Senaste nytt

Fast i Berlin på grund av åska

Joakim

Medlem
Sitter sedan midnatt på golvet i Berlin, Tegel, jättekul flygplats där ALLT är stängt.
Skulle åka GOT-TXL-AUH-SGN i ekonomi med AB.

Från GOT var vi över 2tim försenade pga åskoväder över Berlin.
Väl framme var det bara att ställa sig i den mycket långa kön till Air Berlins servicdesk. Väl framme efter 3 tim var klockan över 02 och alla hotell var fulla. Ingen mat erbjöds utöver varsin liten chipspåse samt en liten kexförpackning. Vattenflaskor erbjöds också.

Att boka om med annat flygbolag var inga problem, blev erbjuden TXL-IST-BKK (TK) samt BKK-SGN (Vienam Airlines).
Jag nämnde att min egentliga slutdestination var Phnom Penh, (jag sa inte att det var en 6-timmars bussresa) och vips bokade han in mig:

TXL-FRA LH187 12,45-13,55
FRA-BKK TG921 14,45-06,25
BKK-PNH TG2580 07,55-09,05

Bytestiden i FRA är endast 50 min vilket känns lite tight. Det går ett antal plan härifrån tidigare som tydligen var fullbokade. Jag ska försöka få ombokat till ett tidigare plan. Ett problem är att jag måste hämta ut min väska först och dom öppnar inte förrän 07!

Att dom inte hade hotellrum förklarades med att det var Fashionweek i Berlin.
Om vi själva ville ordna rum var det OK med Max 3* då skulle man kunna få tillbaka utläggen.

Ombokningen sköttes otroligt smidigt då jag tom ändrade destinationen men i övrigt tycker jag att det var bedrövligt skött av Air Berlin. Dom visste ju redan 6-8 timmar innan att det skulle vara många pax som missade flighter under kvällen.

Nej nu får det vara färdigklagat. Jag ska gå och försöka boka en tidigare flight till FRA men jag skulle vara tacksam för ev input ang AIr Berlins ansvar och skyldigheter i sådana här fall.

Joakim
 

agehall

Medlem
Du har rätt till "duty of care", dvs hotell och relevanta (och skäliga) måltider under förseningen i Berlin.

Rerouting har du redan fått, så den delen är avklarad. Däremot bör du ha rätt till ersättning om €600 för besväret då din flight (ur EU261/2004's synvinkel) är inställd.
 
Du har rätt till "duty of care", dvs hotell och relevanta (och skäliga) måltider under förseningen i Berlin.

Rerouting har du redan fått, så den delen är avklarad. Däremot bör du ha rätt till ersättning om €600 för besväret då din flight (ur EU261/2004's synvinkel) är inställd.
Nu blir jag tveksam, jag trodde att EU261/2004 går in där flygbolaget skulle kunna ha gjort en skillnad. Det vill säga vid tekniska bekymmer osv. Nu var det ju vädret som ställer till det, går verkligen direktivet in då?
 

agehall

Medlem
Men då. Givetvis. Det är för tidigt... Det är bara duty of care och rerouting som gäller när det är extraordinära omständigheter, såsom väder, som orsakat förseningen.
 

Joakim

Medlem
Uppdate från Tegel.

Tror nog inte att EU261/2004 är tillämplig då AB inte kan rå över Thor.
Däremot borde man få någon sorts ersättning för hårt stengolv.

Gick till LH disken, visade mitt A3G, för att försöka boka om, tvärfullt på alla flighter utom ev 11,45. Där fanns det en liten chans...
Lommade bort till loungerna för att gå in och äta frukost. Frågade där om det fanns möjlighet till ombokning och nu var det inget problem. Det var bara att välja flight...
Bokade om till 08,45 vilket skulle ge god tid att hämta väskan vid Baggage Claim som öppnade 07.
Återigen lång kö men det gick fort då dom inte kunde lämna ut några väskor pga att dom hade ett berg därinne.
Nu ska väskan tydligen komma efter mig till PNH. Hoppas det funkar då originalbokningen var med AB till SGN och reroutingen med LH/TG till PNH.
Angående ersättning för (troligtvis) försenad väska blir nästa kapitel.
Dax snart för boarding till Fankfurt
 

Dr. Miles

Expert
Nu ska väskan tydligen komma efter mig till PNH. Hoppas det funkar då originalbokningen var med AB till SGN och reroutingen med LH/TG till PNH.
Angående ersättning för (troligtvis) försenad väska blir nästa kapitel.
Ett tips är att ta reda på vilka affärer (som du tycker om) eller shopping center är öppet (hur länge) innan du kommer fram.
Jag brukar att handla på Uniqlo och Muji i Asien när mitt bagage har tagit vilovägar då jag vet vad de har för kläder och vilket kvalitet de har.
 

Joakim

Medlem
Uppdate från Sen lounge i Frankfurt.

Pratat med SE-banken då resan var köpt med SAS MC.
Ingen ersättning för försening då utresan måste vara minst 4 tim sen, oavsett hur sen man blir till destinationen.
Kollade även villkoren för hemförsäkringen, Folksam med Resklar, och samma verkar gälla där.

Ang bagageförsäkringen via SAS MC fick jag godkänt att göra vissa inköp redan här i Frankfurt. Det kan vara bra att slippa leta runt det första man gör när man kommer fram.

Helst skulle jag vilja få ut något från Air Berlin som ersättning för att dom inte fixade vare sig hotell eller någonting att äta och bara lämnade oss på TEGELgolvet.
 

erhel

Medlem
Uppdate från Sen lounge i Frankfurt.

Helst skulle jag vilja få ut något från Air Berlin som ersättning för att dom inte fixade vare sig hotell eller någonting att äta och bara lämnade oss på TEGELgolvet.

Tyvärr är det ju så att EU261/2004 i de här fallen enbart ersätter faktiska kostnader. Då flygbolaget har Duty of Care skulle du ha fått mat och någonstans att sova. Om flygbolaget inte erbjuder detta kan man på egen hand bekosta detta och kräva tillbaka kostnaderna i efterhand. Men man har inte rätt till någon schablonersättning eller liknande i dessa fall. Tyvärr.
 
Toppen