Senaste nytt

Hur ska man ha det egentligen? Hur uttalas SAS?

twiggs

Medlem
Ringde för några minuter sedan till medlemsservice för att boka en poängresa vilket påminde mig om att flygbolaget är rätt veligt/inkonsekvent/saknar en enhetlig policy.

Först när det förinspelade meddelandet svarar så säger de "Välkommen till "Ess-a-ess" och Star Alliance". Sedan följer "Om du är medlem i "Sass" Eurobonus vänligen knappa in...". Slutligen när jag skulle fråga vilket flygbolag som flyger på den aktuella sträckan så får jag till svar: "Ja, det lär vara Cimber... nähej det var visst Scandinavian Airlines".

På mindre än drygt 10 minuter så lyckades man alltså presentera tre helt olika sätt att uttala flygbolagets namn på. Samma sak är det egentligen när man välkomnas ombord på ett plan, på svenska så låter det hos vissa F/A som "Ess-a-ess, andra uttalar det "Sass" medan det på engelska är "Scandinavian Airlines" som gäller.

Finns det något sätt "by the book"? Och framförallt: hur säger ni?

(För mig har SAS alltid varit Scandinavian Airlines fast det beror på att man säger så i mitt land. Att jag däremot blivit "försvenskad" märktes när jag helt och hållet missade utropet och flyget på Zagrebs flygplats att det var dags för boarding där man bara annonserade "departure by Scandinavian Airlines" – detta lär dock vara ett obefintligt problem nu då man lagt ner linjen dit ner. Att jag däremot snabbt vänjer mig vid lyxen att få varje steg i procedurerna utropat är härmed ett fakta.)
 

Jacob

Medlem
Det svenska sättet att uttala namnet borde vara SAS (Sass). Ess-A-Ess används nog mer i internationella sammanhang, den automatiska telefonrösten repeterar ju inledningsvis infon på engelska där det definitivt sägs Ess-Ej-Ess och det skulle väl bara låta konstigt om man blandade uttalen.

Lite samma som japanska flygbolaget All Nippon Airways. Hur uttalar ni deras förkortning? Gissar att de flesta svenskar säger ANA medan engelsmännen säger Ej-N-Ej och japanerna säger Ah-N-Ah.
 

Dr. Miles

Expert
Lite samma som japanska flygbolaget All Nippon Airways. Hur uttalar ni deras förkortning? Gissar att de flesta svenskar säger ANA medan engelsmännen säger Ej-N-Ej och japanerna säger Ah-N-Ah.

För att krångla till ordentlig, ANA har många namn även på japanska.

Det riktiga namnet är: Zen Nihon Kuuyu (vilket betyder All Japan Air Transport=All Nippon Airways)
Sedan förkortar man det till: Zen'nikku (vilket äldre människor vill gärna använda)

Som Jacob har redan skrivit, på engelska försöker de uttala som: Ej-Enu-Ej
Men i folkmun är det: Ana (som yngre människor ofta använder)
 

Jacob

Medlem
För att krångla till ordentlig, ANA har många namn även på japanska.
Japp jag vet. Men lyssnar man på utrop på flygplatser i internationella miljöer så är det oftast A-N-A som sägs, såväl på engelska som japanska, i alla fall vad jag kan erinra mig.
 

twiggs

Medlem
Det svenska sättet att uttala namnet borde vara SAS (Sass). Ess-A-Ess används nog mer i internationella sammanhang, den automatiska telefonrösten repeterar ju inledningsvis infon på engelska där det definitivt sägs Ess-Ej-Ess och det skulle väl bara låta konstigt om man blandade uttalen.

Jag förstår poängen med att inte blanda uttalen men har ändå en invändning. I 90 % av fallen när man välkomnas ombord så hör man något i stil med "God morgon/dag/kväll mina damer och herrar och hjärtligt välkomna ombord på Ess-a-ess och Star Alliance..."; på engelska låter det däremot som "Good morning, ladies and gentlemen and welcome onboard on Scandinavian Airlines and Star Alliance" (eller när jag på djupet tänker efter så kan det nog också vara Ess-a-ess här). Däremot vid landning är det alltid "Kapten Johansson och/med besättning vill tacka för att ni valt att flyga med Ess-a-ess och Star Alliance...", på engelska: "The captain and the/his/her crew hope you enjoyed this Scandinavian Airlines and Star Alliance flight...".

Det är faktiskt rätt sällan man hör någon av kabinbesättningen säga "Sass" utan det är "Ess-a-ess" som gäller. Och när man väl säger "Sass" låter det faktiskt som att det är lite yngre förmågor (med inte riktigt lika inrökta lungor :confused: ) som annonserar på det viset. Det får mig att gå vidare med min teori att det är lite "finare" att säga "Ess-a-ess" än att säga "Sass". Och visst var det tjusigt att servera kaffe uppe i luften, för en sådär 30 år sedan, och kabinbesättningen verkar ha hängt med sedan dess.

(Viss ironivarning på det sista; jag uppskattar den äldre besättningen på SAS riktigt mycket faktiskt!)

Frågar återigen: Finns det något sätt att säga det "by the book" dvs alltså på riktigt?
 

Alx

Medlem
Kärt barn har många namn! :) Danskarna (kanske även norrmännen?) brukar ju ofta skriva ut SAS som Svenskt Alt Sammen. Även om jag personligen tycker att SAS verkar ha absolut störst fokus på just Danmark.
 

Gnopps

Medlem
Jag tvivlar på att det finns ett bestämt sätt att uttala SAS och även om det är så är språk ju något flytande, vi som talar svenska gör det till vad det är. Jag själv säger på S.A.S. och SAS.
 

twiggs

Medlem
Jag tvivlar på att det finns ett bestämt sätt att uttala SAS och även om det är så är språk ju något flytande, vi som talar svenska gör det till vad det är. Jag själv säger på S.A.S. och SAS.

Exempelvis Benetton har klara regler för hur man ska uttala sitt företagsnamn (rätt: Ben-ettòn, uppåt väggarna fel: Bé-netton), skulle faktiskt förvåna mig väldigt om SAS inte har det.
 

Dr. Miles

Expert
Japp jag vet. Men lyssnar man på utrop på flygplatser i internationella miljöer så är det oftast A-N-A som sägs, såväl på engelska som japanska, i alla fall vad jag kan erinra mig.

Nu ska jag krångla till ännu mer. :)

ANA på kinesiska är: Quan Ri Kong Hangkong Gongsi. (uttalas som chuan ry kong hangkong gong ss)
ANA på koreananska är: ANA Hanggong.

Så om ni befinner er i Kina eller i Sydkorea (ANA trafikerar inte till Nordkorea förrutom vid charter:)), så kommer ni att märka att det uttalas olika från engelska.

Sedan kan jag tänka mig att tyskspråkiga länder uttalar ana för ANA.

Trivial info:
Quan Ri Kong på kinesiska betyder också "ledig hela dagen" eller "Det är tomt hela dagen" :)
 
Toppen