Har man
bara incheckningsautomater så stör jag mig på det.
Har man
bara manuell incheckning (eller bara tillåter passagerare med handbagage på automatincheck) så stör jag mig på det.
Jag tror att det gäller att hitta en balans. Jag tycker att incheckningsautomater självklart bör finnas, och att man ska tillåta tagutskrifter från dem, men att tvinga passagerare (möjligen förutom Business, Extra och Star Gold) att använda detta tycker jag är helt fel. Jag tycker att det är självklart med manuell service vid incheck och att automaterna ska fungera som ett komplement och ett stöd för passagerare som själva klarar av att bemästra dessa. Känns i mina ögon krångligt att ha
självservice om man ändå måste bemanna denna service. På GOT är det inte ovanligt att det står 2-3 personer vid skaran av automater (kanske en sådär 12-18 apparater; har aldrig räknat dem) och assisterar, hjälper, suckar osv under peaktider. Varför sätter man inte dessa 2-3 personer för att bemanna vanliga incheckningsdiskar istället? De som sköter sig själva med automater (däribland jag själv + rätt många andra) använder dessa medan resten ställer sig i kö för manuell incheckning.
Att köa för att komma fram till en automatiserad incheckning och sen återigen köa för att få lämna ifrån sig sitt bagage känns som idioti i mina ögon. T ex mina föräldrar – som båda är snart 80 år gamla – klarar inte av, trots gedigen reserfarenhet, att hantera dessa apparater. Deras skolengelska är förstås inte den bästa, och kroatiska, tyska, ryska och italienska som de kan finns det förstås inte att välja bland språken. Kommer man över denna barriär med språken (erbjuder skandinaviska språk, engelska och att man sedan som passagerare har möjlighet att välja bland tjugotalet andra språk; det kostar väl ändå inget? och kanske förenklar stegen något (varför klarar SAS automater ej av att skriva ut bagagetaggar vid resa längre bort från VIE vid resa med OS???).
I min drömtillvaro tänker jag att det skulle fungera så här på GOT (ARN/CPH/OSL fast anpassa antalet diskar öppna).
1. Pax anländer till flygplatsen med buss, bil, taxi osv och tar sig in i flygplatsbyggnaden.
2. Ser att det finns 3 öppna traditionella incheckningsdiskar (samt givetvis en för Biz/Star Gold) men då kön är längre där så väljer paxen att att använda automater.
3. Går bort till raden av automaterna (där det finns 2 som är till för enbart Star Gold, 2 för Business/Extra och 5 enklare automater för passagerare som bara reser med handbagage) som har fått ett helt nytt utseende med mer utrymme mellan automaterna så att man ska få plats med sig själv och allt sitt bagage.
4. Utan någon kö ställer sig passageraren vid en av automaterna och får alternativet att "Gå vidare" eller flaggor. Paxen trycker på flaggor och får fram många alternativ på den stora skärmen. Han väljer grekiska och välkomnas till SAS Self-Service och får gå igenom samtliga steg riktigt pedagogiskt. Först skriver man in bokningsnummer eller drar sitt kort. Sedan så finns det x antal punkter som ska gås igenom. För att kunna gå vidare med nästa så måste man ha blivit godkänd på föregående. Röda kryss och gröna bockar visar tydligt för passageraren vad och var problemet är och givetvis så visas eventuellt felmeddelande på det valda språket.
5. Efter att ha knappt in samtliga uppgifter får passageraren ut sina bagagetaggar plus två prioritytaggar och önskas till slut trevlig resa. Han ombeds sätta fast taggarna själv och sedan beger han sig till Bag Drop för Biz då den automatiserade disken var upptagen med två andra passagerare.
6. En effektiv SGS-anställd vinkar fram passageraren, frågar om allt gått som det ska, tittar på pass, väger bagaget, knappar på sin dator och inom en kort tid är allt klart och passageraren skickas iväg till fast track.
Fast att det ska gå så smidigt är det förstås ingen som ens vågar drömma om. Åtminstone inte här i Sverige...