Senaste nytt

Sverigeflyg får kritik mot flygbolagens passagerarvillkor

Jacob

Medlem
Det är Konsumentverket som riktat kraftig kritik mot de sex mindre flygbolagen som går under paraplynamnet Sverigeflyg. Bland annat anmärker Konsumentverket på resevillkoren och vad som menas med inställt flyg och vad som gäller vid inställda eller försenade flygningar som rättigheter till mat och dryck, transporter till och från flygplatser samt hotell.

Enligt Ekot hade man friskrivit sig från skadeståndsansvar för förseningar, personskador och bagageförluster och hänvisat till lagar som inte längre gäller.

Redan tidigare under 2011 framfördes kritik mot de felaktiga reglerna men utan att något åtgärdades. Nu har flygbolagen fått fram till mitten på februari att svara på Konsumentverkets kritik.

Kritik mot Gotlandsflygs passagerarvillkor - Gotlandsnytt | Sveriges Radio

Flygbolag ger felaktig information - Nyheter P4 Kalmar | Sveriges Radio
 

Gnopps

Medlem
Det är inte första gången bolag försöker friskriva sig bäst de vill från de förpliktelser de har. Som konsument gäller det att känna till sina rättigheter och inte lita blint på vad flygbolagen själva säger när man snällt frågar dem.

Jag håller just nu på att bråka med SAS som i två mail totalt ignorerat mina krav och istället hittat på falska anledningar varför de inte behöver betala kompensation. Jag är säker på att det är en medveten taktik av dem, de som jobbar i kundtjänst kan lagarna men försöker få folk att försvinna med irrelevanta svar.

Kul att Konsumentverket håller ett öga på det här!
 
Toppen