Senaste nytt

Nogle rejser mod Sølv, Guld & måske Diamant: SAS Plus i Europ fra A-Z

I de seneste par uger er der blevet skrevet en masse gode rejserapporter blandt andet som 1000 indlægs jubilæum, selv nærmer jeg mig også de magiske fire cifre men jeg ser ingen grund til at vente.

Rejsrapporten er stærkt inspireret af http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/8770-foeljetong-2013-foelj-igorius-agoe-eli-pa-vaeg-mot-flying-blue-gold-platinum.html og vil derfor også komme lidt undervejs.

Rejseplan:
04JUL CPH-BCN med mortenryt
06JUL BCN-CPH med mortenryt

09JUL CPH-ARN
09JUL ARN-MLA
16 JUL MLA-ARN
17 JUL ARN-CPH

21JUL CPH-CHQ med Gustav R
21JUL CHQ-CPH med Gustav R

23JUL CPH-MAD med Gustav R
23JUL MAD-CPH med Gustav R

24JUL CPH-ATH med Gustav R
24JUL ATH-CPH med Gustav R



Indhold:

Del 1: SAS Gold Lounge Kastrup og SK2587 CPH-PMI i SAS Plus
Del 2: Min måske bedste SAS flyvning til dato
 
Last edited:
Del 1:


Slutningen af sidste uge og denne uge har været udråbt til "store rejsedage" på Kastrup, så jeg tager hjemmefra i god tid. Det er surt at misse flyet pga. et par tosser der stjæler tiden.

Togrejsen på 40 minutter forløber gnidningsfrit med linje C fra Ordrup station, til Nørreport hvor jeg skifter til Metroen mod lufthavnen. Dejligt at have så nem (og billig) adgang til lufthavnen.

På vej fra metroen til SAS Fast Track printer jeg et papir boardingpas ud, selvom rejsen er booket fra min EuroBonus profil tager jeg ingen chancer, det er jo for pointene :)

På trods af at der kun er en håndfuld passagerer foran mig i køen til sikkerhedskontrollen er der alligevel nogle minutters venten. Det med at man skal tage væsker op af tasken er åbenbart ikke nået ud til alle.

Fra Fast Track sikkerhedskontrollen er der kun 30 skridt og et venstresving til Loungen. Ingen kø for at komme ind og jeg tager trappen op til Gold Loungen. Et hurtigt kig viser at BusinessClass hjørnet er fyldt, formentlig med ikke BusinessClass'ere...

foto 3 (3).jpg

Jeg skriver i gæstebogen hvorefter jeg kigger på dagens menu. Dagens hovedattraktion er røget laks og så en varm suppe. Laksen så ikke alt for frisk ud, så det bliver en lille skål suppe garneret med croutoner og lidt purløg - fint skal det være! Da både suppen og vejret er varmt idag skyldes det hele ned med en GT.

foto 5 (3).jpg

Så var det tid til lidt surfing, men desværre kunne jeg ikke oprette forbindelse til hverken SASWIPOINT eller CPHHOTSPOT, øv. Tiden frem til boarding gik med musik og læsning. Det var faktisk meget hyggeligt og jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft tid til bare at sidde og slappe af med et blad - der til et glas rosé og lidt snacks.

foto 4 (3).jpg

Boarding startede 25 minutter før afgang, prioriteret ombordstigning blev annonceret og til en vis grad efterlevet. Jeg var, næsten som sædvanligt, først ombord og fandt mig hurtigt til rette på 1C


SAS Scandinavian Airlines SK2587 København Kastrup - Palma D Mallorca

Dato: 01JUL2014
Afgangstid: 16:00
Ankomsttid: 19:05
Varighed: 3h 05m
Flytype: Airbus 319-XXX
Registrering: OY-KBT
Plads og klasse: 1C SAS Plus
EuroBonus BasisPoint: 4.000


Ombordstigningen forløb relativt hurtigt og pushback var 5 minutter før tid.

