Senaste nytt

Råd vid skada på på hyrbil med hög självrisk.

Homer

Medlem
Jag gjorde en testbokning

Budget Villkor vid förbetald hyra
Klicka här för att bekräfta att Ni läst hyresvillkoren.

Allmänt
En för-betald hyra, oavsett om den bekräftats eller inte, utgör inte ett hyreskontrakt.
Hyreskontraktet ingås i samband med uthämtning av bilen på den aktuella stationen och
regleras av lagstiftningen i det land där kontraktet skrivs.

Budgets standardvillkor för biluthyrning i respektive land gäller. Till alla hyror kan komma att tilläggas ytterligare avgifter, t.ex. extra utrustning, extra förare, ung förare, extra försäkringar, bränsle m.m.

Alla hyror kan komma att belastas med självrisk, valfria försäkringar finns tillgängliga vid det lokala kontoret och kan köpas för att minska eller I vissa fall eliminera självrisken.





Vidare så täcker inte Super CDW+TP däck och fönster.

Local Additional Information Madrid Barajas Airport
BY accepting Super CDW + TP, customer is covered for the responsibility of damages or theft of the rental vehicle, excluding windscreen glass and tyres of the vehicle.

Window and Tyre Cover (WTC)
The cost for the coverage will be EUR 5.60 / day


https://pluto.budgetinternational.c...B-Common?OpenDocument&IBEOwner=SE&IBEOwner=SE
 

Nemo

Medlem
(...)
Vidare så täcker inte Super CDW+TP däck och fönster.
(...)
BY accepting Super CDW + TP, customer is covered for the responsibility of damages or theft of the rental vehicle, excluding windscreen glass and tyres of the vehicle.
Window and Tyre Cover (WTC)
The cost for the coverage will be EUR 5.60 / day
Ett inte helt ovanligt sätt att bli vägrånad i Spanien är att någon skär sönder ett bildäck då du har parkerat vid stranden. När du kommer upp och upptäcker "punkteringen" blir du rånad. Har själv råkat ut för det första steget vid en strand utanför Barcelona. Tack och lov var jag med en rådig spanjorska, som direkt körde iväg oss i den punkterade bilen till närmsta bensinmack, för att där byta till reservdäck.
 
Det hela slutade med att när jag lämnade tillbaka bilen, så gav dom mig lite drygt €200 i rabatt så det slutade på €840 istället för €1049. Vilket ju nästan motsvarar 7500 kr.
Vet inte varför egentligen, dom hade nog kunnat stå på sig och och hävda att jag signat ett avtal etc.
Ska kontakta budget i Sverige mina synpunkter också.

Pratade med mitt försäkringsbolag och dom täcker inte upp någonting tyvärr.
 

agehall

Medlem
Trist, men samtidigt skönt att du kom ner i ungefär vad du skulle kunnat förvänta dig med utgångspunkt från ditt hyresavtal med budget i Sverige.

Jag tycker du gör helt rätt i att kontakta Budget och klaga på otydlig/inkorrekt information.
 

ACervin

Medlem
Slog på stort och hyrde en Merecedes cab som jag lämnade tillbaks på Hertz i Nice i förrgår med en nytillkommen buckla på bakkanten av förardörren. Långa dörrar på de där 2 dörrars bilarna. Vad ganska säker på att man skulle åka på något vid återlämandet. Men Hertzkillen hade ganska bråttom. Har inte hört något från Hertz ännu. Vi får hoppas det håller sig så. Har betalt med Handelsbanken Platinum som förhoppningsvis täcker om det skulle bli något.
 

Valley

Medlem
Jag gjorde en testbokning

Budget Villkor vid förbetald hyra
Klicka här för att bekräfta att Ni läst hyresvillkoren.

Allmänt
En för-betald hyra, oavsett om den bekräftats eller inte, utgör inte ett hyreskontrakt.
Hyreskontraktet ingås i samband med uthämtning av bilen på den aktuella stationen och
regleras av lagstiftningen i det land där kontraktet skrivs.

Budgets standardvillkor för biluthyrning i respektive land gäller. Till alla hyror kan komma att tilläggas ytterligare avgifter, t.ex. extra utrustning, extra förare, ung förare, extra försäkringar, bränsle m.m.

Alla hyror kan komma att belastas med självrisk, valfria försäkringar finns tillgängliga vid det lokala kontoret och kan köpas för att minska eller I vissa fall eliminera självrisken.





Vidare så täcker inte Super CDW+TP däck och fönster.

Local Additional Information Madrid Barajas Airport
BY accepting Super CDW + TP, customer is covered for the responsibility of damages or theft of the rental vehicle, excluding windscreen glass and tyres of the vehicle.

Window and Tyre Cover (WTC)
The cost for the coverage will be EUR 5.60 / day


https://pluto.budgetinternational.c...B-Common?OpenDocument&IBEOwner=SE&IBEOwner=SE

Till delar lite moment 22. Står också i deras villkor att det som står på det kontrakt man erhållit i samband med bokning och betalning är det som gäller.
Eller kan jag missat att den paragrafen enbart är giltig i Sverige ?

Men det slog mig en liten annan sak. Har Budget franchisekoncept ?
Var det något som irriterad mig när jag hyrde Hertz var att man på de ställen som var franchisetagare var tvungen att lägga in uppgifterna en gång till. Och ofta när jag skulle hämta bilen så var kontoret stängda och då vet jag att det hände att man lokalt missat ex. vis självriskeliminering i sitt kontrakt.
 
Men det slog mig en liten annan sak. Har Budget franchisekoncept ?
Var det något som irriterad mig när jag hyrde Hertz var att man på de ställen som var franchisetagare var tvungen att lägga in uppgifterna en gång till. Och ofta när jag skulle hämta bilen så var kontoret stängda och då vet jag att det hände att man lokalt missat ex. vis självriskeliminering i sitt kontrakt.

Ja, svenska Budget är en franchise som verkar ha ganska lite med spanska Budget att göra.
 
Toppen