Senaste nytt

Air China Business Class Airbus A330 (version 2) : Beijing-Seoul

Dr. Miles

Expert
Jag åkte med Air Chinas Airbus A330 med nya Business class stol (version 2) mellan Beijing och Seoul i den här veckan.
Det är samma stoltyp som används på Airbus A330 som trafikerar mellan Stockholm och Beijing.

Kabinbilder:
Air China Business Class A330_2_02.jpg Air China Business Class A330_2_01.jpg

Stolen:
Fyra fönsterplats. Imponerande stollängd.
Air China Business Class A330_2_03.jpg Air China Business Class A330_2_04.jpg

Stolarna var ganska slitna trots att denna stoltypen kom förra året.
Air China Business Class A330_2_05.jpg

Sängläge:
Air China Business Class A330_2_07.jpg

Jag kunde inte nå till ottoman när jag satte i sittläge.
Air China Business Class A330_2_06.jpg

Skärmar:
Skärmen var stor(15-17 tum?) men den hade inte bra skärpa.
Utbud av filmer är ungefär samma nivå som Lufthansa eller THAI, men inte samma nivå som Cathay Pacific eller Singapore Airlines.
Air China Business Class A330_2_08.jpg Air China Business Class A330_2_09.jpg

Konsolen av IFE samt stol:
Stolen är utrustad med eluttag med vanlig US, EU, UK plug. Det fanns även RJ-45 uttag men det fanns ingen nätverkssignal.
Respons av kontrollen var tyvärr dålig.
Air China Business Class A330_2_13.jpg Air China Business Class A330_2_12.jpg
Air China Business Class A330_2_11.jpg Air China Business Class A330_2_10.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Stolen var både bekväm att sitta i och att sova i. Jag skulle tro att det inte blir något problem att gå över stolgrannens ben även om man sitter vid fönstersida.
Däremot är Air China dålig att underhålla sina stolar. Stolarna var slitna och skyddsmaterial runt ottomanen hade lossnat och de hade inte ens försökt att reparera.

Servicen var uppmärksam och proffsig under flygning. Även frukosten smakade gott.
Air China Business Class A330_2_16.jpg Air China Business Class A330_2_15.jpg

Jag valde västerländska frukosten då kinesiskt alternativ var inte speciellt tilltalande.
Air China Business Class A330_2_14.jpg

En av flygvärdinnorna var från samma universitet i Kina som jag studerade, fast hon pluggade där 12 år senare än mig.

Nackdelar med Air China är
  • Kabinpersonal pratar generellt dålig engelska. (vilket är inte något problem för mig, men ändå)
  • Kabinpersonal blockerade inte Economy class passagerare vid avstigning så att kön bildades i Business class kabin innan flygplatspersonal hade dockat bryggan till flygplanet. Det var oerhört irriterande.
 
Någon som prövat CA 907 mellan PEK och GRU via MAD? En riktig mördarflygning eftersom stoppet bara är på 2 timmar. Är det dessa stolar som är aktuella? Ska vara en A332.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Någon som prövat CA 907 mellan PEK och GRU via MAD? En riktig mördarflygning eftersom stoppet bara är på 2 timmar. Är det dessa stolar som är aktuella?

Jag har inte provat själv men jag tror att de här full-flat Business class stolarna som används på Airbus A330 till Beijing-Madrid-Sao Paulo och inte gamla Business class med lie-flat stol.

Air Chinas gamla Business class med lie-flat stol på Airbus A330:
Air China Business Class, PEK-ARN, 01.jpg
Air China Business Class, PEK-ARN, 03.jpg

Airbus A330 med gamla Business class används främst inom Kina och inom Asien.
 

WTP

Medlem
Flyger snart SIN-PEK med Air Chinas A330 och undrar finns det forfarande gamla business class kvar och är det full-flat stolar nuförtiden? Det är en red eye flight och vi vill sova. Jag kanske kan byta till SQ 777-300 men om jag har förstått rätt där är inte full-flat stolar eller?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

ACervin

Medlem
Jag tror att SQ 777 har full flat till skillnad från A330. Definitivt mellan Singapore och Brisbane så har vi kunnat ligga ner nu när SQ bytt några avgångar från A330 till 777, visserligen lite sliten med dåliga bildskärmar, men skönt att inte behöva spjärna emot när man försöker sova, vilket var extra besvärligt på SQ lite hala skinnstolar.
 

Dr. Miles

Expert
Flyger snart SIN-PEK med Air Chinas A330 och undrar finns det forfarande gamla business class kvar och är det full-flat stolar nuförtiden? Det är en red eye flight och vi vill sova.
Jag vet att det finns fortfarande gamla Business class stolar (som är angled lie-flat) på vissa av deras Airbus A330.

air-china-business-class-pek-arn-03-jpg.26940



Jag TROR att det ska vara nya Business class stolar på Air Chinas A330 som flyger mellan Singapore-Beijing.

air-china-business-a330-pek-hkg_03-jpg.51886

air-china-business-a330-pek-hkg_04-jpg.51887

air-china-business-a330-pek-hkg_07-jpg.51888
 
  • Gilla
Reactions: WTP

Dr. Miles

Expert
Jag kanske kan byta till SQ 777-300 men om jag har förstått rätt där är inte full-flat stolar eller?
Jag tror att SQ 777 har full flat till skillnad från A330. Definitivt mellan Singapore och Brisbane så har vi kunnat ligga ner nu när SQ bytt några avgångar från A330 till 777, visserligen lite sliten med dåliga bildskärmar, men skönt att inte behöva spjärna emot när man försöker sova, vilket var extra besvärligt på SQ lite hala skinnstolar.
Vad jag vet, Singapore Airlines Business class på Boeing 777-300 (ej ER) är regional Business class stolar vilka de också har på deras Airbus A330.

singapore-airlines-business-sin-pek_09-jpg.15091



Business class kabin på Singapore Airlines Boeing 777-300 (ej ER) har 2-2-2 konfig.

Screenshot20170527 01 SQ.png
 
  • Gilla
Reactions: WTP
Toppen