Senaste nytt

British airways Stockholm Miami First eller Business

Matsson

Medlem
Hej vänner!
Dykning stundar på Little Cayman i Februari, då Borneo inte längre klarar securityn.Första gången för familjen västerut. Vi byter såklart allians till Oneworld då BA m. Partners har goda alternativ.Mina frågor är :
1 Har hittat First med BA 32000 Business 23000. Kan business bli billigare under ev. Höstkampanj? Kan First plötsligt gå mot ordinarie pris så vi skall passa på att boka omg?
Har ej behov av MR av statusskäl.
2 Finns det argument för att använda Star Alliance , som vi tidigare varit trogna, om vi företar 3-4 resor i premiumkabiner per år till USA/ Karibien?
3 Vi har 800 000 USDM poäng som enligt både UK och US telenummer ej hittar 3 xBA First till MiA vilket AA hemsida gör.
Skall vi invänta ev. Överflyttning av USDM miles till AA, och när kan man hoppas på denna konvertering ? Q2 2015?

Många frågor på en gång, men har inte varit med på ett tag.....
MVH
Matsson
 

kristerj

Medlem
1) Kan mycket väl tänka mig att Business kan bli billigare under höstrean. First på utresan och business hem kanske? På hemresan vill man ändå mest sova. Blandade klasser kan bokas via telefon med BA
2) Lämnar walk-over på denna fråga, då jag bara åker Oneworld på långflygningar
3) Kan bero på AA har s k "AAnytime" som kostar mer miles, men öppnar upp platser. Är de platser du hittar direkt med BA eller är det med byte i USA (JFK, IAD etc). Generellt är det svårt med awardplatser på LHR-MIA med BA. Vågar inte spekulera i när eventuell konvertering kommer att ske.
 

Homer

Medlem
Höstrean borde börja om 1-2 veckor, Miami i Business har väl legat run 15-17kkr tidigare, jag skulle välja AA 777-300 istället för BA, i Business i alla fall.
3 bonusplatser i F med BA till Miami är säkert extremt svårt att hitta.
Någon speciell anledning att du vill Miami istf. Grand Cayman?
 

Matsson

Medlem
Tack för svaret. Jag har sökt på AA och hittar 3xFirst flera datum i feb- mars på AA partner award LHR- MIA och skulle kunnat boka dessa för 125000 miles om vi haft dessa....Även ARN-LHR fanns med god anslutningstid.
Skall prova att ringa flera gånger till US nummer och hoppas på flexibel agent:)
 

Matsson

Medlem
Tack för svar Homer!
Tidsomställningen gör det lämpligt med en natt i MIA istället för Grand Cayman. Dessutom verkar det onödigt dyrt att flyga via Nassau till GCM med 767. Lite spend på Hilton Bentley på vägen dit och hem kan också hjälpa till att behålla Diamond..
Finns också bra tidtabell med American över dag mellan MIA och GCM.
Om vi skulle övernatta på Grand Cayman, finns det då hyfsat boende nära flygplatsen för att " slippa" entré i USA?
 

Alf

Medlem
Jag har aldrig hittat awardplatser på BA till MIA i F eller C. Däremot finns det på AA hemsida. Har sedan försökt boka dessa via USDM poäng, då hittar dessa inte några platser. Jag tycker det är himla svårt att kunna använda USDM poäng till USA om man inte åker ekonomi och det är inte aktuellt.

Jag har även på AA hemsida ofta hittat platser på Finnairs linje HEL-MIA i C. Har inte försökt boka dessa via USDM ännu.
 

Matsson

Medlem
Avser att boka BA ARN-MCO i First 27000 vilket är bra pris. Kan välja mellan byte i MIA eller JFK. Med ledning av era svar är JFK att föredra. Vi åker ARN LHR kvällen före och hoppas på bra champagne frukost i concorde room........ Då vi byter alliance till OW får vi BAEC silver på denna resa vilket är en bra bonus. Vi har star gold och skywards gold sedan tidigare. Hoppas på att använda de konverterade USDM milesen till upgrades framöver.
Tack för tydliga svar!
 
Toppen