Har AY planer att erbjuda one-way biljetter till flera destinationar? Det skulle behövas. Oftast bör man välja ett annat bolag.
Varför vill AY inte sälja förmånliga restriktiva businessklassbiljetter inom Europa. Oftast kostar det åtminstone 1500 €. Jag tar hellre BA:s flyg från HEL till LHR för 400 - 600 € i restriktiv busiess (I klass) än Finnairs 300 € i turistklassen eller 1700 € i AYs flexibla business. BAs pris ger till och med fulla C klass avios poäng. Lufthansa säljer likadana biljetter för 600 - 800€ osv. Tror AY inte att fritidsresenärer vill ha kvalitet även om uppgradering med poäng är allt populärare (denna sommar erbjöd AY ugrades med 50 % rabatt. Det ledde till att det var svårt att hitta plats.)
När blir svårigheterna med catering över? I våras har en del måltider på C inom Europa varit mycket dålig à la burritto.
Hur mycket skulle det kosta att alltid ha åtminstone två olika val av måltider [helst 4 på interkontinentalaa rutter t.ex kött, fisk/skaldjur, grönsaker, kyckling varav en eller två vore en asiatisk rätt). (frukost och mellanmål i C klass på långdstansrutter, smörgås/sallad i Y inom Europa [från Helsingfors kunde man erbjuda både tur och returresans alternativ, på resan till Helsingfors det som blev kvar]. Samma gäller måltider i C klassen inom Europa. Kunde man ha två sorters vittvin och röttvin på C i Europa (det hade man för 8-10 år sedan i Y i Europa). Eller rosé under sommartiden precis på samma sätt som AY Lounger hade tidigare i år. Två olika sorters champagner (den andra sorten t.ex. småflaskor).
Blir avståndet mellan säten den enda skillnaden mellan Y och Y+ på A350s. Hur är det med mat och sätet annars.
Till sist en önskan: bättre funktionalitet av internetsidorna (t.ex. val av säte och måltid funkar oftast inte rätt har man ett BA kort)