Senaste nytt

Uppgraderingsbara biljetter hos SAS

Bryant

Medlem
Hej

Hur gör jag för att boka en (eco) biljett som går att uppgradera via sas.se eller optiontown? På SAS hemsida kan man välja eco, eco extra och business, när jag då väljer eco biljett hamnar jag alltid i en bokningsklass där uppgradering ej är möjlig.
 

Jacob

Medlem
Jag har inte helt koll på Optiontown, är det bara vissa bokningsklasser i economy class som tillåter uppgradering?

Tyvärr är det inte helt enkelt att välja biljett i en viss bokningsklass. Det skulle i så fall kräva att man ringer SAS telefonbokning eller bokar via en resebyrå.
Ingen kommer givetvis neka att du bokar en biljett i en dyrare bokningsklass, även om det finns billigare tillgängliga. Men i stort sätt alla bokningssidor är inställda på att folk vill köpa billigaste tänkbara biljetten.
 

Roger J

Medlem
Med Optiontown och SAS standby-uppgradering med Eurobonuspoäng spelar det ingen roll vilken bokningsklass man har. Den exakta bokningsklassen är bara viktig om man vill använda Star Alliance bekräftade uppgraderingar. Och då fungerar så klart bara fullpris Economy...
 

Sakoz

Medlem
Jag har provat att boka några resor på sas.se (ej discounted) och sedan knappat in biljettnumret på Optiontown med hittills har jag inte lyckats få någon uppgradering. Har då avbokat biljetten, SAS har ju via webben 24h öppet köp.
 
Jag har uppgraderat 25%-biljetter med både stand-by upgrades och med Optiontown (det senare givetvis en klart bättre "poängaffär" om man har råd). Optiontown bekräftar normalt inte uppgraderingen förrän ganska nära inpå avresa. Jag har också för mig (men kan ha fel här) att det bara är intercont som kan uppgraderas med OT.
 
Jag har dessutom för mig att det enbart är Y (dvs Economy Extra) som kan uppgraderas med Star Alliance bekräftade uppgradering med SAS.
 

Sakoz

Medlem
Tack för informationen David, jag ska resa CPH-BKK-HKT med SK i slutet av juni ska prova boka Y och prova OptionTown igen, Någon som vet vad uppgraderingen skulle kunna kosta, mellan tummen och pekfingret? Skulle det inte fungera är det bara att boka av den och ta en Z ner och en C,D eller J hem. Vill kunna ha flexen på hemresan p.g.a. arbetet.
 

Ericel

Medlem
Flyger CPH-PEK i slutet av juni och köpte SK Economy Extra biljetter. Kostade €140 per sträcka att uppgradera till Business via Optiontown. Kanske kan vara något liknande CPH-BKK?
 
Toppen