Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

M

Monkey_Class

Guest
EB - 489 458 vid dags dato. Men de poängen tillhör ju arbetsgivaren så ...... :) Hur hanterar Ni det ?
SPG - 395 264 vid dags dato. Men även här så tillhör ju poängen arbetsgivaren....... :) Hur hanterar Ni det?
 
En historia jag har hört återberättad gällde ett bolag som gick ut med information om att poängen tillhör arbetsgivaren och får inte användas privat. Då svarade de anställda med att dom bara flyger på betald arbetstid. Sen gick det tillbaka till ett status quo: poängen tillhör arbetsgivaren men ingen kontroll sker. På så sätt kan ingen klandras.
 

pep

Medlem
Svaret er simpelt: behold og brug dem selv! Hvordan kan arbejdsgiveren kontrollere hvor mange point du aktuelt får ind? Hvad med de points der skulle registreres retro-actively? Ekstra point fordi du selv booker, etc.? Vil arbejdsgiver betale din tid for det? Hvordan adskille din private pointoptjening fra firmaets? Mange disconterede billetter giver jo slet ingen points! Lad diskussionen dø en stille død. Jo mere "fuss" man laver, jo mere indviklet bliver det. Lad den dø....
 

nota bene

Medlem
Det är en överenkommelse att man kan använda poängen privat, men också att om firman behöver (t.ex. EB-biljetter finns för 15k poäng men kostar 8000 cash) poäng till bokningar får man släppa till.

Och ja, vet inte om denna diskussion gagnar oss medlemmar här på forumet...
 
Jag är en av få som skriver i eget namn här så ni har ingen anledning att oroa er :)

Och jag får inga poäng när jag reser för min arbetsgivare bokar AD-biljetter (resebyråanställd)... :(
 

Senator

Moderator
Är det inte så juridiskt om man även reglerar i ett anställningsavtal att arbetsgivaren äger poängen att det per definition, skulle vara ett brott mot villkoren i programmen som kopplas till en individ?

Skattemyndigheter i ett antal länder har försökt lösa detta som en skattbar förmån, men ingen har lyckas.

Det finns några bolag som jag vet har avtal med SAS om att deras intjäning går tillbaka till moderbolaget via rabatt eller en poängpool. Statoil och Norsk Hydro har sådana eller har haft sådana avtal. De har självklart avtalspriser och egna resebyråer som hanterar detta. Anställda som reser får dock dra fördel av intjänat status (EBS, EBG, EBD, EBP). Jag har för mig att statliga myndigheter också har sådana upplägg.

Man kan alltid diskutera frågan, då kärnfrågan är inte om poängen men om affärsresande är en förmån eller inte. Har man under ett år (2009) lagt 50% av helgerna på jobb och resande skulle jag gärna vilja hävda att det var ingenting som liknade en förmån för de 300 000 poängen på BA, AF/KLM och LH som tjänade detta år.

Detta handlar som alltid om en avundsjuka från människor som uppfattar resande som ett nöje. Låt dom åka LH fakiren till FRA en måndag morgon, varje vecka ett par månader så ser vi hur dom mår efter ett tag..
 
Man kan alltid diskutera frågan, då kärnfrågan är inte om poängen men om affärsresande är en förmån eller inte. Har man under ett år (2009) lagt 50% av helgerna på jobb och resande skulle jag gärna vilja hävda att det var ingenting som liknade en förmån för de 300 000 poängen på BA, AF/KLM och LH som tjänade detta år.
Rimligtvis får man väl ersättning för att man jobbar helger och reser i jobbet på annat sätt än genom bonuspoäng, exempelvis genom lön eller semester? Frågan är väl om bonuspoängen ska ses som något "extra" utöver detta, eller om det ska ingå i vad man kan räkna med som kompensation för en viss anställning.
 
Toppen