Senaste nytt

Blue1s Boeing 717 avbryter tre starter

Vaniljvodka

Medlem
Igår lördag så skulle jag flyga ARN-VCE med Blue1s B717. Avgångstid 08.00. Det blåser ganska friskt på Arlanda. När vi ska lyfta så avbryter plötsligt piloten starten efter ett par hundra meter och vänder runt för ett nytt försök. Meddelar oss att han fått ett "wind shear"-alarm som gör att han måste avbryta. Förklarar också att den här typen av alarm gör att en start kan bli riskabel eftersom vindarna inte riktigt går att förutse (om jag förstår saken rätt).

Vid det andra försöket så sker samma sak igen. Vilket innebär att vi måste åka tillbaka till gate för att tanka. Väl där så konfererar kaptenen med flygledarna och de bestämmer sig för att göra ett nytt försök från en annan startbana där vindarna förhoppningsvis är snällare. Innan dess så kommer kaptenen ut i kabinen och låter folk ställa frågor till honom. Jag undrar varför alla andra plan kan lyfta utan problem och han hänvisar till att datorn i den här flygplanstypen är känsligare.

Det tredje försöket sker på en startbana en bra bit ifrån vår gate (F35). Samma sak händer dock igen och vi rullar tillbaka till gate och de låter alla passagerare gå av. Jag sitter på rad 2 och frågar återigen kaptenen vad han tror anledningen är och nu säger han att datorn är överkänslig och att det måste vara nåt fel på den/planet.

Vid gaten erhåller vi mat-vouchers efter en stund och därefter får jag (dock ingen annan eftersom de inte säger nåt i högtalarna förrän senare) reda på att planet ska bytas ut. SAS skickar SMS med nya avgångstider varje kvart och ingen av tiderna stämmer. Men till slut så är det nya planet (ytterligare en B717) på plats och man lastar över allt bagage.

Runt 11.40 inleds boarding igen och vi rullar ut strax efter tolv, dryga fyra timmar försenade. Kaptenen berättar att Helsingfors ska skicka tekniker till Arlanda för att kolla vad som var fel med planet och beger sig ut mot startbanan. Vinden har mojnat något har vi sett på våra väderappar, men är fortfarande hyfsat stark. Då jag sitter så nära cockpit så hör jag dock återigen först varningssignalen och direkt efter varningsrösten "wind shear, wind shear" ljuda därinifrån. Men nu avbryter inte kaptenen utan gasar på och vi lyfter något skakigt, men ändå hyfsat normalt.

Jag får ingen chans att fråga kaptenen varför han kunde lyfta denna gång när det först hade med flygplanstypen att göra och var alldeles för riskabelt och sedan handlade om en överkänslig, kanske trasig, flygdator. Men nu, med ett nytt plan, så hör man alltså samma alarm som sedan ignoreras. Jag har hört att det finns så kallade "bogus alarms" som piloter kan bortse ifrån om de på annat sätt kan konstatera att "wind shear" inte förekommer. Om de första också var "bogus alarms" så borde kanske fyra timmars försening varit max två?

Har skickat in ett klagomål och ansökan om ersättning till SAS. Dock inte nämnt så värst många detaljer som här ovan. Får väl se vad de svarar om 4-5 veckor sisådär.

Extra segt med en sån här stor försening när vi endast hade ett drygt dygn i Venedig. Nu blev det mindre än så.
 

Alx

Medlem
Jag förutsätter alltid att även piloterna vill komma hem helskinnade efter varje flygning och därför inte utsätter vare sig de själva eller andra för medvetna risker. Men ibland undrar man trots det hur de resonerar.

Om det var fel tre gånger på det första flygplanet och man konstaterar att det är ett tekniskt fel på flygplanet och samma larm sedan ljuder en fjärde gång men då på ett helt annat flygplan så skulle jag nog undra om det verkligen är fel på larmet. Om så ändå är fallet borde kanske Blue1 ta och se över och eventuellt reparera samtliga flygplan? Larmet har ju trots allt en viktig funktion! Om piloten redan visste om att det var ett "bogus alarm" som han kan ignorera så kan man ju fråga sig:

1. Varför han valde att avbryta hela tre gånger med ett och samma flygplan?
2. Varför han kände sig tvingad att byta flygplan?
3. Varför det med ett annat flygplan plötsligt var helt OK att strunta i exakt samma alarm redan på första försöket?
4. Vad det var som fick piloten att vara säker på att även det flygplanet hade ett tekniskt fel?

