 2, 3 og 4 finner vi lugarene. På dekk 2 finnes også en sauna og "mud room" - eller ekspedisjonsrommet - hvor vi kler på oss "uteklær" (skitne klær), redningsvester og liknende. I dette rommet er det også påstigningsområde når man skal ut i zodiacs. De heiser ned ei metalltrapp som festes på skroget, ei dør fra dette mud-roomet leder deg ut på trappa og ned til zodiac'ene som står klar. Dekk 3 er kun lugarer. På dekk 4 har vi resepsjon, de beste lugarene, telefonrom, datarom, kontorer, svær lounge hvor vi hørte på foredrag, samt et bibliotek. Fra loungen kan du gå ut på baugen av skipet og få en flott utsikt. På dekk 5 ligger restauranten, isbjørn-baren og treningsrommet. Dekk 6 er stort sett crew-dekk, broa og diverse reparasjonsrom for zodiac'ene. Du kan også gå opp på "dekk 7" eller observasjonsdekket som ligger på taket av båten.

6097328983_607352e924_b.jpg

En liten tur opp på brua, og prate med kaptein Nikolaj. Hvilken karakter...!

Men så, endelig Fredag! Dag 8 på ekspedisjonen (inkludert dagene på land). Høydepunktet. Pyramiden - den gamle, nesten helt forlatte, russiske gruvebyen. Formen var god, jeg var som en unge før julaften og var helt oppe i lykkerus når jeg endelig kunne sette meg i Zodiac'en og se Pyramiden havn komme nærmere og nærmere. Pyramiden var alt jeg håpte på, og enda litt mer. Jeg gikk sammens med en russisk student, en fra Kazakstan og en fra Azerbaijan - så vi hadde mye moro med å snakke litt russisk. Fikk derfor en enda sterkere følelse av den russiske kulturen, som gir et surrealistisk særpreg på byen. Pyramiden framstår som Sovjetunionen ville framstå. Kommunisme i praksis, svære bygninger med utsmykninger, skole, barnehage, sykehus, brannvesen…. men ingen kirke. Vi gikk gjennom byen og jeg kjente hårene nesten reise seg på armene, det var som et gigantisk museum. Innimellom fikk vi en del forklaringer på områdets geologi. Pyramiden ligger i Billefjorden, en fjord som er resultatet av en svær rift (forkastning). Derfor er strukturgeologi og tektonikk sentralt.

Lar bildene tale for seg. Atmosfæren og opplevelsen kan egentlig ikke settes i ord.

6097465491_a50b5749c8_b.jpg

Pyramiden (fjellet som byen er kalt opp etter) med en blomst i forkanten

6097898398_4fa7c614b4_b.jpg

Vips var det yrende liv i gatene...

6097904488_dc07f6fc51_b.jpg

De faste beboerene tar ikke godt vare på gruvefasilitetene...

6097392103_789e034be1_b.jpg

Happy-me på 79 grader nord, på russisk territorium...

6097398541_2556a21efe_b.jpg

Talking about Lenin....

6097946984_25bd25aa0d_b.jpg

Gagarins sportskompleks

6097925744_ed1a68b3bf_b.jpg

Hyllest til Okotber-revolusjonen, "60 år siden"

6097952544_2ef9eac143_b.jpg


6097956384_00dafd5c3c_b.jpg

Alternativ måte å ha forelesning på; bli geologistudent!! ;)

6097418143_2d72f91374_b.jpg

Pyramiden helipad

6097433011_178708c74f_b.jpg

Vakke så mye her, noen lys og noen kjegler. Og litt betong

6097367709_15848e768d_b.jpg

Ingen helikopter i sikte...!

6097447031_cdd577faff_b.jpg

Glass-huset, laget entirely av glassflasker...

6097449651_bd96a6a64d_b.jpg

Mye øst-europeisk vin
 
A

Aurora

Guest
Dag 9 var det klart for litt god gammeldags turgåing i sentrale deler av spitsbergen. 0700 var det bare å være pakket og klar for frokost, zodiac-avgang 0800. "Fortet" er en skarp vegg av karbonatbergarter som har en umiskjennelig lukt av petroleum om du skraper litt på de. Nydelig vær, men ganske bratt fjellvegg.

