Senaste nytt

Upgraderingstilbud via lodtrækning med SAS

pep

Medlem
Set idag på SAS trækker lod om opgraderingstilbud
Dette åbner helt nye perspektiver men er vel indirekte en devaluering af EBG, EBP, og Pantion?


SAS trækker lod om opgraderingstilbud

Tilfældigt udvalgte passagerer vil fremover få tilbud om opgradering, når der er udsolgt på økonomiklasse på SAS’ langdistanceflyvninger.

SAS har lanceret en ny service, hvor langdistancepassagerer op mod 24 timer før afgang vil blive tilbudt at kunne købe en opgradering fra selskabets økonomiklasse, kaldet SAS GO, til SAS Plus eller SAS Business Class.

I dag er det ofte kun en lille skare af passagerer, der tilbydes opgradering. Og det sker ofte først ved check-in i lufthavnen eller helt ude ved flyets gate. Med den nye service ønsker SAS at nå ud til at større publikum af mulige opgraderingskunder. For tilbuddet er ikke gratis. 1599 kroner for en flytning fra Go til Plus og 3499 kroner hele vejen fra Go bagerst i flyet og op på Business Class forrest i flyet.

I foråret relancerede SAS sit loyalitetsprogram Eurobonus og gjorde det blandt andet lettere at gå fra at være basismedlem til at blive sølvmedlem. Men et Eurobonus-medlemskab giver ingen særlige privilegier, når SAS udsender sit tilbud om at købe opgradering. Tilbuddet udsendes nemlig til helt tilfældigt udvalgte passagerer på SAS Go på den flyvning, hvor Go er udsolgt.

Først til mølle
Tilbuddet vil være gældende fra 24 til otte timer før flyets planmæssige afgangstidspunkt. Men det gælder alligevel om at være hurtig. For et tilbud om opgradering er ikke ensbetydende med, at der så er en ledig plads længere oppe i flyet. Tilbuddet udsendes nemlig til en skare af potentielle kunder efter først-til-mølle princippet.

Prisen for opgradering er den samme uanset om man rejser fra København, Oslo eller Stockholm. 1599 kroner for Go til Plus og 3499 kroner for Go til Business Class. Valutaforskelle betyder dog, at en dansker, der rejser via Oslo eller Stockholm, kan få en langt billigere opgradering end en dansker, der rejser fra København til USA eller Asien. For beløbet opkræves i den lokale valuta. Og 3499 svenske kroner svarer kun til 2843 danske kroner, mens 3499 norske kroner svarer til 3104 danske kroner.
 

DonM

Medlem
Set idag på SAS trækker lod om opgraderingstilbud
Dette åbner helt nye perspektiver men er vel indirekte en devaluering af EBG, EBP, og Pantion?

Helt enig - detta låter som en utvattning av EBG/EBD/EBP eftersom chansen att få en OPUP går från mycket liten till närmast obefintlig iom att alla platser säljs. Det man kan hoppas på är att SAS gör något för sina mest lojala kunder innan försäljningen till vilkårligt utvalda startar 24 timmar innan avgång. Det hade ju varit en förbättring, men jag tvivlar på att det finns några planer på detta.
Man kan också fundera på om detta är slutet för Option Towns samarbete med SAS. Om de säljer sina egna restplatser i Plus och Business så har de ju inte direkt behov för Option Towns tjänster längre.
 

jumbooze

Medlem
Ja, detta låter som man vill skapa en egen OptionTown, jag skulle vilja se en EBP/EBD/EBG/EBS rabatt i fallande skala på dessa uppgraderingar.
 
jag skulle vilja se en EBP/EBD/EBG/EBS rabatt i fallande skala på dessa uppgraderingar.

Det var også min tanke, send det til egne statuskunder 36 timer før og tilbyd enten cash eller point - det havde været noget mange ville sætte pris på.

Selvfølgelig er det fint at SAS gør noget for de almindelige kunder, men hvor mange er det lige der hiver 3500 op af lommen for at sidde i business? Formentlig ikke ret mange. Når disse tilbud går ud til tilfældige går SAS glip af en masse goodwill fra deres loyale kunder og skaber ikke samme goodwill hos de mindre loyale, de styres i højere grad af pris end af loyalitet.
 

sembl

Medlem
I ärlighetens namn, hur ofta sker en opup över atlanten ? De flesta jag känner uppgraderar med poäng vid incheckning eller vid gate så detta är nog bara ett sätt att få in lite mer stålar till "blödande" SAS. Tänk på att kleti och pleti som flyger till NYC en gång varannat år struntar i detta. Min spontana känsla är att det gör varken till eller från. Vill man flyga C så köper man en C biljett, ganska enkelt.