Serveringen startede umiddelbart efter skiltet med sikkerhedbæltet blev slukket, der gik dog et stykke tid inden vinkler tilbudt noget at drikke. Her ser jeg et klart forbedringspotentiale, der får det hele til at virke lidt mere prof, start med st tilbyde drikkevarer, derefter mad og så drikkevarer igen.

Dagens ret bestod af Tuna Cream, Hoisin Chicken & Pear Cake - et såkaldt "Evening Meal".
Retten smagte ganske ok, men vilde ris smager nu engang bedst når de er varme. Tun cremen var ganske udemærket og den lille smule marinerede gulerod der var til komplimenterede den godt sammen med de sprøde græskarkerner. Pærekagen var en klassisk sukkerbrødskage med pærestykker i og sukker og kanel på toppen. Udseendet gjorde den ikke megen retfærdighed, for den var faktisk ganske velsmagende.

foto 2 (3).jpg
Evening meal

foto 1 (3).jpg
Evening meal

Jeg fik også et stykke pizza, der ærlig talt skuffede. Æsken og den måde de spises på er super smart, men selve pizzaen der var med cheddar og svampe skuffede. Den var ikke ordentligt varm, blød og smagte ikke af hverken cheddar eller svampe. Jeg er lidt i tvivl om det er et skridt frem eller et skridt tilbage når jeg sammenligner med de gamle Wraps. Nogen stor oplevelse var det ikke

foto 1 (2).jpg
Den nye Pizza

foto 5.jpg
Emballagen var meget smart, men pizzaen holdt desværre ikke same niveau

Cirka 10 minutter efter serveringen af maden blev vi tilbudt drikkevarer. Jeg fik en mousserende vin, serveret i et af de klassiske Orrefors-glas. Jeg fik også en Cola Zero.

foto 4.jpg
Mousserende vin serveret i Orrefors Glas

Servicen ombord var generelt god, personalet var i rigtigt godt humør og der var en udpræget feriestemning. Selv sad jeg i 1C, havde et yngre par med en baby i 1AB. Øvøv tænkte jeg fra start, men lillemand opførte sig eksemplarisk under hele flyvningen - godt hjulpet på vej at nogle forældre der var gode til at aktivere når der var tendens til uro.

Der blev delt legetøj ud til alle børn og de fleste opførte sig pænt undervejs. Enkelte passagerer i Minus havde en ide om at området fra galley og ned til række 3 var en slags lounge hvor man kunne stå og snakke. Det sluttede da også med at et løbende(!) barn rev min iPad på gulvet, heldigvis overlede den og så var det også slut med at løbe, og folkemængden fandt deres pladser igen.

Kort før indflyvningen blev påbegyndt meddelte styrmanden om SAS officielle is-policy på Mallorca. Alle børn skal have mindst 3 is om dagen, morgen, middag og aften... Formentlig det tætteste jeg har været på charter de sidste 15 år, men det blev da til et godt grin.

Indflyvningen var meget rolig og landing enligt tidstabel. Jeg kom af som nr. 3 og fandt hurtigt loungen.

Fortsætttelse følger
 

Agö

Medlem
Kul idé! Ser fram emot att följa dig. Vore också kul att veta hur mycket du köpte biljetten för (om inte annat så i upplysningssyfte för andra som kanske vill göra om detta).

Jag fick samma dagens rätt i lördags. Riset gick tyvärr inte att äta, fruktansvärt. Pizzan ser ganska obehaglig ut, ska testa den på fredag.
 
En välkyld GT är inte alls dumt som måltidsdryck ;)
Den där pizzan har jag också provat och tänker inte göra om det...
Riktigt snygg bild på bubblet!
 
Del 2: Min måske bedste SAS flyvning til dato

Dato: 01JUL2014
Afgangstid: 19:55
Ankomsttid: 23:05
Varighed: 3h 10m
Flytype: Airbus 319
Registrering: OY-KBT
Plads og klasse: 1A(2C) SAS Plus
EuroBonus BasisPoint: 4.000

Efter et kort loungebesøg hvis højdepunkt var en kold San Miguel og en ananas juice var det atter tid til at vende hovedet mod gate D88.

