Senaste nytt

Agehall's tio budord för resenären

K

KavlingeDude

Guest
Man kanske kan flika in också att inom flygbranchen så får man verkligen den produkt man betalar för. Betalar man för W så får man enbart det.
 

Senator

Moderator
agehall,

En mycket bra sammanställning, några funderingar då det är en aning för dogmatisk för mig :) Jag är långt mer pragmatisk av mig:
Code Share - skillnaden på OneWorld och Star Alliance är markant. Skulle vilja tillägga att riskerna för problem är långt större i ekonomiklass. T.ex. alla Star Alliance Joint Venture bokningsklasser till Nordamerika är nu harmoniserade, i alla fall i affärs- och förstaklass. Så riskerna för besvikelse är mindre.

Sedan vill jag påminna om att ca 40% av resenärer åker på avtalspriser eller Corporate Fares. I storkundsavtal skulle jag hävda att code share är a och o för att kunna erbjuda denna typ av kunder det som krävs i ett sådant avtal.

Punkt 2, helt överens. Punkt 3, som oftast. Punkt 4, håller med.

Resebyråer - åter lite för dogmatisk för mig. Det handlar om att hitta rätt resebyrå för det behov man har. Jag har jobbat i ett bolag med 4 anställda där vi använde en kontakt på en resebyrå som var helt överlägsen. Snabbt, och fick alltid det jag skulle ha och korrekt. Att använda det för billiga, point-to-point, single carrier bokingar är jag överens med dig. Men det handlar om man är villig att betala någon för det som man själv lägger massor av timmar på idag när det är komplexa bokningar och inte minst: den tid och kraft man idag själv lägger på detta.

Alla andra saker håller jag med till fullo, men det viktigaste saknas för mig... Vår egen attityd, och börja alltid med oss själva.. Jag tänker exemplifiera med egen erfarenhet:

I februari bestämde jag mig på 24t att åka till Thailand. Bokade med Avios en resa ARN-LHR(BA C)-HKG (Cathay F)-HKT (Dragon C). Ok tänkte jag, äntligen detta Cathay och First. Men, upplevelsen var bra men inget mer.. Så jag funderade på varför, och kom fram till att jag själv nog inte mentalt och känslomässigt var på topp, och därmed spelade ingen roll hur hela upplevelsen var då jag inte var mottaglig. Vart vill jag med detta?

Så här tänker jag: Budord 0 eller 1 borde vara:
Vi (jag) är privilegierade som kan ens ha denna dialog. Vi är lottade som kan få resa, och framför annat, att vi kan få resa i affärsklass och förstaklass. Många kommer aldrig få uppleva detta. Därmed bör vi ha en rätt ödmjuk och tacksam inställning till detta. Jag gör en poäng av att nypa mig själv i armen varje gång jag får ett glas champagne på ett flygplan, trots att jag har gjort det hundratals gånger sedan 1999. Så låt oss börja med vår egen attityd och inställning som första steg, och inse att många av de funktioner vi listar här har människor som har som uppgift att försöka hjälpa oss.

Så min förenklade lista skulle vara:
1. Var ödmjuk och positiv inställt först
2. Ta reda på vad som gäller för det du vill köpa som t.ex. pris och villkor
3. Hitta den kanal som passar dig bäst för det du vill köpa
4. Om du skall tala med någon som du vill skall hjälpa dig, "make their day" vid att vara den trevligaste kunden dom talade med den dagen, jag lovar du får mycket tillbaka
5. Om du inte får det du vill ha, kan du fortfarande säga detta på ett fint sätt: Nej du, tyvärr så var inte detta vad jag vill ha
6. Inse när du gör fel själv, eller när dina egna förväntningar var felaktiga
7. Hantera dock felen de andra gör på ett professionellt sätt
8. Ha det kul, livet är för kort.

Ok, jag spårade ur lite här nu. Men det handlar om den lite tryckta stämning som blev härinne efter Emirates och ARN diskussionerna. Så jag känner ett behov av att kalibrera tillbaka till hur jäkla privilegierade vi är..

Glad söndag till er alla!

Cpt Roger, Cpt Clarance Oever, Cpt Dunn
 

henrik l

Medlem
Ypperligt arbete. Och jag bokar inte code-share frivilligt. Men jag har ett case från nu i helgen där jag ofrivilligt kastades in i en code-share.

Hade en bokning gångna helg HKG-SGN med Vietnam Airlines i Y, krediterar poängen till Delta. Flyget hem på söndag kväll blir inställt, jag bokas om till ett morgonflyg med VN, kan inte ta det, bokas om till Cathay med VN-flightnummer. Undersöker möjligheter till cash-upgrade niet. Cathay kan inte lägga flighten på mitt BA-kort, eftersom jag har VN-biljett, VN kan inte kreditera Delta, eftersom det är en Cathay flight. Möjligen hade jag kunna kreditera till VN om jag varit medlem i deras program. Caset visar tydligt på strulet som uppstår man vill kreditera flighten till en "tredje part". Nu handlade det iofs bara om ca 1000 miles:D
 

NyfikenGrau

Medlem
Mycket bra lista, min enda avvikande uppfattning gäller slutsatsen i punkt 7. Håller med om utsagan att alla hyrbilsfirmor försöker luras, så därför är det säkraste, om man kan ta att man missar poäng/miles för hyran, att hitta en bra tredjepartsfirma. För sådana finns, även om de är i minoritet, och de ersätter varenda cent, om det så bara gäller ett stenskott i vindrutan eller en repad fälg.
 
Men ändå bokade Agehall en codeshare inte allt för länge sedan.
Snart ser vi nog honom sittandes på en fly540 mellan DarEsSalaam och Entebbe
 
Last edited:

Valley

Medlem
Lysande, på min ära.

Din punkt 6 är i många fall helt klockren. Följer en kamrats öden och äventyr när det gäller att ändra resebyråbokade biljetter. Sitter man vid sitt skrivbord på normal kontorstid är det inga större problem. Men när man befinner sig på absolut fel ställe vid fel tidpunkt och verkligen behöver hjälp. Då håller man sig för skratt.

Nu skall vi i ärlighetens namn säga att det med säkerhet är skillnad på resebyrå och resebyrå. Men bolaget han jobbar på använder sig av stora stöddiga affärsresebyrån. Kanske det som är felet.

Och detta var en av anledningarna till att när jag själv flög runt gav upp med resebyrå. Gick direkt till flygbolaget, och allt krångel upphörde. Lite enklare dock på den tiden då flygbolaget innebar SAS
 

agehall

Medlem
Mycket bra lista, min enda avvikande uppfattning gäller slutsatsen i punkt 7. Håller med om utsagan att alla hyrbilsfirmor försöker luras, så därför är det säkraste, om man kan ta att man missar poäng/miles för hyran, att hitta en bra tredjepartsfirma. För sådana finns, även om de är i minoritet, och de ersätter varenda cent, om det så bara gäller ett stenskott i vindrutan eller en repad fälg.

Berätta gärna mer om en sådan tredjepartsfirma. Du är nog ensam om att ha hittat den...
 
Toppen