Senaste nytt

Super 80 - MD 80 på American Airlines

sembl

Medlem
Rutt: Chicago (ORD) - Washington DC (DCA)
Flightnummer: AA 1118
Flygplanstyp:
MD-80
Datum för flygning: 2014-07-08
Restid: 1h25min
Klass: First

Efter en fantastisk trevlig avskedsresa förra året när SAS fasade ut sin sista MD så trodde jag faktiskt inte att jag skulle få uppleva att få flyga med en sådant härligt plan igen. Visst finns 717 på Blue One men det är inte riktigt samma sak.

Min orginalrutt var ARN-LHR-BOS-ORD-DCA och jag lade inte märkte till att jag hade blivit bokad på en S-80 på mitt ORD-DCA ben. Lyckan var obeskrivbar när jag fick se det efter att ha tryckt "boka" knappen.

Efter en inte så speciellt blöt kväll i Boston men många öl senare så klev jag upp på Hilton Logan och tog gratisbussen till Terminal B. AAs lounge där är mycket trevlig och denna morgon nästan helt folktom. Passade på att ladda min dator och ta en kopp med "unsweetend ice tea". Ett snabbt besök på vattenkloasetten i loungen där jag passar på att köra "flourtanten"

Braised Pork Belly with truffle fries I Boston på Foundry:
beer.jpg

Munskölj:
20140707_075853.jpg
Resan till Chicago tog 2h10min på en 737-800 där AA levererar som vanligt.

Landar vid gate K7 vilket är helt underbart då detta innebär en liten kort promenad till AAs Flagship lounge i änden av piren. Precis innan vi landar så upplyser den pursern att mitt flyg till DCA kommer att avgå från K2 och ställde sig frågande över varför jag inte flög direkt från Boston till Washington. Jag svarade med "im not in a hurry" och fick ett brett leende tillbaka. Nog om det.

Loungen var i stort sett tom med sånär som 4 äldre herrar som drack öl och en äldre dam som satt i glaskuben och jobbade. Denna dag så serverades det sushi, en fransk löksoppa, olika smörgåsar, grönsaker med dipp och de klassiska ostkuberna. Tog några sushi rolls som smakade riktigt bra, bättre än de flesta sushi restauranger i Stockholm och inser hur dåligt det är på hemmaplan. Sköljer ner det med en flaska klassisk Perrier.

5 min innan det är dags för boarding så knallar jag ner mot K2. Boarding dröjer ca 5 min, och det står en äldre herre bredvid mig och pratar med en kvinna som har en Concierge key badge runt halsen och de pratar på med varandra lite som att de kände varandra. Hon tar med honom någon minut innan boarding börjar och följer honom in på planet. När hon kommer ut så annonserar de att First Class passengers are welcome to board. Tänker att man kanske kan få honom bredvid sig och på amerikanskt maner socialisera med honom. Klev på planet, och ser honom sittandes vid emergency exit. Stuvar in min weekend bag om knappt får plats i overhead bin och tar min plats 3F.

Blir snabbt erbjuden något att dricka

-Water or Juice sir ?
- I think i need a cup of coffee but i dont think you have brewed any yet.
- That is not a problem, i will make you a cup. Cream and sugar ?
- Only a splash of milk
- Be right with you

Första noteringen av denna gamla fågel är sätena, bekväma men går ej att luta lika mycket som standard stolarna och att bricka och dryckhållare inte är helt genomtänkta. Det blir lätt trångt. Full flight och bredvid mig sätter sig en tjej/kvinna i Birkenstocks och plockar fram sina 3 mobiler. Blackberryn och Samsung S4an sätter hon fast med clips i tidningstället framför medan hon sätter på sig sina Bose Q15 och lyssnar på musik på sin Iphone. Får min kaffe och sköjler ner den strax innan pushback som sker på tid.

plan.jpg

Vi taxar ut och startar på bana 22L. Blev lite besviken under själva starten då den där kicken inte infann sig riktigt i ryggen som man brukar få. Väl uppe så får vi varm handduk och de tar upp dryckesbeställning direkt efter. Jag beställer en Diet Coke och min stolsgranne en Bud Light. Varma nötter serveras tillsammans med drycken vilket är en oslagbar kombination. Önskar dock att jag var mer sugen på öl.

nötter.jpg

När detta var avklarat så rullades matvagnen fram och min preorder av sallad serverades med ett val av en varm chocolate chip cookie eller cranberry and pomegrante cookie. Har svårt att tacka nej till den nybakta chocolate chipen. Detta är nog AAs signature och får hela kabinen att lukta nybakat. Tur är att Senator inte är med, då vi tenderar till att äta upp alla kvarvarande.

