Senaste nytt

Erfarenheter hotellincheckning online?

David

Medlem
Ni som reser mycket och bor på hotell har säkert haft möjlighet att prova några av dessa lösningar:
- Aloft där man använder lojalitetskort som nyckel (på vissa pilothotel)
- Online / kiosk incheck på Nordic Choice
- Kiosk incheck på CitizenM
- Mobilnyckel (med app) på HTL
- Online utcheck på Scandic
- Pinkod på Omena
- Kiosker och mobil incheck på Radisson / Park Inn (olika lösningar på piloter i USA och Europa)
- Kiosker + utcheck med knapp i rummet på Puro hotels
- Online incheck på Premier Class och Campanile
- och många många fler piloter och mindre utrullningar av olika art och karaktär

Vad är era erfarenheter så långt? Fungerar det? Ger det några fördelar? Nackdelar? Varför tror vi att det fungerar såpass väl när vi flyger, men inte på hotell? Behövs mobil in/utcheck och nycklar, eller är en hotell reception + mässingsnyckel ok...

Startar en ny tråd istället för att köra vidare i tråden om Hiltons rumsnycklar i app.

Jag har själv använt Marriott onlineincheckning ett par gånger. De är dock inte så sofistikerade så att de erbjuder några extratjänster såsom rumsval etc. Man får dock en pling i appen när nyckeln är förberedd och man kan få fram till en specific disk på hotellet för att snabbt få ut sin nyckel. Finns en del förbättringspotential.
 
Last edited:

lilydock

Medlem
Väcker liv här, gissar att det hänt en del på mobilincheckningsfronten de senaste 5 åren. Eller har det inte det? För vad är egentligen fördelen med att checka in i mobilen? Att det går lite snabbare vid disken?

På Hilton har jag ibland kunnat välja bland lite olika rum, det är ju toppen, men jag är ändå typen som tänker att människan bakom receptionsdisken har ett bättre urval och möjlighet till statusgrundad rumsuppgradering. Riskerar jag att inte bli uppgraderad om jag checkar in i mobilen?

All erfarenhetsutbyte är intressant!
 

Per N

Medlem
Väcker liv här, gissar att det hänt en del på mobilincheckningsfronten de senaste 5 åren. Eller har det inte det? För vad är egentligen fördelen med att checka in i mobilen? Att det går lite snabbare vid disken?

På Hilton har jag ibland kunnat välja bland lite olika rum, det är ju toppen, men jag är ändå typen som tänker att människan bakom receptionsdisken har ett bättre urval och möjlighet till statusgrundad rumsuppgradering. Riskerar jag att inte bli uppgraderad om jag checkar in i mobilen?

All erfarenhetsutbyte är intressant!
Tidigare resonerade jag lika som dig att man kanske inte blir uppgraderad om man checkar in i mobilen. Nu tror jag det kan vara tvärt om, mobilincheckningen är en bekräftelse på att man verkligen dyker upp och då är chansen större till uppgradering. Dock är det bara vad jag tror, har inget som stödjer det annat än att jag i princip alltid blir uppgraderad på Marriott (Bonvoy) fast jag checkat in med mobilen.
 

intuition

Medlem
På Nordic Choice har jag svårt att ens få det att fungera. Appen blir hängande på kreditkortsvalideringen 9 fall av 10.
 

Jönsson

Medlem
Checkade in online denna vecka och fick uppgradering av systemet. Den stor fördelen är att man slipper incheckningskön under rusningstid.
 
Toppen