Senaste nytt

Tokyo-tips? (Elektronikaffärer, annat trevligt)

tic

Medlem
Hej!

Åker till Tokyo över påsk (amex 50% poängrabatt i BC). Hade tänkt köpa lite elektronikprylar. Och ja, jag vet att Tokyo på inget sätt är det billigaste stället för detta och att Hong Kong är mycket bättre. Men det finns ändå en del prylar jag kollat upp (obskyra G-shock-klockor, vissa hörlurar mm) som faktiskt är billigare och finns bättre utbud av än i 25%-moms-Sverige. Jag känner till de två "stora" affärerna BIC Camera och Yodobashi Camera. Har kollat lite priser och jämfört med Sverige och USA på deras sidor (tack till Google translate). Vad jag förstår är just dessa två affärer kanske mindre lämpliga för en turist eftersom de bygger på att man får lojalitetspoäng på ett kort som man inte kan få om man inte har en fast address i Japan. Så jag undrar: känner någon här till någon nästan lika stor och välsorterad affär som inte har detta system utan istället lägre priser? I Akihabara eller på andra ställen.

Dessutom: tips på exceptionella restauranger, trevliga whisky- eller jazz-barer eller bara något must-see mottages gärna. Jag har läst in mig rätt bra i de vanliga turistguiderna, så det är om ni har någon egen upplevelse som inte står i guideböckerna ni vill dela med er av...

Tusen tack!
 

011430121

Medlem
Om Du besöker området Akihabara så kommer Du att hitta Tokyos största område att hitta elektronikprodukter
Tänk på att köpa en produkt vars fabrikat har ”värdsgaranti”
Tänk på att vissa butiker lämnar 5 års garanti, den garanti som ibland erbjuds i Akihabara är bara 6 månader.
Akihabara har en egen T-banestation.

Ha en trevlig resa och vistelse.
 
Sök på kakaku.com eller.jp. och jämför priser. Är som prisjakt i sverige. Problemet är att dessa priser hittar du aldrig på Yodobashi eller andra stora varuhus i Akihabara. Bäst chans är i små affärer men problemet är då att man oftast inte får engelsk beskrivning.
Var för övrigt på Yodobashi idag...där finns allt..!
 

Dr. Miles

Expert
På Bic Camera och Yodobashi där det finns engelsktalande personal kan du försöka pruta.
Det går oftast bra när du poängterar att du inte tänker att samla deras poäng (som är mellan 5-15% av priset).
Det gör i alla fall många kineser som handlar där. :)
 

minatoku

Medlem
Akihabara har gått ner sig lite på senare år, många av de små data/elektronik-butikerna som fanns längst smågatorna har försvunnit. Som boende här i Tokyo har Aki-ba blivit något av ett showroom dit man kan gå för att klämma på grejerna som man sedan beställer från Amazon.co.jp eller så. Trots bara 5% moms så brukar det inte vara så mycket billigare att handla här jämfört med Sverige, särskilt inte med nu gällande växelkurs.

Dock, Yodobashi Kamera som ligger ett stenkast öster om stationen (byggnaden är så stor att den är svår att missa) är alltid värt att kolla in, bara för upplevelsen om inget annat. Säkert hittar du någonting finurligt som inte går att få tag på i Sverige.

För datorkomponenter är min favoritbutik Tsukumo (ツクモ) som finns bland annat på huvudgatan (väster om stationen) och några filialer längre in (mera väster). De har naturligtvis också ett poängkortsystem, fast det ska räcka med ett mobilnummer för att gå med. De stora Sofmap kan man gått hoppa över om man varit på Yodobashi redan, de är i stort sett samma sak fast mindre.
 

minatoku

Medlem
Jag kanske inte behöver tillägga att butikerna längst huvudgatan som vänder sig till turister också har turistpriser. En 230V riskokare med typ F kontakt kostade dubbel så mycket i turistaffären precis utanför stationen jämfört med vad den kostade när jag senare beställde över Internet (satte därefter personligt volymrekord i handbagage, men den gick in i hyllan även på AYs Embraer!).
 
Jag återanvänder denna tråd för eget bruk! Jag kommer ha en hel lördag att spendera i Tokyo (jobbar tom fredag och flyger hem söndag em). Här finns ju en del Tokyo-experter (@Dr. Miles) så jag tänkte fråga om tips. Jag har såklart läst guiden men där finns så mycket så det är svårt att välja. Tanken nu är att gå upp vid 3 för att se fiskauktionen, och sen ta en tur på floden, om jag fattar det rätt så avgår de i parken nära fiskmarknaden. Sen vill jag gärna köpa bra knivar, helst damaskusvarianten och keramiska. Jag bor nära Shinagawa-stationen. Skulle vilja se (och fota) Shibuya Crossing också. Så frågan är var man hittar knivar och vad jag skall göra mer. Jag gillar kultur och att upptäcka det lokala i en storstad.
 
Toppen