D
Deleted member 4971
Guest
Hade folk varit villiga att betala är jag säker på att det hade funnits. Men som med allt, priset är det viktigaste. Tror nog folk hade valt att stå, om dom hade sparat några kronor.
Jag har åkt i en sovbuss en gång och om jag minns rätt var bussen full när alla satt ner och ändå fick alla plats att sova på natten. Titta på bilden i mitt första inlägg så ser du att stolarna fälls så att det skapas "våningssängar". Troligtvis är avstånden mellan stolsraderna större än normalt (kanske 90 cm om man vill få plats med 180 cm långa människor?), men då snackar vi 10-20% färre stolar, inte 50% färre.Jag tror helt enkelt inte det finns ekonomi i det. Ett förenklat resonemang: antag att du kan få in 150 liggplatser i ett "normalt" långdistansplan, om du istället låter passagerna sitta upp får du in ungefär 300 pax. Du behöver alltså ta dubbelt så mycket betalt för sovflygplansplatserna för att få samma netto om man antar att kostnaderna är samma. Tror att få ekonomipax är villiga att betala mer än 1000 kr extra för att ligga ner.
Jag tror 8-10 timmars flygtid blir optimalt, då borde det kunna köra en dagstur med stolarna i upprätt läge och en nattur med stolarna fällda.Och att ha flygplan som enbart kan användas till longhaul på nattflygningar begränsar ju användningsområdet en hel del.
BA har (hade) en sen "sleeper-flight" från Washington D.C. (IAD) där man, i.a.f. i Club förutsattes äta innan
avresa då det enbart fanns snacks och drinkar ombord. Bra koncept men en lite för kort flight för att få
en bra natt.