Är det inte så juridiskt om man även reglerar i ett anställningsavtal att arbetsgivaren äger poängen att det per definition, skulle vara ett brott mot villkoren i programmen som kopplas till en individ?
Skattemyndigheter i ett antal länder har försökt lösa detta som en skattbar förmån, men ingen har lyckas.
Det finns några bolag som jag vet har avtal med SAS om att deras intjäning går tillbaka till moderbolaget via rabatt eller en poängpool. Statoil och Norsk Hydro har sådana eller har haft sådana avtal. De har självklart avtalspriser och egna resebyråer som hanterar detta. Anställda som reser får dock dra fördel av intjänat status (EBS, EBG, EBD, EBP). Jag har för mig att statliga myndigheter också har sådana upplägg.
Man kan alltid diskutera frågan, då kärnfrågan är inte om poängen men om affärsresande är en förmån eller inte. Har man under ett år (2009) lagt 50% av helgerna på jobb och resande skulle jag gärna vilja hävda att det var ingenting som liknade en förmån för de 300 000 poängen på BA, AF/KLM och LH som tjänade detta år.
Detta handlar som alltid om en avundsjuka från människor som uppfattar resande som ett nöje. Låt dom åka LH fakiren till FRA en måndag morgon, varje vecka ett par månader så ser vi hur dom mår efter ett tag..