Senaste nytt

SK4698 Idag 24/7

fredrik996

Medlem
Hehe rätt skoj, surfade runt på flightradar brukar kolla lite då och då på SAS kärrorna.

Såg att SK4698 idag flögs med en Dash 8

Från Las Palmas till Oslo.

Tror inte det är så superkul att flyga Dash 8 i 6 timmar :)
 

dino_81

Medlem
Tror att vi spelas ett spratt av Flightradar24 (alternativt SAS) - känns som om planet flyger alldeles för högt och för fort för att vara en Dash. Förmodligen fel registreringsnummer programmerat på flighten vilket för att fel flygplan visas.

LN-TUK 737-700 tror jag är närmre sanningen.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Det är dessutom drygt 2500 miles mellan OSL och LPA, och en Dash-8 har max-range på strax över 1500 miles.
 
A

Aurora

Guest
Samme feilen har eksistert et par dager - LN-TUK vises som Dash 8 (LN-RDV). Antakeligvis en liten bokstav feil et sted i databasen til flightradar24.
 

fredrik996

Medlem
Är detta samma Flightradar som dömde ut Finnair att dom absolut inte har fel?
angående höjd rutt m.m.?
var väl bara igår det avhandlades?
 
A

Aurora

Guest
Är detta samma Flightradar som dömde ut Finnair att dom absolut inte har fel?

Det er to separate systemer det er snakk om. Selv om selve flytypen vises feil, er jo ruten og plasseringen til flyet korrekt. Dermed stemmer det som flightradar24 svarade åt Finnair; de viser ikke feil rute på kartet. Men informasjonen i boksen på siden av kartet noen ganger kan ha små feil. Det har med databasen og registreringen av ln / msn nummer, alle fly i databasen har også et 7sifret hex nummer i tillegg til registreringen (LN-TUK/SE-RJS etc).
 

Alf

Medlem
Jag har sagt det tidigare, ta Flightradar med en nypa salt. Det förekommer en hel del fel med knytning av rätt callsign till rätt flygplan. Jag tror inte man har någon avancerad kvalitetskontroll av sin databas. Det är inget flygledningssystem men tillräckligt bra som ren information för den som är flygintresserad.
 

fly4fun

Medlem
Man behöver inte ta FR24 med en nya salt, utan räcker att förstå datat så kan man förklara 99% av felen.

Flygplanets typ kommer från en databas baserat på planets transponder kod. I detta fall så flyger en Boeing 737 runt med ett transponder ID som tillhör ett Widerö Dash plan. Globalt är det storleksordningen 1000 plan som har detta fel, så det är inget unikt för detta plan. Skulle ATC använda ADS-B signalen så skulle dom se samma fel.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Ja nog tycker jag flightradar faller på eget begrepp som verkade så tuff mot Finnair ;)
 

fly4fun

Medlem
Är detta samma Flightradar som dömde ut Finnair att dom absolut inte har fel?
angående höjd rutt m.m.?
var väl bara igår det avhandlades?

Ja nog tycker jag flightradar faller på eget begrepp som verkade så tuff mot Finnair ;)

Men snälla... man måste kunna skillja på fel och fel. Ett plan som befinner sig över Ukraina befinner sig över Ukraina, oavsett om jorden är rund eller platt. Men ett plan där en etta och nolla bytt plats i transpondern får ett annat transponder ID och identiferar sig som ett annat plan.
 
Toppen