Senaste nytt

Air China öppnar gratislounge på Pekings flygplats

Dr. Miles

Expert
Nu skriver tre redaktörer inkl. mig massa OT. :)
Vi får nog skärpa oss och visa gott exempel. ;)

Back to the topic.

Jag har pratat med en Air China anställd på deras kontor i Beijing och frågat om gratisloungen.

Hon visste inte och har inte hört om sådan lounge finns.
Så det är ganska lugnt att säga att tjänsten inte fungerar i verkligheten.
 
Last edited:

David

Medlem
Provar just nu Air China First Class Lounge i Beijing vilken även är öppen för alla *A Gold Card.
På en måndag f.m. Är det ganska tomt på folk, vilket ibland kan vara skönt. Blir lite störd
av att man måste scanna sitt pass för att få ett log-in ID till Free WiFi-nätet men det är
väl en del av The Iron Wall för att kunna kontrollera alla på nätet..

*förvånad*

Är det inrikes eller utrikes du sitter på?

Mig veteligen blir man förpassad till Business Class-delen av både inrikes- och utrikesloungerna i Peking. Inrikes flygs det förvisso inte Business class (kan iofs finnas någon 3-kabinrutt mellan Peking och Shanghai eller Guangzhou där de flyger wide body) men jag trodde att man ville reservera First-loungen till First-kunder och de med Platinumkort hos Phoenix Miles.

Spännande! Måste provas nästa gång på PEK, utrikes Firstloungen har jag aldrig varit i. :)
 

Kricka

Medlem
Jag besökte loungen i utrikeshallen imorse i samband med returen på en weekendtrip med LH A380.
Tror inte att det hjälper med diverse anonymitetssajter då man måste skaffa sig ett konto för att
överhuvudtaget komma ut på Internet. För att få inloggningsuppgifter till kontot så var man
tvungen att scanna sitt pass i en speciell läsare alldeles ovanför rulltrappan som leder till
FC Loungen. Märkligt nog så var det fri WiFi på hotellet (utan inloggning).
 

Dr. Miles

Expert
Jag har kollat med två Air China anställda på Air China First class lounge(utrikes) om loungetillgång som Star Alliance Gold (jag är inte det dock).

De kunde bekräfta att Star Alliance Gold medlem på andra Star Alliance flygbolag har tillgång till Air China First class lounge(utrikes) om man reser med ett Star Alliance flyg samma dag.

Air China Phoenix Miles statushavare har också tillgång till First class loungen.
 

bL0m

Medlem
Hej,

Jag flög mellan BKK och Trat under november 2011 med Bangkok Air. Jag möttes av Bangkok Airs "gratis lounge" på väg till gaten och hade en timme att fördriva. Det var inga som helst problem att vistas där under förutsättning att du hade en biljett för detta flygbolag.

Loungen erbjöd mat, dricka, internet och laddningsstation.

Miljön var enkel men helt "Ok" för att spendera 1 timme innan flygning.
 

Dr. Miles

Expert
Det har kommit ny information om denna tjjänst.
Det verkar dock gälla endast ekonomiklass passagerare som är bokad i L, K, H, M, B eller Y klass och har transit i Beijing mer än 6 timmar för internationella anslutningsflyg med Air China.

Loungen är inte Air Chinas egna lounger utan tredjepart lounge.

Air China skrev:
Instruction on Transit Lounge Services

Qualifying Passengers:
Passengers with more than 6 hours between international connections at Beijing International Airport who connect to non-stop international flights to a third country within the same day may use the free transit lounge service. Long-haul flights CA912/911, CA862/861 issued on Air China documents only will qualify. Voucher is only valid for outbound travel. Applicable booking classes are: L, K, H, M, B and Y

Service Offering:
Hourly rate partner hotels within the airport provide a bedroom for up to 4 hours, unlimited lobby access, shower facilities, etc.

Service Voucher:
You must complete your ticket purchase and contact the Air China Arlanda ticketing counter to obtain your transit service voucher at least three working days prior to departure. You can pick-up your voucher at the Arlanda check-in desk before departure.

Air China contact details:
European Call center telephone: 00800 86 100 999
E-mail: arlanda@airchina.se
agentservice@airchina.com

Conditions:
  1. Passengers may present a voucher called the “Transfer Service Certificate” to enjoy these services. Each passenger will be given one voucher. Passengers should present their boarding pass and voucher in order to make use of the services. If passengers lose their vouchers, they will not be granted access.
  2. The voucher is valid for a one-time use and is not refundable. If a passenger takes a trip without obtaining the service, the voucher becomes invalid.
  3. The voucher can be rescheduled on its own except for any changes caused by ticket rescheduling.
  4. The ticket application conditions and relevant policies are the same as for corresponding connected flights.
  5. Air China provides the voucher to passengers only for the purpose of facilitating the transfer accommodation and assumes no liability for any problems that arise during the period of service provision by hotel suppliers.

Supplier and Service Offerings:
  1. Supplier: Capital Airport Hotel T3 Store
  2. Location: Opposite E10 boarding gate, level 2 (international departure level), T3
  3. Telephone: 64532620
  4. Free services based on voucher: bedroom for up to 4 hours, unlimited lobby access, shower, snacks, beverages, internet access, and TV.
  5. Optional services: bedroom for more than 4 hours, conference room, massage, hairdressing, buffet and wine are payable by passengers. Excluding buffet and wine, other services are charged at a 20% discount.
  6. Responsibilities: the supplier is required to remind passengers to board their flights on time; the supplier assumes full responsibility for the service it provides.
 

Roger J

Medlem
Hva er poenget med en lounge åpen for alle? Det blir det jo akurat som ellers i terminalen, bortsett fra gratis servering

Det är väl ett bra sätt att förbättra sin Economy-produkt. Sedan är det ju en grännsdragning för flygbolagen hur de vill positionera sina olika produkter.
Till exempel så var ju aldrig gapet mellan Economy och Business så stort som när mann fick betala för kaffe ombord på SAS. Men det betyder inte att Business nödvändigtvis blir sämre för att kaffe ingår i Economy. (Nu blev ju i och för sig SAS Business markant sämre när man införde gratis kaffe i Economy - så exemplet haltar lite :eek: )
 
Toppen