Senaste nytt

Ve och fasa. Bokade massa SAS

Concorde

Founding Member
Har ju varit anti-SAS i många år då dom som regel varit dyrare och överlag erbjudit ett sämre paket än konkurrenterna för mina resmönster, samt att Eurobonus inte varit ett vidare bra bonusprogram.

Nu verkar det som man säljer helt ok prissatta PLUS biljetter inom Europa, varav beslut togs att ge dom en ny chans. Lägg till att deras nivåer för att nå Silver, Guld och Diamond känns rimliga i relation till flygande och utgifter, framför allt jämfört med Miles and More som är en skandal. 100 sektorer i semi-flex till Warszawa a ca 2400SEK styck räcker inte på länga vägar till Senator.

So what gives? Bokade 16 plus segment under fyra veckor, allting ARN-CPH-WAW och detta till säkert 20-30% lägre pris än LO's direkt flighter i Semi-flex monkey.
Har jag förstått det hela korrekt att på alla flyg oavsett flygplats kommer man få; Fast Track, SAS/Business Lounge, måltider och dricka och 3000 poäng per segment?
Välja säten fick jag göra gratis på 738, någon enstaka 736 (usch) samt CRJ900.

Detta skulle man kunna leva med.


Något annat att ha i åtanke eller smarta tips?
 
A

Aurora

Guest
Det er ikke alle flygplatser som har Fast Track, eller lounge (f.eks Tromsø Lufthavn...TOS) - men utover det har du forstått alt korrekt.

Det eneste jeg sitter igjen med åtanke om er hvorfor du synes 737-600 er usch, men det er kanskje ikke helt relevant.... :D
 

fcx

Medlem
Välkommen över till den ljusa sidan :)

Om jag inte minns fel är det mest utrymme på DEF på första raden i 736. På CRJ 900 väljer man givetvis 1A!

Det är olika servering på ARN-CPH och CPH-WAW. CPH-WAW erbjuder betydligt mer att äta och dricka. ARN-CPH har bara tilltugg och dricka.

Det finns fast track på WAW.
 

SWEDE

Medlem
[QUOTE="Det eneste jeg sitter igjen med åtanke om er hvorfor du synes 737-600 er usch, men det er kanskje ikke helt relevant.... :D[/QUOTE]

Dessa gamla 600:eek:r är till stor del en plåga då många saknar främre toalett och/eller har bagagehyllor som inte håller SK-standardmått (f.d. Braathens-kärror). SK var tydligen launch-customer på denna modell och köpte närmare hälften av de 60-70 som tillverkades. Ryktet säger att modellen är osäljbar på andrahandsmarknaden.
 

SWEDE

Medlem
Har ju varit anti-SAS i många år då dom som regel varit dyrare och överlag erbjudit ett sämre paket än konkurrenterna för mina resmönster, samt att Eurobonus inte varit ett vidare bra bonusprogram.

Nu verkar det som man säljer helt ok prissatta PLUS biljetter inom Europa, varav beslut togs att ge dom en ny chans. Lägg till att deras nivåer för att nå Silver, Guld och Diamond känns rimliga i relation till flygande och utgifter, framför allt jämfört med Miles and More som är en skandal. 100 sektorer i semi-flex till Warszawa a ca 2400SEK styck räcker inte på länga vägar till Senator.

So what gives? Bokade 16 plus segment under fyra veckor, allting ARN-CPH-WAW och detta till säkert 20-30% lägre pris än LO's direkt flighter i Semi-flex monkey.
Har jag förstått det hela korrekt att på alla flyg oavsett flygplats kommer man få; Fast Track, SAS/Business Lounge, måltider och dricka och 3000 poäng per segment?
Välja säten fick jag göra gratis på 738, någon enstaka 736 (usch) samt CRJ900.

Detta skulle man kunna leva med.

Korrekt, till det du nämner kommer förstås biljettflexibiliteten, något som är nog så viktigt. SK har ett vinnarkoncept här och det är ironiskt att se hur många "egna" kunder LH har förlorat till SK. Jag flyger var vecka på Stuttgart, och Plus-kabinen är ständigt >90% full. Också >90% av dessa är tyska affärsresenärer, till förfång för LH. Att hamna på en trött CRJ-200 från Cimber är dock ingen höjdare, och SK's tunna och enformiga meny-urval i Plus är inget att skriva hem om. Jag äter hellre före eller köper med mig ombord.
 

mha321

Medlem
Dessa gamla 600:eek:r är till stor del en plåga då många saknar främre toalett och/eller har bagagehyllor som inte håller SK-standardmått (f.d. Braathens-kärror). SK var tydligen launch-customer på denna modell och köpte närmare hälften av de 60-70 som tillverkades. Ryktet säger att modellen är osäljbar på andrahandsmarknaden.

Fast det där med avsaknad av främre toalett ser jag som något positivt. Blir ju lugnare i främre delen av kabinen då, särskilt när man har gångplats..
 

Coco

Medlem
Välkommen över till den ljusa sidan :)

Om jag inte minns fel är det mest utrymme på DEF på första raden i 736. På CRJ 900 väljer man givetvis 1A!

Det är olika servering på ARN-CPH och CPH-WAW. CPH-WAW erbjuder betydligt mer att äta och dricka. ARN-CPH har bara tilltugg och dricka.

Det finns fast track på WAW.

Är du helt säker på det sistnämnda? När jag flög från WAW till CPH den 7/8 så passerade jag genom något jag skulle kalla fast track (länk till originalbilden). Dock är verkar det vara busstransfer ut till den väntande CRJ 900. Åtminstone var det så när jag flög därifrån.

WAW.png
 
Toppen