Senaste nytt

ExpertFlyer for dummies

JacobGBG

Medlem
Sitter och försöker lägga upp alerts på nya SAs rean för ett par intressanta datum med begränsad framgång.

Fare TLSEECO har enligt SAS hemsida 4 platser kvar för rabatterat pris på en avsedd rutt. När jag tittar på EF för samma rutt däremot så ser jag att tillgängligheten är T9. Inte kan väl en fare class ha olika interna priser?
 

Dr. Miles

Expert
Vissa system visar 4 som max, vissa visar 9 som max antal lediga stolar på en bokningsklass.

Jag tror att man kan välja market (USA/UK) när man söker platstillgångar på ExpertFlyer.
 

agehall

Medlem
Det är garanterat Point of Sale som spökar. Det kan mycket väl finnas 100 platser i T där EF hämtar sina data, men bara 4 från Sverige...
 

Chrille

Medlem
Är det någon som får upp tillgänglighet i P (Economy extra) när man söker awards på SK? Jag får bara upp I och X, men aldrig P trots att jag anger att jag vill se den bokningsklassen också.
 

agehall

Medlem
Economy Extra är bara tillgängligt med EB-poäng, så jag tror inte att EFs källa visar den bokningsklassen.
 

Gnopps

Medlem
Sitter och försöker lägga upp alerts på nya SAs rean för ett par intressanta datum med begränsad framgång.

Fare TLSEECO har enligt SAS hemsida 4 platser kvar för rabatterat pris på en avsedd rutt. När jag tittar på EF för samma rutt däremot så ser jag att tillgängligheten är T9. Inte kan väl en fare class ha olika interna priser?
Är det endast direktflyg du tittar på? Annars kan det vara att du jämför direktflyg anslutningsflyg vilket kan ge olika tillgänglighet. Fast mest troligt är som tidigare medlemmar skrivit att det är olika point of sale.
 

Mr Carter

Medlem
Kommer på fredag flyga med SAS i Business (Z) mellan Köpenhamn-Washington och sedan vidare med United till Tampa. Bokningen gjordes igår och då fanns det tyvärr ingenting ledigt i First (P) för sträckan mellan IAD-TPA, jag fick alltså nöja mig med Economy (U) vilket i det här fallet innebar plats 22B på en nästan full flight. Ingen större hit även om den flygningen bara är 2,5 timme. I morse loggade jag in på Expertflyer och kunde konstatera att det fortfarande var 0 lediga platser i (P) så jag skapade en flight alert. För en timme sedan kom det email från EF som talade om att det nu fanns tillgänglighet. Lyfte luren till resebyrån och berättade den för mig glada nyheten, så efter lite knappande från deras sida så hamnade jag nu på 2B istället =) Har aldrig använt mig av den här funktionen tidigare, men jag måste ju erkänna att jag nu är riktigt nöjd med min prenumeration :)
 

Dr.D

Medlem
Hej!

Ska flyga till Singapore med SQ25 på lördag (19 Juli) och såg till min förvåning i Expertflyer att det inte finns några lediga platser alls i någon bokningsklass förutom R (Frist). Hur som helst så finns det biljetter att köpa både i Eco och Biz på SQs hemsida. Är det någon som kan förklara hur detta hänger ihop?
(Jag har kollat med olika Point of sale och det visar fullt över allt)
 

AABack2ARN

Medlem
SQ kan ha helt annan tillgång på platser i deras eget bokningssystem kontra vad de vill släppa till de stora bokningssystemen (typ Amadeus). Det kan även vara ett tekniskt fel som gör att Amadeus (eller vilken källa ExpertFlyer använder sig av) inte uppdaterats.

Dagarna runt den 19.e finns det bara gott om (fullpris)ekonomiplatser den 22 juli i övrigt är mer eller mindre ekonomi utnollat varenda dag... Antingen är beläggningen fantastisk eller så vill SQ ha kontrollen över dessa platser på egen hand.
 

MajaKlara

Medlem
Det var ett tag sedan jag använde ExpertFlyer för sökning av pris för flyg. Jag har för mig att man kan göra en sökning på flyg för att kunna se fligheter utifrån pris, bolag och byten, men nu när jag går in på Expertflyer får jag hjärnsläpp och hittar inte den funktionen. Försökt med "flight availabilty" bl a, men hittar då inte pris någonstans, bara fares, men inte totalpris etc. Har en minnesbild av att man kan söka på destination och få en bra överblick över bolag och pris. Minns jag fel? Jag vill åka ARN-EMA och vill se smidigast rutt och priser. Någon som vill/kan ge tips på hur jag gör en sådan sökning på EF?
 
Toppen