Det låter inte bättre än att man valde att tumma lite på säkerheten vid det fjärde försöket. :(
 

jth

Medlem
Nu vet jag inte om Arlanda har fasta installerade windshear-varningsystem men det finns på många flygplatser, främst i USA. Man kan ju tänka sig att de på något sätt involverade personal från meterologitjänsten som finns på arlanda för att mäta vindförhållandena runt flygplatsen och kunna bekräfta att windshearsystemet på 717:an gav falsklarm. Det var en rätt kraftig och eländig byig nordvind hela lördagen så jag kan tänka mig att det var rätt oförutsägbara vindar ute på Arlanda.
Att piloten bara skulle ha struntat i varningen och tänkt nåt i stil med "Äh jag skiter i det och chansar, går det så går det" låter osannolikt.
 
Last edited:

henke12

Medlem
3. Varför det med ett annat flygplan plötsligt var helt OK att strunta i exakt samma alarm redan på första försöket?


Kan även bero på _när_ larmet ljuder,
Om det är efter den s.k v1 (farten då det inte längre är säkert att avbryta starten pga det inte finns tillräckligt mycket bana kvar att bromsa på) gissar jag att det är säkrare att lyfta.
Men jag är inte säker :)
 

Alx

Medlem
Kan även bero på _när_ larmet ljuder,
Om det är efter den s.k v1 (farten då det inte längre är säkert att avbryta starten pga det inte finns tillräckligt mycket bana kvar att bromsa på) gissar jag att det är säkrare att lyfta.
Men jag är inte säker :)

Det alternativet slog mig också... Men det innebär i det fallet att man just tvingades att tumma på säkerheten. Även om det i så fall var högst ofrivilligt. :)
 

Vaniljvodka

Medlem
Kan även bero på _när_ larmet ljuder,
Om det är efter den s.k v1 (farten då det inte längre är säkert att avbryta starten pga det inte finns tillräckligt mycket bana kvar att bromsa på) gissar jag att det är säkrare att lyfta.
Men jag är inte säker :)

Jag hörde larmet ungefär lika tidigt som gången innan. Han hade alltså kunnat avbryta den starten också.
 

Vaniljvodka

Medlem
Nu har jag fått svar från SAS. De skriver:

Tack för ditt mejl.

Låt mig inleda mitt svar, med att på SAS vägnar be om ursäkt för det inträffade. Förstår att detta lett till besvär för er, och det tycker vi är mycket tråkigt.

Vid förseningar och inställda flyg är vi ansvariga för att erbjuda ombokning till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle, där plats finns i motsvarande bokningsklass eller vid ett senare tillfälle som passar er beroende på platstillgång. Vi erbjuder även ersättning för extra utlägg under tiden man är försenad fram till dess slutdestinationen i biljetten är nådd. Sådana kostnader kan i detta fall vara för mat, dryck, transport till och från flygplatsen samt logi. Ifall ni haft flera sådana omkostnader är ni välkomna att presentera dessa för mig, gärna med kvitton, bifoga också ert kontonummer med clearing.

För vidare handläggning av ert ärende behöver jag också en kopia av era e-biljetter eller boardingkort.

Ber återigen om ursäkt för alla olägenheter.

Önskar er en trevlig dag!

I mitt brev till dom så skrev jag att jag sökte ersättning enligt EG nr 261/2004 pga att flighten blev fyra timmar försenad. Här var det ju aldrig tal om ombokningar till andra flyg eftersom vi spenderade mesta delen av tiden med att försöka lyfta och sedan, i gaten, så kom det SMS med nya avgångstider stup i kvarten. Har inga extra kostnader pga förseningen, men vi förlorade ju halva dagen i Venedig pga det här. På en resa som bara varade i ett dygn så är det ju ganska kännbart.

Har aldrig skrivit till SAS i ett sånt här ärende förut och vet inte hur jag ska svara. Det låter ju lite som att agenten bara vill ersätta för eventuella extra utlägg i samband med detta, men inte för den lagstadgade försenings-ersättningen?
 
Toppen