6098023356_2086084d54_b.jpg

Utsikt...

373967_10150898924935167_1929849300_n.jpg

Stemning rundt båten i morgentimene.

Etter en liten pause på toppen med en del forelesninger, måtte man pent gå ned den bratte bakken igjen. Zodiacs fraktet oss tilbake på båten, vi fikk lunch, gjorde et klesbytte, og så var det klart for zodiactur nr2. Inn Ebbadalen skulle vi nå. En naturskjønn dal med 3 lokaliteter hvor vi lærte om evaporitter, teknotikk og avsetningsmiljø.

6100524218_8902d93a1c_b.jpg

Hytta som står i strandkanten ved Ebbadalen.

6100527056_703d9bcf8b_b.jpg

Billefjord-forkastningen. Merk dere den skarpe overgangen fra svart til "rødbrunt" fjell rett opp av bukken som står i framre del av bilde. Dette er en skarp forkastning mellom "basement" som ligger under hele den sedimentære lagpakken over Svalbard. Selve grunnfjellet, som er av metamorf art. Heckla Höek heter den mørke steinen. Fjellet i rødbrun farge er av Devonsk alder, og består av sandstein som har blitt oksidert, da den ble avsatt på Svalbard i en periode hvor svalbard lå på samme breddegrad som Sahara ligger i dag. Logisk nok er derfor steinen rød-brun i fargen ;) De skarpe horisontale lagene som ligger på toppen av fjellene i området er karbonater ("stein som har vært levende": skjell, alger osv)

6100539384_03ed975663_b.jpg

Rart å se båten så langt unna.... Utsikt under en forelesning. Pyramiden (fjellet) i bakgrunnen

6100536664_67b973f184_b.jpg

Helt fantastisk nydelige evaporitter (det hvite/grå) og organisk rik skifer(helt svart), med noe karbonater og sandstein (mørkere grå rødlig/brunlig). Lettere hellende mot vest.

6099998413_6b8b770d25_b.jpg

Ingen ting er som ei forelesning innerst i en dal, med utsikt til isbreer og elvedeltaer! Føler meg utrolig heldig som er geofysiker-student!

6100002133_72f07da629_b.jpg

Ivrige studenter ser nærmere på litt sandstein.

6100011265_c5777e3f48_b.jpg

Glad student på tur!

6097444093_754c47de4b_b.jpg

Kveldsstemning tilbake på båten.

Siste dagen (dag 10) var det ikke noen landinger med Zodiacs, bare cruising med båt til Mediumfjellet, Billefjorden gang 2 og Tempelfjorden. I løpet av kvelden ankret vi opp i Longyearbyen havn og sov godt på lugarene våre. Det var litt trist å kjenne på at turen var over. Klokken 06:00 ble vi hentet av zodiacs som transporterte oss inn til Longyearbyen - med baggasjen vår - og vi brukte resten av dagen til eksamen og avslutningsfest på UNIS.

307118_10150765660405167_2645466_n.jpg

En ganske spesiell intrusjon i Billefjorden. Legg merke til "W"-mønsteret i mørkt, det er restene etter et stort vulkanutbrudd...

6100607468_f23f31ce96_z.jpg

Greit med baggasje kastet fra oss på UNIS... hehe

6100607482_0560de3791_z.jpg

Jeg holder foredrag (eksamen)


30 August - SK4425
Sete 9B
LN-RRU
Longyearbyen-Tromsø


Jeg sa meg frivillig til midtsete slik at de utenlandske studentene skulle få fin utsikt. Men dessverre var utsikten heller dårlig med konstant skydekke hele veien til Tromsø. Det var også utrolig trangt på rad 09 hos LN-RRU, og jeg satt og halvsov hele vegen ned.

6100607514_abc2c0a6a6_z.jpg
 

ACervin

Medlem
Fantastisk fin rapport och fina bilder! Det är något speciellt med avlägsna och karga miljöer. Om det är två resor jag gärna gör om så är det Svalbard och Patagonien.
 
Toppen