Salladen smakar mycket gott och jag får min Buffalo Chicken på sidan vilket gör att salladen ser mycket fräsch ut och man kan dosera själv hur mycket man vill ha av den kryddstarka kycklingen.

mat.jpg

Under måltiden så tittar jag ut medan vi kryssar runt åskmoln och njuter av den tysta upplevelsen i detta fantastiska plan. Brickan plockas bort när jag är klar och jag är ganska nöjd och är inte så sugen på mer än så. Tjejen bredvid mig beställer ännu en Bud Light och sätter upp sina fötter på väggen framför i sina Birkenstocks. Jag verkligen hatar verkligen när folk gör så. Så istället för att störa mig på det plockar jag fram magasinet och hittar ett trevlig sida att titta på.

cigarr.jpg

Pling 20 minutes to land, prepare the cabin ! Man hör hur motorerna spinner ner och nedstigning påbörjas. 10 min senare är kabinen redo och jag ser att vi kommer att göra en RWY 19 landing vilket är den absolut maffigaste. Lite kortfattat om den.

Banan som man landar på har en heading på 194 grader medan inflygningen är 145 grader när man passerar Potomac och Georgetown (JUBOL and WIRSO). Utan att gå in på för mycket detaljer men att göra en bankning på 50 grader 424 feet när du dessutom gör en nedstigning med 700 feet per minut så finns det inte mycket utrymme för fel eller korrigeringar.

Då jag sitter på högersidan så har man fantastiska vyer över Arlington Cemetary och sen Pentagon innan man gör en touchdown som oftast är väldigt hård och kraftig inbromsning. Lyckan är total vid touchdown och jag vill så gärna applådera men som god svensk så nickar jag belåtet på mitt huvud och får ett leende på läpparna.

penta.jpg

25 min efter touchdown kliver jag in i lägenheten och blir hälsad av den trebenta katten Newman #fatcat

katt.jpg

Denna rapport skriven med matchen Brasilien-Tyskland i bakgrunden på TVn i brist på bra fotboll/utklassning
 
Super meget like på det her! MD-80 all the way :cool:

Dejligt med endnu en velskrevet rapport med gode billeder.

Jeg bliver igen og igen imponeret over udvalg i både loungen og ombord, her er de amerikanske selskaber langtfra altid så dårlige som mange gør dem til.

Troede Birkenstock typen var mere til broccoli-smoothie end BUD-light? haha.
 

Senator

Moderator
Vilken härlig bild på Newman.. Vad han har väntat på dig...

Resor till och från B-Skådisens flygplans (för ni som inte är insatt är det officiella namnet Ronald Reagan Washington National Airport) är av de få flygplatser där jag gillar sitta vid fönstret.. President Reagan var en trogen Westernskådis i B-filmer innan han blev politiker (ok OT).

Tyvärr begränsas Super-80 på AA till resor till/från Chicago (ORD) och Dallas (DFW). Det innebär 60 TP sträckor och inte 210 sträckor mellan Öst- och Västkusten :)

Kan tipsa om Delta som åker omkring med MD-88/90 samt B717. Har precis skickat sina DC-9or till flygplanshimmelen.

sembl, vi ses snart på DCA :)
 

JensE

Medlem
Blir ganska många turer per år i MD80 med American Airlines mellan Dallas och New Orleans.
Och den är riktigt trevlig med 2-2 i F.
Hoppas utfasningen tar sin lilla tid :)

Nästa MadDog-80 flight är om ca 2 veckor!
 

Henrik_B

Medlem
Fantastisk rapport! Fick du tillfälle att tala med farbrorn vid emergency exit? Såna är alltid trivsamma, ofta med gott om stories på lager!
 

AABack2ARN

Medlem
Flög en häromdagen. Tyst och trevlig där framme :)

Men, de börjar bli lite till åren med en hel del småförseningar på grund av indikatorer som måste kollas. Bra att AA tar säkerheten på allvar men förseningarna skapar en del stress.
 
Toppen