BA som exempel har haft detta länge, det har inte gått att uppgradera för Avios via telefon eller online men tex väl på plats i LHR eller ARN så kan man för en mindre summa köpa en uppgradering från WT till WT+ eller WT+ till CW.
 

DonM

Medlem
Ja, detta låter som man vill skapa en egen OptionTown, jag skulle vilja se en EBP/EBD/EBG/EBS rabatt i fallande skala på dessa uppgraderingar.

Rabatt blir fel i mina ögon, men prioriterad tillgång till uppgradering borde vara självklart. Dvs - EBP får erbjudandet först av alla, 24 timmar efteråt så släpper man till EBD osv. Alternativt så går man ut till alla med status över silver (det har ju "alla") och så tilldelas uppgraderingar efter statusnivå.
 

Magnus_K

Medlem
Erbjudandet om att köpa en uppgradering tycker jag låter bra men som ni säger redan i tråden med vissa regler förstås.
Min personliga åsikt är detta endast skulle gälla premium kunder såsom EBP, EBD och EBG.
Då många av de som har dessa nivåer reser i tjänsten och kan inte bestämma eller har en policy som inte tillåter att åka business.
Då skulle jag lätt kunna pynta 7000kr av egen fick för att åka business.
För en tid sedan åkte jag till Tokyo, körde business med SAS och pyntade ca 25K SEK.
Då vill jag såklart inte att någon från Economy ska köpa en biljett för 4995 + 7000 (uppgradering T&R) = ca 12000Kr.
Detta skulle ALDRIG hända på Lufthansa eller liknande.
Vad är nästa steg, att folk börjar klappa vid landning i business? :)
 

Storsteffe

Medlem
Erbjudandet om att köpa en uppgradering tycker jag låter bra men som ni säger redan i tråden med vissa regler förstås.
Min personliga åsikt är detta endast skulle gälla premium kunder såsom EBP, EBD och EBG.
Då många av de som har dessa nivåer reser i tjänsten och kan inte bestämma eller har en policy som inte tillåter att åka business.
Då skulle jag lätt kunna pynta 7000kr av egen fick för att åka business.
För en tid sedan åkte jag till Tokyo, körde business med SAS och pyntade ca 25K SEK.
Då vill jag såklart inte att någon från Economy ska köpa en biljett för 4995 + 7000 (uppgradering T&R) = ca 12000Kr.
Detta skulle ALDRIG hända på Lufthansa eller liknande.
Vad är nästa steg, att folk börjar klappa vid landning i business? :)

Klart att man ska ge premiumkunder förtur men det viktiga för SAS att fylla upp platserna. Precis som du skriver så är många av "premiumkunderna" låsta och kan inte bestämma själva, varken bolag eller kabin så många av dessa sitter fast hos SAS i vilket fall så en gratis eller billigare uppgradering när det finns andra som vill betala mer är en dålig affär. Själv åkte jag bredvid en glad kille som uppgraderat med OptionTown t&r och lagt ner ca. 13500 hem från USA, något mindre än min fullflex som gick på runt 38000. SAS har ju beslutat sig för att det är Norsken som man ska tävla med och inte Lufthansa mfl. :mad: och då kommer det mer av sånt här.
 

Magnus_K

Medlem
Själv åkte jag bredvid en glad kille som uppgraderat med OptionTown t&r och lagt ner ca. 13500 hem från USA, något mindre än min fullflex som gick på runt 38000.

Det är helt sjukt om dom inte förstår själva att detta inte kommer att hålla i längden.
När kommer programmet börjas rulla ut på bred front i Norden?
Jag funderar starkt på att flyga ihop ett Miles & More under sommaren om detta är något som kommer att pushas ut från SAS Marknad.
 

pep

Medlem
Måske er det en test fra SAS marketing for at undersøge potentialet for upgrade blandt "kasteløse" passagerer? Og, måske et skridt mod evt. at forlade OptionTown for at om muligt administrere alle opgraderinger in-house og derved beholde hele provenuet indenfor firmaet? Men som det ses giver det uro hos statuspassagererne....og det er en følsom sag for SAS
 
Toppen