IMG_6673.jpg
La cerveza

Jeg var ved gaten fem minutter før boarding begyndte og var først ombord.

IMG_6674.jpg
Gate D88, PMI

IMG_6675.jpg
OY-KBT, Ragnvald Viking


Det meget venlige kabinepersonale undrede sig noget over hvorfor jeg dog skulle med tilbage. Er du kurer? Jeg prøvede at forklare lidt om hele Mileage Run konceptet og EBB => EBG på 22 dage, men de var stadig ikke helt overbeviste. Jeg fik spørgsmålet Er det så vigtigt at være guldkunde, med lounge og det der? Her var det jo svært ikke at smile da jeg svarede at det var jeg skam allerede, bare endnu ikke hos SAS. Der blev rystet lidt på hovedet og jeg fandt min plads.

Jeg når ikke meget mere end at sætte mig på 1A før jeg hører purseren, Anne Mette, udbryde: Endnu en! Hvad er det i har gang i? Jeg var tydeligvis ikke den eneste der havde gang i et lille MR....

Der går ikke meget mere end 30 sekunder før vi begge sidder med et glas mousserende hver, mens en mængde
Kastlös pax i minus
( Tak NotRyan for det udtryk :D ) fylder det bagerste af flyet op. Der er 11 rækker i Plus og vi er kun to - det skal nok blive en fest!

Niveauet af mousserende vin i mit glas nærmer sig det absolutte minimum, dette løses dog effektivt af purseren der på eget initiativ åbner en ny flaske og skænker op til os igen. Pushback nærmer sig og jeg har stadig det meste af et glas mousserende i hånden da den mandlige steward Jakob går igennem kabinen for at gøre kabinen klar til afgang. Jeg kigger spørgende på ham og han siger Dem kan i bare beholde - det har i jo helt styr på.

Vel i luften skifter jeg plads fra 1A til 2C for bedre at kunne tale med mit nye MR bekendtskab der sidder på 2A.

Det bliver så småt tid til måltidsserveringen og jeg fortæller at jeg har som mål at nå det meste af menukortet igennem. Jeg har prøvet de fleste "Evening meals", men der er et par af salaterne jeg endnu ikke har prøvet. Jeg får salaten med svinekød og så 3(!) forskellige slags sandwicher.

Den med laks udmærker sig ved at være den mest smagfulde og den er faktisk helt spiselig omend lidt tør. Som med så mange andre færdig-sandwich skal man ikke tage det for mere end det er og slet ikke skele til mindst holdbar til.

Maden bliver skyllet ned med noget så frelst som Ramlösa og Cola Zero.

Efter den obligatoriske tur ned igennem flyet og retur sætter personalet sig på 2D/F og vi snakker faktisk det meste af flyvningen om SAS, ID-billetter, Golf-selskaber, bonusprogrammer og meget andet. Tipsede naturligvis om BC og fik også delt en tag ud. :)

Vi lander lidt før tid og taxier ind til B en af de B-gater der er nærmest udgangen. Yes! En hurtig gåtur ud til drop-of /pick-up hvor mit lift hjem venter.

Det her var nok en af de absolut bedste flyvninger med SAS jeg nogensinde har haft og det er netop oplevelser som disse der gør at jeg gang på gang vender tilbage, på trods af jeg til tider bander SAS langt væk.

Af mine 80 (+-2) flyvninger med SAS gennem de sidste 20 år er det kun min første flyvning i C nogensinde, til Bangkok i 2004 der er i nærheden af denne. Den imødekommenhed og genuine interesse for hvilken slags tosser vi var gjorde turen hjem til en sand fornøjelse.

Snakken gik så livligt undervejs, så der blev desværre ikke tage nogen billeder :( Undskyld!
 
Toppen