Senaste nytt

Någon som kan tipsa om ett riktigt bra hotel/resort i Thailand?

Hej.

Någon som kan tipsa om ett riktigt bra hotel/resort i Thailand ?

Tänkte passa på att boka höstens semester och börja kolla runt vad som finns.
 

rlager

Medlem
Hej Torbjörn. Jag har bott en del på olika resorts i Thailand och hjälper gärna till. Först vore det bra att veta vad du prioriterar. Åker du själv, med partner eller med familj och barn? Vill ni ha lugn och ro, naturupplevelse eller fart och uteliv? Internationell lyx eller naturnära autentiskt Thai? Prisklass? Ge mig lite feedback så kommer jag gärna med lite tips.
 
Hej Torbjörn. Jag har bott en del på olika resorts i Thailand och hjälper gärna till. Först vore det bra att veta vad du prioriterar. Åker du själv, med partner eller med familj och barn? Vill ni ha lugn och ro, naturupplevelse eller fart och uteliv? Internationell lyx eller naturnära autentiskt Thai? Prisklass? Ge mig lite feedback så kommer jag gärna med lite tips.

tar med mig hela konkarongen..sonen och Kä** ...hrmm Frugan :)

lugn och ro är vi ute efter.
 

Swisser

Medlem
JW Marriott Phuket Resort & Spa är ett riktigt bra hotell med beachläge. Det är toppstandard, barnvänligt (kidsclub) och många bra restauranger (knappt ett tiotal). Som ett plus om man är lite hurtig och mycket intresseradd av att se flygplanen landa och starta på HKT, så är det ca en timmes strandpromenad dit utmed den underbara sandstranden Mai Khao beach. Planen sveper in från havet direkt över stranden på några meters höjd och landar på banan som sträcker sig nästan ända ut till stranden.
 

rlager

Medlem
Ursäkta sent svar.
Jag har bott på Katahtani som jag upplevde som slitet. Nu har de dock byggt till en lite lyxigare del som heter The Shore at Kathathani som skall vara riktigt bra. Dock är restaurangerna så där. Läget är bra och avskilt och stranden riktigt fin. Jag tyckte dock inte att det var lika prisvärt som Le Meridien Khao Lak.

Le Meridien Khao Lak har enormt prisvärda poolvillor som jag varmt rekommenderar. Stort och barnvänligt. Villorna ligger direkt på stranden och stranden är helt orörd. Många restauranger och pooler samt en jättebra barnklubb. Vi åker dit på sportlovet för tredje året i rad. Familj med barn och medföljande svärföräldrar.

JW Mariott i Khao Lak är också väldigt bra men har mindre rum. Om ni vill ha en bungalow på stranden med egen pool är Meridien det bästa valet. JW Mariott är nyare och har mindre Thai-känsla. Där känns det lite mer att det är en stor kedja. Dock väldigt många restauranger och även det är riktigt bra för barnfamiljer.

Om ni vill ha lite mer contemporary design skulle jag titta på Renaisance Phuket (Mariott) som är ett nytt hotell som skall vara väldigt bra. Alla de hotellen jag nämnt ovan ligger mycket lugnt och avskilt och har bra stränder. Hör gärna av dig om du undrar något om dessa.

Hej Torbjörn. Jag har bott en del på olika resorts i Thailand och hjälper gärna till. Först vore det bra att veta vad du prioriterar. Åker du själv, med partner eller med familj och barn? Vill ni ha lugn och ro, naturupplevelse eller fart och uteliv? Internationell lyx eller naturnära autentiskt Thai? Prisklass? Ge mig lite feedback så kommer jag gärna med lite tips.
 
Last edited:

TreD

Medlem
Hej.

Någon som kan tipsa om ett riktigt bra hotel/resort i Thailand ?

Tänkte passa på att boka höstens semester och börja kolla runt vad som finns.

Du kan kika på det här stället: Hotel Sofitel Krabi Phokeethra Golf and Spa Resort - Luxury hotel KRABI - Official Web Site

Sofitel KrabiPhokeethra Golf & Spa Resort2

Det är Sofitel-ägt så det är inte så många svenskar eller nordbor som hittar dit. Det var dock en svensk som var VD när jag var där. Rummen är relativt stora och ligger längs loftgångshus. Det finns givetvis rum på i markplanet med egen täppa, vilket är ett förstahands val för mig. Poolen, som websidan inte gör så mycket väsen av, är otrolig. Jag tror den var den längsta i världen när jag var där i 2009. I mitt tycke ett 4-stjärnigt hotell, som ligger vid vägs ände. Det är väldigt avslappnat och opretentiöst med en touch av exklusivitet. Det finns en liten hamnpir i närheten dit det körs sand för lastning på stora fartyg. Det är allt att anmärka på. Går man över vägen så är man på sandstranden på två minuter, vilken i huvudsak används av gästerna på detta hotell.
Går man längs vägen så finns det några få enkla men trevliga tavernor, och ett par pubar. Omgivningarna är förövrigt de som man finner på klassiska Thailands-vykort. Båtar kan hyras för utflykter till öar med dykning och annat.
 
Ursäkta sent svar.
Jag har bott på Katahtani som jag upplevde som slitet. Nu har de dock byggt till en lite lyxigare del som heter The Shore at Kathathani som skall vara riktigt bra. Dock är restaurangerna så där. Läget är bra och avskilt och stranden riktigt fin. Jag tyckte dock inte att det var lika prisvärt som Le Meridien Khao Lak.

Le Meridien Khao Lak har enormt prisvärda poolvillor som jag varmt rekommenderar. Stort och barnvänligt. Villorna ligger direkt på stranden och stranden är helt orörd. Många restauranger och pooler samt en jättebra barnklubb. Vi åker dit på sportlovet för tredje året i rad. Familj med barn och medföljande svärföräldrar.

JW Mariott i Khao Lak är också väldigt bra men har mindre rum. Om ni vill ha en bungalow på stranden med egen pool är Meridien det bästa valet. JW Mariott är nyare och har mindre Thai-känsla. Där känns det lite mer att det är en stor kedja. Dock väldigt många restauranger och även det är riktigt bra för barnfamiljer.

Om ni vill ha lite mer contemporary design skulle jag titta på Renaisance Phuket (Mariott) som är ett nytt hotell som skall vara väldigt bra. Alla de hotellen jag nämnt ovan ligger mycket lugnt och avskilt och har bra stränder. Hör gärna av dig om du undrar något om dessa.

ingen fara..vi har flyttat planerna på resa till oktober så alla tips tas emot av glädje då varken jag el frugan varit i thailand förut.
 
Toppen