Senaste nytt

Det är inte jättelyxigt att flyga Business Class inom Europa

Gnopps

Medlem
Fram till ungefär fem år sedan hade Czech Airlines bredare stolar, fördrink, varma handdukar, meny med val mellan två huvudrätter delades ut, duk på brickan, etc. i affärsklass inom Europa, det var toppenbra.

Jag tycker inte det gör något att stolarna inte är bredare utan man endast har mittensätet fritt, så länge som benutrymmet är acceptabelt. Cateringen kan jag störa mig mer på, ibland är den sämre än ekonomiklass på andra flygningar! För några år sedan fick jag exempelvis endast 3 supersmå kanapéer i Air France affärsklass Köpenhamn-Paris eller förra årets bottennotering ost i smördeg i KLM affärsklass Amsterdam-Budapest (serverad först efter halva flygningen, brickan bortplockad strax innan landning):

19.jpg
 

lnixon

Medlem
Har just landat efter en tripp från Zürich i SAS business. Varma handdukar, fördrink innan maten, hygglig trerätterslunch med vackra glas, bestick och koppar (Orrefors, Georg Jensen respektive Royal Copenhagen), tygservetter, och framför allt fantastiskt trevlig (rundnätt och gråhårig, men so what) kabinpersonal.

(Som dessutom fick ett sjukdomsfall att ta hand om, vilket de gjorde väldigt bra.)
 

Dr. Miles

Expert
Känns inte helt korrekt att jämföra en Thai long haul mot en SAS short haul. Sedan kan jag hålla med om att business class inom europa sällan ger någon form av "lyx".

Jag tycker att det är mycket dåligt av SAS att erbjuda något som är sämre måltid i Business class än hos andra flygbolags Economy class oavsett vilken rutt.

Men då jämför vi kortdistans mot kortdistans.

SAS Business class måltid
London-Stockholm
Flygtid: 2 timmar 25 min
SK LHR-ARN biz 01.JPG
Asiana Airlines Economy class måltid
Seoul-Fukushima
Flygtid: 2 timmar 5 min
Asiana ICN-FKS Eco 01.jpg
ANA Economy class måltid
Tokyo-Beijing
Flygtid: 3 timmar 50 min
ANA NRT-PEK Eco.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Jag återuppliver en gammal tråd.

SAS Business class måltid
Zurich-Stockholm
Flygtid: 2 timmar 25 min
SAS Business class ZRH-ARN_33.jpg
Air China Economy class måltid
Tokyo-Beijing
Flygtid: 3 timmar 50 min
Air China Economy class HND-PEK_30.jpg
Bangkok Airways Economy class måltid
Luang Prabang-Bangkok
Flygtid: 2 timmar 05 min
Bangkok Airways Economy class LPQ-BKK 01.jpg
 

ulagun

Medlem
Absolut. Jag tycker även att de bolag som har 2+2-konfiguration i narrowbody med bättre stolar är ett stort lyft. Visst, man får fortfarande trängas med economy-folket som ska igenom businessdelen vid boarding, men jag känner aldrig att det är "trångt".
Nu refererar jag mycket till Dragonairs konfig i A320'n jag flög häromdagen och det kanske är en viss skillnad i servicenivå mellan KA och SK som påverkar också. :)

För några år sedan hade SAS några 737;or där stolarna på de 4-5 första högerraderna kunde konfigueras från 3sätes till två på något märkligt sätt. D.v.s de kunde trolla bort mittsätet. Vet att någon kallade dessa plan för Europaversionen.
En mycket god idé, och väldigt bekvämt, men har inte sett till dem på ett bra tag nu. Tyvärr
Vad hände?
 

Dr. Miles

Expert
Vad är det bästa man kan uppleva i Business Class inom Europa idag?

British Airways Boeing 787 på sommaren är nog rätt högt på listan va?
Från Arlanda är det nog i mina ögon:
Turkish till IST
Swiss till ZRH
Austrian till VIE
Aeroflot till SVO
BA till LHR (vissa avgångar). Dock fick jag en A320 med nya säten igår...Inte särskilt roligt...
Jag svarar på gamla inläggen.

Jag tyckte inte att Austrians Business class på Embraer 195 på Wien-Stockholm var något märkvärdigt.
OK, lite bättre mat än hos andra flygbolag men det är inte någon nivå som kallas "upplevelse".


Stolarna:
Austrian Business E195 VIE-ARN, 01.jpg

Austrian Business E195 VIE-ARN, 02.jpg



Mat och dryck (jag drack bara äppeljuice och té):
Austrian Business E195 VIE-ARN, 05.jpg

Austrian Business E195 VIE-ARN, 06.jpg



Det var positivt att de serverade téet i en stor kopp. Jag hatar att få téet i en liten kaffekopp.
 
Toppen