Senaste nytt

Fast track i Bergen från 25 Aug

mha321

Medlem
Såg på SAS norska sida (Fast Track - SAS - SAS att de öppnar Fasttrack i Bergen 25 Augusti. Äntligen ett datum - tyvärr inget på svenska eller engelska sidorna ännu (tidigare har jag dock bara sett "under 2014" även på norska sidan).

Någon som har hört ifall det kommer att gälla både inrikes och utrikes? Det är väl samma security om jag inte minns fel (var ett tag sedan jag åkte från BGO sist), men det är det ju på OSL också och det var ganska nyligen de började tillåta fasttrack på inrikes. Jag tolkar det de skrivit som att den bör gälla på inrikes också.

(Sedan hjälper det mig mindre eftersom jag åker ikväll, men det blir ju fler gånger..)
 

knutas

Medlem
Det stämmer att det är samma security för inrikes och international på BGO. Dock vet jag inte fast track kommer gälla båda.

Åkte därifrån idag och min gissning är att fast tracken blir det ensamma bandet till vänster när man kommer upp med rulltrappan.
 

Jacob

Medlem
Någon som har hört ifall det kommer att gälla både inrikes och utrikes?
Ingen aning, men däremot kan jag nog lätt rätt ta reda på det.

Att det gäller inrikes är väl ganska garanterat dock, det är ju hela grejen med det (ofantligt massa pendlare Oslo-Stavanger/Bergen/Trondheim).

Nya fast tracken i Stavanger använde jag för övrigt igår och minns inget om att det stod något om begränsning inrikes/utrikes på något skylt. Även i Stavanger är det gemensam säkerhetskontroll inrikes/utrikes.
 

mha321

Medlem
Ingen aning, men däremot kan jag nog lätt rätt ta reda på det.

Att det gäller inrikes är väl ganska garanterat dock, det är ju hela grejen med det (ofantligt massa pendlare Oslo-Stavanger/Bergen/Trondheim).

Nya fast tracken i Stavanger använde jag för övrigt igår och minns inget om att det stod något om begränsning inrikes/utrikes på något skylt. Även i Stavanger är det gemensam säkerhetskontroll inrikes/utrikes.

Den sista punkten där är väl det som talar mest för att den blir för båda.

Även OSL har ju genensam security och många pendlare till bgo/svg/trd, men hade länge ingen FastTrack för inrikes. Men det var kanske kopplat till det gamla bonusförbudet på något sätt...
 

Jacob

Medlem
I Stavanger var det en automatgate man passerade vid ingången till fast tracken för att komma till själva säkerhetskontrollen. Så man scannade boardingkort/smart card/bonuskort och så öppnades en grind.
 

Senator

Moderator
Nu är det så att BGO har öppnat en ny säkerhetskontroll precis en trappa upp från ingångsdörren. Då kommer man "airside" precis vid dörren till den internationella delen av flygplatsen där man går genom Tax Free. Var genom på 2 min medan det var massiv kö på den gamla delen...
 

Randy Marsh

Medlem
Nu är det så att BGO har öppnat en ny säkerhetskontroll precis en trappa upp från ingångsdörren. Då kommer man "airside" precis vid dörren till den internationella delen av flygplatsen där man går genom Tax Free. Var genom på 2 min medan det var massiv kö på den gamla delen...
Ja, väldigt många som inte känner till den ännu. Ska försöka klura ut var den nya fast tracken ska ligga imorgon, när jag ska på mileage run OSL-BCN t/r med inte mindre än 27(!) andra från flyprat.no :)

Men som knutas redan påpekat så är det nog bandet till vänster om den vanliga säkerhetskontrollen.
 

Randy Marsh

Medlem
Det visade sig att fast tracken ligger i den nya tillbyggnaden framför hyrbilsfirmorna, inte vid det ensamma bandet till vänster om den vanliga kontrollen. :)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    {memory} MB · Visningar: 263
Toppen