Senaste nytt

Avboka Bonusresa

eQGo

Medlem
Jag sökte i olika trådar men kunde inte hitta något. Ber om ursäkt om frågan varit uppe förut.

Jag bokade precis en bonusresa för poäng som jag kan bli tvungen att avboka om några månader.

Så här stod det i avtalet angående resan.
CANCELLATIONS ARE PERMITTED SUBJECT TO A POINTS PENALTY

Resan kostade 48,000 poäng och går vid jultid från Shanghai till Göteborg enkel i Monkey.
Vad kan denna "points penalty" tänkas bli?
 

agehall

Medlem
Det har jag aldrig sett. Avbokning brukar vara helt kostnadsfri och man får tillbaka alla poäng samt skatter/avgifter.
 

pswe

Medlem
Jag bokar rätt ofta på poäng inom Skandinavien och det står alltid den texten i de detaljerade biljettreglerna. Dock står den vanliga "avbokning till en dag innan" i kortversionen av reglerna i bokningsdialogen. Har aldrig haft problem att avboka eller ändra biljett trots regeltexten, så det hela är lite märkligt men ingen anledning till oro imho.
 

Alf

Medlem
Kan det vara att du inte får tillbaka dina poäng om dessa gått ut under tiden mellan bokning och avbokning.
 
  • Gilla
Reactions: WBX

obs

Medlem
Så här stod det i avtalet angående resan.
CANCELLATIONS ARE PERMITTED SUBJECT TO A POINTS PENALTY

Jeg ringede for nogen tid siden til SAS og spurgte om præcis det samme.

Som jeg husker svaret, var det at de egentligt godt kunne tage et fradrag for afbestilling, men at systemerne ikke var indrettet til dette. Det kan selvfølgelig have været fejlagtig information, men med tanke på tilstanden af SAS' IT-systemer er det måske ikke helt usandsynligt.
 

obs

Medlem
Kan det vara att du inte får tillbaka dina poäng om dessa gått ut under tiden mellan bokning och avbokning.

Jeg tror ikke det er det der ligger i denne betingelse. Men det gælder også at man ikke får point tilbage hvis de er udløbet efter bestilling af rejsen.
 
Den där texten har också stått på mina bekräftelser men jag har alltid fått tillbaka poäng och skatter vid avbokning. Aldrig några problem!
 

fcx

Medlem
Du får inte tillbaka ev. poäng som hunnit gå ut.

Har du bokat points+cash beror det på underliggande biljettregler vad som gäller vid avbokning.
 
Har du delbetalat med poäng? Då gäller inte samma regler som Eurobonus resor som kan avbokas fritt fram till 24 timmar innan avgång som jag förstått. Jag hade en situation att tänkte avboka en resa som jag hade delbetalat med poäng och en del med pengar alltså inte en "vanlig"Eurobonus resa. Om jag skulle avbokat resan skulle jag förlorat poängen så reste från HEL till ARN via CPH istället eftersom ville inte förlora poängen men fick två leg istället för en samt 2500 poäng.
 

NotRyan

Medlem
Har du delbetalat med poäng? Då gäller inte samma regler som Eurobonus resor som kan avbokas fritt fram till 24 timmar innan avgång som jag förstått. Jag hade en situation att tänkte avboka en resa som jag hade delbetalat med poäng och en del med pengar alltså inte en "vanlig"Eurobonus resa. Om jag skulle avbokat resan skulle jag förlorat poängen så reste från HEL till ARN via CPH istället eftersom ville inte förlora poängen men fick två leg istället för en samt 2500 poäng.

Det beror som sagt på den underliggande biljettens bokningsvillkor, är det en business (ej saver) eller plus (ej saver) så kan du alltid boka av... Däremot inte om det är en biljett i minus
 
Toppen